Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Voldsomme mavesmerter, hedeture og diarre efter spisning

Jeg har som skrevet voldsomme mavesmerter, hedeture og diarre efter spisning, specielt efter aftensmad, men også efter frokost. Det er ikke altid jeg kan nå at komme på toilettet inden det kommer.
Jeg har også slemme smerter over lænden, specielt ude i siden af ryggen.....
Jeg har forsøgt at finde ud af hvad der sker, venter på at jeg skal til en kikkert undersøgelse af maven, men det tager jo en krig før jeg kan komme til....

Tina
«1

Kommentarer

• Hej :)
    Er du blevet testet for glutenallergi og laktoseintolerans?
    Jeg havde havde også mavekramper, ildebefindende og pludselig diaré, og jeg fik konstateret laktoseintolerans.
  • Redigeret 17 april, 2011, 08:03
    Hej Tina
    Jeg har også haft slem diarre og mavesmerter i 4 mdr nu og også efter måltider med det mindste kød mælk eller fedt. det stråler fra lænden i voldsomme jag over langs siderne og ind i tarmregionen. så skal jeg bare på wc med det samme og efter udtømning letter det lidt, men de jagende lændesmerter ligger der underneden. samtidig har jeg ondt oppe under brystben til venstre en halv time efter at have spist som skærende knive. jeg skal ind til både gastro-og koloskopi i morgen . hvordan gik det for dig havd fandt de ud af? jeg synes tit at folk skriver inden de skalind til undersøgelser, og bagefter ikke. jeg ville ønske at vide hvad de forskellige fejlede. jeg er nervøs for at det er tarmbetændelse. men nu må jeg se hvad de finder ud af i morgen. jeg ved hvertfald at jeg ikke kan tåle det mindste med mælk eller spor af mælk....
    mvh Haka58
  • Jeg fik foretaget gastroskopien for kort tid siden, og de fandt ingenting, så nu skal jeg til en prøve hvor jeg skal møde fastende, drikke noget væske og puste i et eller andet apparat med jævne mellemrum.... Skal også have undersøgt min afføring og til sidst snakke med en læge.... måske skal jeg have lavet en endoskopi.....
  • Hej Tina
    ja det er længe man skal gå og vente mellem undersøgelserne. jeg var så dum(bange) at aflyse min koloskopi 23 marts, fordi jeg efter akupunktur synes, at jeg da havde det bedre... ja det varede kun i et par dage, men kun symtomer var lettet. selve maveproblemet blev ved, så da jeg en uge efter måttet ringe igen så fik jeg yderligere en måneds ventetid. og så var sekretæren endda flink og putte mig ind. jeg har nogenlunde ro i maven og næsten ikke luft gener eller smerte-kramper når jeg holder streng banan ris og toast diat. men jeg er udmattet får ligesom ikke kræfter nok og taber mig stille og roligt. og den kost er ULIDELIG, når man er så madglad. og så døjer jeg med stærk kvalme...
    om en time skal jeg begynde drikke udrensningen. jeg er hammernervøs. også for gastroskopi i morgen. huha.
    jeg har post traumatisk stress syndrom efter overgreb i barndom (munden) så jeg er SÅ bange for at det udløser flashback under selve kikkertundersøgelsen. men jeg er vel nødt til at nævne det for dem. jeg VIL kunne gennemføre. puha.
    VH Haka58
  • pyha så er jeg i gang med moviprep. det er godtnok ikke verdens bedste limonade.... men smager heller ikke så slemt som jeg frygtet. bare det bliver i maven og ikke kommer op. der er godtnok maget. 2 liter pyha. nu håber jeg SÅ meget at lægen finder noget der kan gøres noget ved imorgen-
    VHHaka58
  • Jeg synes ikke det er det letteste at skulle drikke 2 liter moviprep på et par timer. men jeg skal lige love for at det sætter gang i tingene. jeg har wc på 1. sal og kan knap nå ned inden næste runde. nu er jeg snart rengjort, det er kun gul vand der kommer nu. jeg synes kun det gjorde lidt ondt i starten. slet ikke noget overhovedet i forhold til de mange dage og nætter med virkelig svære smerter. nu er jeg klar til i morgen tidligt. bare det går ligeså godt.
    VH Haka58
  • Hej,

Det du beskriver kender jeg kun alt for godt.

Jeg har døjet med maven, siden jeg i 1997 fik en salmonella-infektion. Jeg var syg i ca. 2 år med et hav af indlæggelser. På det tidspunkt kunne man få en penicilinpille der kunne hjølpe, men det kan jeg ikke tåle.

Siden dengang har jeg haft tynd mave ca. 4-5 gange om ugen og tit efter måltider.

Når jeg sidder på toilettet får jeg kvalme og det føles som om jeg får feber.

Jeg er blvet undersøgt for alt, men de er kommet frem til, at jeg lider af irriteret tyktarm.

Du skal insistere på, at de bliver ved med at undersøge dig - man skal i hvert fald ikke ha det sådan.

Johanne
  • Hej Johanne.
    Ja jeg er nået til at det er ikke et liv kun med banan riatet brød kogt ris dag ud og ind. og det mindste lille skefuld af dampet fisk, eller pålæg(magert) så er jeg så syg så man tror det er løgn. jeg vil i den grad håbe der er noget at gøre ved det. jeg har været på den ris og banan kur 3 uger nu og selvom det gav lidt mere ro og færre diarre så er der ikke noget indhold i livet. og altid den ækle kvalme, bare jeg ser eller lugter mad. skal lige sige at indtil januar har jeg ALDRIG døjet med maven. men fik pludselig akut tynd mave midt i stress periode. det har ikke været væk siden. er i sig selv en ond cirlek da krop og sind til sidst er stresset over mavens tilstand.
    jeg vil fastholde at de må undersøge videre. jeg er noget bange for også at de bare sender mig hjem med besked på irriteret tyktarm og spis variere... på den anden side så er der ikke ret mange andre diagnoser jeg synes lyder rare. men bare de kunne gøre noget. få en behandling der virkede...
    Jeg skriver igen når jeg er kommet hjem.
    VH Helle
  • til johanne.
    du siger det er irriteret tyktarm du har...men fik /får du så slet ikke nogen behandling... ingen hjælp? kan du spise alm mad overhovedet? det lider jeg meget under ikke at kunne. Jeg kan slet ikke acceptere hvis det bliver fast fremover... det var dog skrækkeligt.
    vh Helle
  • Hej Helle,

Nej, det er ikke noget jeg får noget for. Jeg tænker over hvad jeg spiser. Spiser jeg fed mad og store portioner, så er den sikker- Spiser jeg mange fibre og groft brød og grøntsager, så kan det gøre min afførring mere "fast".

Men det er ret træls - i perioder skal jeg bare være hjemme i nærheden af toilettet.

Jeg har også ofte prøvet, at måtte ind på et toilet i forretninger eller cafeer, fordi jeg får mavekneb. De kommer ret tit uden nogen form for varsel.

Jeg kan i lange perioder ikke gå eller cykle ret langt, fordi det sætter gang i maven, og pludselig skal det bare ud!!

Det er meget generende.

Men nej, irriteret tyktarm er vist, hos de fleste, ikke noget man kan gøre noget ved :(

Min far, lillebror og storesøster døjer også rigtig meget. Min mor og andre søskende har ingenting i den retning.

Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.