Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stofskiftetal

Jeg har lige modtaget dette resultat med værdier for mit stofskifte. Jeg kan ikke gennemskue resultatet Jeg fik at vide at det er indenfor normalområdet. Er alle målinger der kan tages for stofskiftet med her?
Håber at én med mere erfaring kan hjælpe!
VH GKAA

Prøvenavn Dato Resultat Enhed
S-Thyr.stim. hormon 11-02-11 1.1 miu/l
(0,30-4,5)

S-Thyroxin, total 11-02-11 88 nmol/l (
60-140)
S-Trijodthyronin 11-02-11 1.3 nmol/l (
1,1-2,5)
Thyreoidea behandlings-kontrol 11-02-11 Taget

Kommentarer

  • Indstillinger
    HEJ GKAA 29.

    Jeg kan ikke rigtigt genkende det du skriver, jeg tror enten har du skrevet forkert op fra det du har fået eller også er det ikke de rigtige målinger der er foretaget.

    Din læge burde egentligt have hjulpet dig lidt.

    Jeg skal prøve at hjælpe dig så godt jeg kan, jeg har selv været stofskiftepatient i 6 år og er først på det sidste begyndt at kunne finde ud af det.

    På din blodprøveseddel skal du se hvilke tal der står ud for følgende.

    P -TSH
    P -Triiodthyronin
    P -hyroxin ( frit )

    Jeg skriver hvad de skal lige indenfor i samme rækkefølge.

    0.4-4.0
    1.0-2.6
    11.7-28.0

    Fordi de ligger indenfor normalområdet er det ikke ensbetydende med at dette er det rigtige for netop dig, det må bedømmes efter hvordan du har det.

    Mange Hilsner ALBINI.
  • Indstillinger
    Så vidt jeg kan se, ligger du indenfor normalområdet i alle tre prøver:

    S-Thyr.stim. hormon 1.1 (normal 0,30-4,5)

    S-Thyroxin, total 88 (normal 60-140)

    S-Trijodthyronin 1.3 (normal 1,1-2,5)


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Tak for Jeres svar!

    Det jeg har skrevet er direkte kopieret fra mit svar fra lægen. Det er da kun godt hvis det er indenfor normalområdet, så er det måske nærmere overgangsalderen der tynger.
    Jeg tænkte bare på, om der findes yderligerre målinger man kan lave vedr. stofskifte, eller er det altid kun de tre omtalte?

    Bedste hilsner
    GKAA 29
  • Indstillinger
    Hej GAAK29

    Vil anbefale dig at læse så meget du orker på følgende link, da der her findes rigtig mange gode informationer vedr. stofskiftesygdom og ubalance i kroppens hormonsystem, fordøjelse etc....

    God læselyst
    VH Luna

    http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/index.php

    http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html

    http://www.overgangsalderen.net/forum/a ... f-377.html

    http://www.facebook.com/home.php#!/grou ... 3535531839
  • Indstillinger
    Ja, det er de prøver, man plejer at tage for at kontrollere stofskiftet :-)
    VH Solsikke
  • Indstillinger
    I tilfælde af at andre søger på emnet, mener jeg at det er væsentlligt at korrigere en af de fremtrædende opfattelser, at de nævnte tal er tilstrækkelige for at måle skjoldbruskkirtlens funktion (eller rettere dens hormoners funktion).

    S- Triiodthyronin (T3) Måles både som frit og som bundet enhed- og da frit T3 er indikator for hvor meget af dette "aktivitetshormon" er tilgængeligt er det en væsentlig enhed at måle. Jeg har desværre oplevet at den ikke måles som standard, tilsyneladende fordi den er mere kostbar. Men som stofskiftepatient er det, især i forbindelse med vedvarende træthed nødvendigt at kende lige netop dette tal, for i slemme tilfølde kunne søge om T3- tilskud for at optimere det daglige liv.

    Tilsvarende har T4 en bundet og en fri enhed- hvor den frie indikerer hvilken mængde der er tilgængeligt for kroppen til at blive omdannet til det aktive T3. Er man under medicinering med Levothyroxin (Eythyrox, Eltroxin) vil T4 svare til den mængde man substituerer sit naturlige niveau af hormonet med. Altså ikke en reel værdi.
    Iøvrigt har jeg af flere yngre læger fået at vide at faste ikke er nødvendigt inden blodprøver, altså at det er i orden at tage sin daglige Levothyroxin. Pas på dette!!! Blodets plasma vil vise en forøgelse af T4 på op til 20%- ifølge lægernes egne anbefalinger af behanding for hypothyreose. Tallet vil således være falskt forøget. Hvilket igen er problematisk, da det er forholdet imellem T3 og T4 der er afgørende for om dosis sættes op eller ned.

    Held og lykke derude.
  • Indstillinger
    Hej! Du skriver at det er forholdet mellem T4 og T3 der er vigtige. Kunne du evt. uddybe det? Jeg går ud fra du taler om frit T4 og T3?
Log in eller Registrér for at kommentere.