Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nybagt mor og det hele vender tilbage

Er der nogen her der havde den oplevelse, at verden ligesom vælter igen og minderne vender tibage, efter en fødsel? Synes selve fødslen gik rimeligt i forhold til hvad jeg havde frygtet. Min fantastiske jordemoder kendte il min historie og var meget opmærksom på at hjlælpe mig. Men da jeg så skulle syes var det en anden jordemoder og hun var bare rigtig voldsom og jeg blev pludselig ramt af en enorm panik og følelser fra dengang vendte tilbage.
Og efterfølgende nu hvor jeg er kommet hjem, er alt bare fuldstændig uoverskueligt. Kan slet ike rumme det at være mor og dte kæmpe ansvar deter. Det er svært nok at holde sammen på mig selv og så er det bre virkelig svært at rumme et spædbarn der græder konstant.
Jeg er ked af det hele tiden og bare græder og græder og har komplet kaos indeni.
Nogen der kender nogle af disse tnker og følelser?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, du kan tro, jeg kender det.

    Med én forskel: Da jeg fik min datter, anede jeg ikke, at jeg havde været udsat for overgreb. De var helt fortrængte - men følelserne var der. Selve fødslen var en retraumatisering i forhold til barndommens overgreb. Da jeg ikke fik hjælp, reagerede jeg både under fødslen men også efterfølgende som i barndommen - jeg lukkede af, dissocierede og var slet ikke følelsesmæssigt til stede.
    Der er ingen tvivl om, at jeg havde en fødselsdepression. Dengang var der bare ikke nogen rigtig viden om, hvad det var for noget, så jeg fik ingen behandling. Det har haft store konsekvenser for min datters og mit forhold på mange måder.

    Du har akut brug for professionel hjælp. Så det kan nok være en god idé at ringe til psykiatrisk skadestue allerførst og dernæst kan du gennem egen læge få en henvisning til psykolog eller psykiater gennem din læge.


    Kærlig hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej ja jeg kender det også at føde og så bagefter kommer alle overgrebs følelserne tilbage hvor man regner med at være lykkelig over man har fået et lille barn. efter nogle måneder jeg kom hjem fik jeg en fødsels reaktion og den varede et år uden medicin. jeg blev rådet til ikke at få et barn mere da jeg igen ville få en fødsels reaktion men blot værere end den første , men jeg valte at få et barn mere . og som sagt kom det igen men ikke så slem som første gang. det lyder til du har en depression eller lig. gør som Helene skriver . i mit tilfælle fik mit sidste barn erstatnings mælk for jeg kunne overse at passe ham bedst mulig , hvis der er noget galt med dig får du ikke produkseret mælk nok . det kan være derfor barnet græder mere . håber din mand har barselorlog så han kan aflaste dig lidt . held og lykke
  • Indstillinger
    Gør det hele lettest muligt for dig selv. Lad være med at provokere dig selv til reaktioner - f.eks. kan det, som Spider skriver, være bedre at give flaske end at blive reaktiveret ved at amme.
    Selvom det måske er svært, så prøv at få hvilet, når den lille sover.

    Da jeg fik barn nr. 2 efter to år, fik jeg ikke nogen depression. Sikkert fordi jeg dennegang var forberedt på, hvad det indebar at have et barn og samtidigt en mand, der ikke hjalp noget af betydning.
    Men det er jo slet ikke dit problem nu.

    Sørg først og fremmest for at få noget hjælp nu.


    KH Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.