Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lavt selvværd omkring kroppen.

Redigeret 12 februar, 2011, 08:06 i Kvindelige sexproblemer
Hej.
Jeg er en dreng på 16 år, som har den dejligste kæreste igennem snart 6 måneder. Jeg skriver her, fordi jeg har brug for lidt råd.

Jeg er jo en ung og frisk dreng, og med det kommer der jo også en vis lyst til sex. Da jeg mødte min kæreste, var jeg jomfru, og jeg er lykkelig over at min første gang var med hende. Hun var ikke jomfru på tidspunktet.
Vi sover ofte ved hinanden, og vi har det meget godt sammen. Der hvor "problemet" ligger, er at min kæreste ikke er særlig tilfreds med sin krop. Og derfor har hun ikke lyst til at have sex særlig ofte. Vi har snakket meget om det, og jeg har spurgt meget ind til hvad jeg kan gøre, for at hun for det bedre med sig selv. Jeg har også fortalt hende, at jeg tænder rigtig meget på hende, specielt hendes personlighed og selvfølgelig også hendes udseende. Hun er af meget normal bygning, hun er måske ikke model bygning, men har kvindelige former, og det er lige præcis det jeg gerne vil have.

Men som sagt, så har hun det ikke sådan med sig selv. Hun siger at hun ville ønske at hun var spinkelt bygget og tynd. Det at hun ikke har det godt med sin krop, gør det svært for hende at vise sig nøgen for mig, og i det hele taget have sex. Idet hun afviser mig, når jeg har lyst, så siger hun at hun har lyst til mig, men at det kræver meget energi for hende at vise sig. Det er ikke fordi at hun generelt mangler selvtillid. Hun er meget udadvendt og virkelig en person som man kan holde af. Det eneste område det svigter, er når det gælder hendes egen krop.
Samtidig har hun fortalt mig, at hun i sine tidligere forhold ikke er blevet respekteret særlig meget rent seksuelt, selvom hun har sagt hun ikke havde lyst, så havde nogle af hendes tidligere kærester bare udnyttet hende alligevel. Det er specielt det som jeg tror har mærket hende. Sex er blevet i en eller anden grad noget negativt for hende, hun kan ikke se det sjovt og spændende i det længere.

Jeg lytter til hende, og forstår hende udmærket, af hensyn til at hun har fået et dårligt forhold til sex, pga. hendes tidligere forhold. Det jeg ikke forstår er at hun ikke kan lide sig selv, da jeg synes hun er smuk og sexet, jeg fortæller hende det dagligt, men det er ligesom om hun ikke tror på mig. Et eller andet sted, gør det mig ked af det, at hun har det sådan med sin krop og at hun ikke særlig ofte har lyst til sex, nu hvor jeg har så meget lyst til hende.


Det jeg egentlig gerne vil frem til er om der er noget jeg kan gøre for at få hende til at få det bedre med hendes krop og dermed hæve hendes selvtillid? Er der noget jeg gør forkert? Jeg respekterer hende, og kunne aldrig finde på at fortsætte med at prøve på at få sex, hvis hun har afvist mig. Men det gør ondt at blive afvist så ofte.

På forhånd tak for svar.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du viser meget stor indsigt og forståelse for din kæreste og det er dejligt at læse.

    Desværre tror jeg ikke, at det hjælper hende synderligt, at du bekræfter hende. For at en bekræftelse skal virke efter hensigten, så skal den bekræfte noget, man også selv føler. Når din kæreste ikke føler, at hendes krop er dejlig, så bekræfter dine ord altså ikke hendes følelse og derfor kan dine ord ikke overbevise hende.

    Jeg tror godt, at hendes forhold til hendes egen krop og seksualitet kan hænge sammen med hendes forhold til fyre, der har misbrugt hende. Men det handler også om hendes evne til at sætte grænser, når hun ikke har kunnet sige nej, til noget, hun ikke havde lyst til. Så det kan også være andre ting, det handler om.

    Det er hende, der har problemet - derfor er det også indeni hende selv, at problemet må løses. Hun må arbejde med sine følelser, for at de kan forandres, så hun kommer til at holde mere af sig selv.
    Det er ikke sikkert, at hun selv kan det, så hvis problemet fortsætter, vil jeg anbefale hende at få hjælp fra en psykolog/terapeut. Måske har hun ikke lyst til det endnu og måske er det ikke praktisk muligt endnu (når hun ikke er ældre), men jeg tror, det er godt, hvis hun ved, at det kan være en mulighed på et tidspunkt.

    Så hvad du kan gøre? Det er svært... Jeg tror, at det er godt at lægge vægt på, at hendes modvilje mod hendes krop, er HENDES følelse og at hun kan arbejde på at forandre den. Du kan godt fortælle hende, at du synes, hendes krop er dejlig men også fortælle hende, at du respekterer, at hun ikke føler det samme.

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.