Menstruationsforstyrrelser og stofskifte
Hej :-)
Jeg har for lavt stofskifte og har taget 150 mikrogram eltroxin om dagen i to år. Jeg fungerer egentlig udmærket på medicinen er først for nyligt begyndt at mærke bivirkninger.
Der er flere ting i det: Jeg smed p-pillerne sidste sommer for at blive gravid. I starten var min menstruationscyklus nogenlunde stabil, men efter de tre første cyklusser forsvandt min menstruation simpelthen - jeg har ikke haft menstruation siden 3. november.
Jeg var til lægen her i januar, og hun mente, det kunne være PCO og henviste mig til en gynækolog. Jeg kunne dog først få en tid til april.
I mellemtiden begyndte jeg at opleve hurtig puls og hjertebanken om aftenen og om natten. Jeg snakkede med min mor, som også har for lavt stofskifte og tager eltroxin, hun har også hjertebanken og hurtig puls om aftenen/natten og har været hele vejen til en cardiolog, som fortalte hende, at det var en bivirkning af eltroxin.
Jeg kontaktede min læge, og hun mente også, at det kunne være bivirkninger af eltroxin, hun tog kontakt til endokrinologisk og i samråd med dem rådede hun mig til at gå lidt ned i dosis på eltroxin, fra 150 til 125 mikrogram om dagen (100 den ene dag og 150 den anden). Mit TSH ligger lige nu på 0.53, så de mener, at det måske er lidt højt for mig, og jeg måske vil have det bedre, hvis den ligger omkring 2.
Jeg er ikke i tvivl om, at hjertebankenen er pga. eltroxinen, men kan menstruationsforstyrrelserne også være det?
Er der nogen her, som har haft en oplevelse, som ligner min?
Jeg har for lavt stofskifte og har taget 150 mikrogram eltroxin om dagen i to år. Jeg fungerer egentlig udmærket på medicinen er først for nyligt begyndt at mærke bivirkninger.
Der er flere ting i det: Jeg smed p-pillerne sidste sommer for at blive gravid. I starten var min menstruationscyklus nogenlunde stabil, men efter de tre første cyklusser forsvandt min menstruation simpelthen - jeg har ikke haft menstruation siden 3. november.
Jeg var til lægen her i januar, og hun mente, det kunne være PCO og henviste mig til en gynækolog. Jeg kunne dog først få en tid til april.
I mellemtiden begyndte jeg at opleve hurtig puls og hjertebanken om aftenen og om natten. Jeg snakkede med min mor, som også har for lavt stofskifte og tager eltroxin, hun har også hjertebanken og hurtig puls om aftenen/natten og har været hele vejen til en cardiolog, som fortalte hende, at det var en bivirkning af eltroxin.
Jeg kontaktede min læge, og hun mente også, at det kunne være bivirkninger af eltroxin, hun tog kontakt til endokrinologisk og i samråd med dem rådede hun mig til at gå lidt ned i dosis på eltroxin, fra 150 til 125 mikrogram om dagen (100 den ene dag og 150 den anden). Mit TSH ligger lige nu på 0.53, så de mener, at det måske er lidt højt for mig, og jeg måske vil have det bedre, hvis den ligger omkring 2.
Jeg er ikke i tvivl om, at hjertebankenen er pga. eltroxinen, men kan menstruationsforstyrrelserne også være det?
Er der nogen her, som har haft en oplevelse, som ligner min?
Kommentarer
Jeg har også oplevet symptomer, da min tsh fornylig kom ned på 0,56. Jeg fik svært ved at falde i søvn, blev irritabel, urolig og fik hurtigere puls. Nogle oplever, som os, at stofskiftet bliver for højt ved dette tsh niveau, andre ikke. Jeg gik også ned i Eltroxin herefter. Jeg tror selv jeg har det bedst omkring 1. Hvad med dig?
Jeg har ikke oplevet menstruationsforstyrrelser som bivirkning af Eltroxin. Jeg tror ikke jeg har nogle bivirkninger, hvis bare jeg er reguleret. Det er så lidt min kamp, at blive reguleret rigtigt. Om det skyldes Eltroxinen ved jeg ikke, men det ser ud til at gå i den rigtige retning p.t.
Men jeg har en anden hormonsygdom oveni, som ofte hænger sammen med lavt stofskifte. Denne anden sygdom hedder hyperprolaktinæmi (der kan også være et prolaktinom, det har jeg). Den er ikke "farlig", men ubehandlet fører den til blødningsforstyrrelser. Ved behandling genoprettes menstruationen og bliver normal.
Dit problem kan skyldes så meget andet, men du kan måske bruge denne information til at overveje en simpel blodprøve hos lægen. Blot en idé.
Kh. karmacure
Jeg kan se på mine sidste blodprøveresultater, at mit prolaktintal var på 12, som er indenfor normalområdet. Men er det nok til at udelukke hyperprolaktinæmi? Ved du evt. det?
De måleenheder der er brugt ved måling af prolactin i mit tilfælde er to forskellige. Den enes referenceinterval for prolactins normalområde er 70-440. Den anden 35-600. Så hvis det er samme målesystem, har du i hvert fald ikke hyperprolaktinæmi.
En anden ting er jo også at din læge heldigvis, da han tog prøver på dig, har været opmærksom på dit prolactinniveau, så du allerede er tjekket for det.
Held og lykke med at finde årsagen.