Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kan jeg være blevet gravid???

Redigeret 14 februar, 2011, 16:27 i Prævention
hej.

jeg er en pige på 16 år der har et spørgsmål.

jeg har en kæreste og vi har haft sex to gange en gang med kondom og en gang uden. i fredags (idag den 14. februar) havde vi så sex uden. jeg er på p-piller og har været det i 3 måneder. men er nevøs for om jeg kan være blevet gravid, da jeg har taget alle p-piller i pakken og var enlig færdig torsdag, men da jeg vidste jeg skulle være sammen med min kæreste tog jeg en p-pille fra en ny pakke om fredagen hvor vi også havde sex.
jeg har ikke fået min menstruation endnu og det er i dag mandag. men typisk kommer min menstruation også nogle dage efter jeg er stoppet.

skal jeg være nervøs?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Hvis jeg forstår dig ret, så har du taget 21 (en hel pakke) p-piller og så stoppet fordi du skulle holde 7 dages pause?

    Når du tager dine p-piller korrekt, så er du beskyttet i hele perioden - også i pausen. Du behøver derfor ikke tage ekstra for at have beskyttet sex i pausen.

    I og med, at du har taget en ekstra p-pille, skal du jo også forvente, at din menstruation lader vente på sig.

    Hvis du en gang imellem vil springe en pause over, så skal du tage 2 pakker uden at holde pause i mellem dem. Men det skal kun være en gang i mellem...

    I starten når man tager p-piller, kan menstruationen godt være lidt ustabil. Det betyder ikke noget, det skal nok blive bedre i løbet af noget tid. Din krop skal lige vænne sig til hormonerne.

    Jeg tror ikke du er gravid, for det lyder som om, du har taget p-pillerne korrekt :)

    Johanne
  • Indstillinger
    Du skal sætte dig og læse indlægssedlen, eller endnu bedre få en tid hos din læge hvor I kan få en ordentlig snak om hvordan p-piller virker og hvordan kroppen virker både når man tager p-piller og når man ikke gør.
    Og du skal søge på internettet og/eller tale med lægen om hvad den kvindelige menstruationscyklus er og hvordan den fungerer.

    Jeg er forarget over, at læger udskriver p-piller uden at informere patienten om hvordan de fungerer og hvordan de skal tages.
    Og jeg forstår ikke hvorfor du og andre piger tager p-piller uden at vide hvordan kroppen fungerer og hvad p-pillerne gør - og ikke mindst uden at sætte dig/jer ind i hvordan man skal tage dem.
    Jeg ved godt jeg lyder sur, men det er mere fordi jeg syntes det er hamrende ærgerligt og er ked af at det er sådan.

    Hvorfor tog du en p-pille fredag?

    Ud fra det du skriver formoder jeg at du tager den type p-piller hvor man tager en pille 21 dage, holder 7 dages pause, tager en pille 21 dage, holder 7 dages pause osv.

    I så fald er det det du skal gøre.

    Når man tager sin allerførste p-pille på 1. menstruationsdag og derefter følger rytmen oven for (21 piller, 7 dages pause) så er man beskyttet fra den dag man tager den allerførste pille og lige indtil man laver kludder i rytmen (glemmer en pille mere end 12 timer) eller holder op med at tage p-piller. Det vil sige, at man også er beskyttet i de 7 dage man holder pause.

    Men nej, din risiko for graviditet er ikke øget.
    P-piller er som anden prævention ikke 100% sikker, men din risiko er ikke forøget på grund af at du har haft sex og har taget den ekstra pille - og ville heller ikke være det hvis du havde ladet være med at tage den ekstra pille.

    Ring og få den tid hos lægen, og spørg samtidig hvad du nu skal gøre; om du skal starte på fredag som du plejer og så tage de 20 piller der er tilbage i pakken og så holde 7 dages pause og starte på næste pakke eller hvad.

    Det er helt normalt at blødningen først kommer et par dage inde i pausen, og det er også normalt at den fortsætter længere end de 7 dage man holder pause - men man skal starte på næste pakke p-piller selvom man stadig bløder.

    Se at få læst op på lektien! :)
Log in eller Registrér for at kommentere.