Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kendskab til diskosprolaps i brystdelen

Redigeret 6 februar, 2012, 10:10 i Diskusprolaps
Er der slet ikke nogen der kender nogen der har kendskab til diskosprolapser i brystdelen. Jeg har 3 der, og der kan ikke opereres før jeg ligger og ikke kan holde på vand og diverse. Jeg har så mange smerter, altid. Jeg ved at der ikke er mange der har prolapser der, men der må da være nogen der ved noget.
Jeg venter spændt på svar.
Kirsten

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kirsten.
    Jeg ved ikk om du ser denne besked, da det er længe siden du har skrevet?? Jeg er først kommet på i dag.
    Jeg kan så fortælle, at jeg har haft 3 i brystdelen. Og jeg ER opereret. Første gang blev jeg op. på Rigshospitalet, 2007, for en i TH11/12. Og jeg går lige p.t. efter en ny op. i brystet (marts 2011). Jeg havde 2, TH7/8 og en i TH 10/11. Denne gang er jeg blevet stivgjort i 4 led eller 3 led og 4 sektioner, fra TH7 - TH11. Jeg er op. i Århus, her sidste gang. Og jeg må sige, at det er gået godt begge gange.
    Jeg har desværre lidt af flere prolapser. Jeg havde 2 i lænden, men de kunne trænes væk. Nu sidder jeg med en i C6/C7 (nakke). Den vil de tage, hvis den laver ballade. Den kræver heldigvis ikke så meget, som de andre i brystet.
    Jeg vil give dig ret...det er et forfærdeligt sted de er. Jeg var meget medtaget i ribben, bryst og vejrtrækning. Jeg har desværre ødelagt min blærefunktion efter alle de prolapser, så jeg skal tømme mig selv min. 4 gange i døgnet, med engangskarteter. De ved ikke om min blære kommer op igen. Det vil tiden vise.
    Jeg går nu og håber jeg ikke skal have flere. Jeg er påbegyndt genoptræning på laveste trin...2 øvelser m/2 gentagelser. Jeg må ikke dreje eller foroverbøje resten af mit liv. Men jeg er meget meget glad for mine operationer. Den første gik jeg desværre med i alt alt for lang tid, så den har ødelagt mine nervebaner. Jeg er pensionist i dag af en alder af 47 år.
    Men jeg kan varmt anbefale en operation. Og ja hvis du bor på fyn, skal du søge andre steder hen. De laves/opererer den kun på Universitethospitaler, KBH., Århus og OUH. Men jeg kan ikke anbefale OUH. De er skyld i min blære ikke virker, og de har syltet mig i den grad, at jeg agter at klage. Jeg tror simpelthen ikke de kan lave dem.
    Første gang røg jeg direkte til KBH. Og anden gang her, søgte jeg Århus, da jeg var systemet igennem...flere gange!
    Jeg har det efter omstædigheder rigtig godt nu. Jeg mangler jo en hel del, for jeg nåede ikke at komme mig helt, da de andre prolapser sprang som perler på en snor, i min ryg.
    Men mit håb er der endnu. Jeg er igang med udtrapning af medicin. Jeg er gået fra 125 mikro/time fentanylplaster + 40 mg OxyContin til kun 50 mikro/time. (man skal x m/ 3, for at få i mg). Jeg får stadig Saroten. Det slipper jeg nok aldrig for, men det er ok. Jeg vil og skal bare af med det lorte plaster. Selvom jeg har været glad for plaster istedet for rene piller. Plaster gøt ikke sådan en, skør i hovedet.
    Jeg håber du læser dette....og at du kan bruge det til noget?????? VIl gerne vide det, hvis du læser det :)
    Hygge til dig.
  • Indstillinger
    HOV...forresten...mine prolapser var jo inde og støde/røre min rygmarv, så det var en nødvendighed de skulle væk...
    Jeg ved nemlig godt, som du skriver...at de opererer kun, hvis der er lammelser og blærebesvær/tømningsbesvær...
    Og det er selvom, de gør fandes ondt. Nu har jeg jo prøvet prolapser i hele ryggen, og jo i brystdelen er det værst, for man kan næstem intet. Det er jo hele brystet/ribben der er ramt. Og de kan ikke "bare" trænes væk.....
  • Indstillinger
    Hej "den hårdt ramte"
    UHA det lyder ikke godt al det du har været igennem.. hvor meget kan man mon holde til????
    Tak for dit svar. Jeg har ventet længe på svar fra nogen derude.
    Jeg er lige nu i jobprøvning og skal afklares, som det hedder, og det går godt.
    Men det kan jeg kun takke en vis Per Gjeding for. Per Gjeding er behandler (kropsterapeut )i Aktiv form i Odense og han er noget af en mirakelmand.. Det er svært at sige hvad han gør, men han har i hvertfald fået lavet så meget plads i rygsøjlen til prolapserne, at mine smerter er meget nedsat..Jeg skal lave en del lette øvelser og det gør jeg fordi jeg kan mærke at det gør en stor forskel.. En meget ny fornemmelse... dejligt... så jeg ser lyst på fremtiden lige nu. Jeg tror på at jeg om nogen tid kan klare et flexjob. SMIL.
    Hvis du har lyst så gå ind og læs om Per Gjeding på hans hjemmeside, han har hjulpet mange, der ellers var opgivet af systemet, ligesom jeg. Han har selv været lam og har så læst/lært sig alt det han nu kan.
    Jeg ønsker dig alt godt fremover.
    En smilende Kirsten
  • Indstillinger
    Hejsa.
    Ja jeg har ikke fået set du har skrevet tilbage...Jeg startede hos Per i odense.. :) sjovt nok. Men det er nu mange år siden. Det hjalp også dengang, men efter mange år nu..ja så er der ikke så meget der hjælper. Jeg har trænet 2 væk i lænden. Men har ikke kunnet træne dem i bryst væk. Jeg har gået mange år med dem, og tilsidst kan man ikke mere.
    Jeg er lige (3. jan.) blevet opereret for en i nakken. Jeg har stadig en mere, men den ville han ikke tag. Så jeg håber den falder til ro, og går i sig selv. Desværre er mine smerter ikke gået væk. Jeg skal til en undersøgelse her den 24. feb. Så må jeg høre hvad de siger. Min stemme er heller ikke så god efter. Her skal jeg til en ultrascanning. Det skal så lige siges, at jeg lider af struma, og det var svært at komme forbi dem. Håber det "bare" er noget der fortager sig...
    Kan ikke lige huske, hvad jeg har skrevet..men min operation i ryggen er gået fint. Jeg blev gjort stiv (Th7-Th10) 3 led, men over 4 sektioner, den 10. marts 2011. Det var pisse hårdt at komme igennem. Men nu er jeg på den anden side..og det går godt. Jeg skal jo lige tag mine forholdsregler, og hvis jeg gør det, ja så går det.
    Jeg har ikke kunnet træne det jeg skule, pga min arm (prolaps i nakke). Men har heldigvis fået en ny plan. Skal starte den 27. feb.
    Men ligefrem gymnast..ja det bliver man ikke mere :)
    Håber det går med dig??? og din arbejdsprøvninger er gået som de skal???
    Men pas nu på dig selv...de går ikke bare sådan væk ;)

    Lena
Log in eller Registrér for at kommentere.