Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvor meget mørk chokolade?

Redigeret 13 oktober, 2012, 23:56 i Sund kost
Hejsa alle derude bag skærmene :)

Jeg er en pige på 17 som har influenza og har nu haft det i 4 dage ;/

Men ja, som overskriften lyder har jeg spekuleret på hvor meget mørk chokolade kan man tillade sig at spise i længden? Jeg spiser omkring et halvt stykke 85 % mørk chokolade om dagen dvs. 12 g eller lidt mere. Kan jeg godt tåle det? Jeg spiser sundt og er fysisk aktiv en time hver dag - når jeg ikke er syg self.
Hvor tit og ofte er det godt at spise mørk chokolade?

Håber der er nogle erfarrende mennesker derude, eller bare nogle som vil dele deres viden samt kommentere! :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    SELVFØLGELIG kan du sagtens spise et halvt stykke mørk chokolade om dagen. Og sagtens mere - hvis du ikke putter alt muligt andet slik i munden :)

    Faktisk skulle det være direkte sundt. Du kan lave en hurtig googlesøgning, og straks vil du se, at en engelsk undersøgelse har vist, at 45 gram mørk chokolade om dagen modvirker kronisk træthed.
    Iform skriver desuden:

    "Skånsomt mod vægten
    Mørk chokolade indeholder stearinsyre, som ligger længe i maven og sender mange mæthedssignaler til hjernen. Samtidig er den svær at nedbryde i tarmen, og det betyder, at en del af fedtet i chokolade ikke optages."

    Dagenssundhed.dk skriver, at 40 g. mørk chokolade om dagen forebygger hjerte-kar sygdomme.

    Så nyd du blot din chokolade! :)

    (Ovenstående mængde mørk chokolade indholder ca. 200 kcal.)
  • Indstillinger
    hmm hvorfor skulle det ikke være okay?

    jeg æder for tiden en plade ritter sport om dagen :P mums (en af mine trælse lyster i graviditeten :P )

    anna: den med kronisk træthed holder ikke, jeg har været kronisk træt siden jeg var 14 og har i mange år været "afhængig" af den heeelt mørke chokolade (netop den der skulle være så skide sund).. :P
  • Indstillinger
    Hej Chris.

    Den kroniske træthed er unaturlig, den skulle du få gjort noget ved! Måske du kan hjælpe dig selv med at finde årsagen, brug din intuition, underbevisheden kan give dig et fingerpeg, hvis du altså ikke allerede kender årsagen. Det er en forunderlig klog krop vi er udstyret med. Jeg er absolut også til den gode mørke chokolade, men det er ikke godt hvis du for alvor er afhængig, man kan også få for meget af en af ingredienserne. Helle8
  • Indstillinger
    chris....har du overvejet om det nu måske er chokoladen du ikke kan tåle siden du har den kronisk træthed for du spiser chokolade hverdag så det er kunne være årsagen.

    ja mørk chokolade er sundt hvis man kan tåle det eller ikke får bumser af det:-)
  • Indstillinger
    altså nu er det jo kun i min graviditet jeg har spist det hver dag (og det gør jeg endda ikke mere)
    førhen var det måske en gang om ugen jeg spiste chokolade, og mit chokoladeforbrug har altså ikke noget at gøre med min træthed..
    min træthed kommer af andre årsager som jeg ikke vil ind på her..
    men nu var det ikke mig det skulle dreje sig om her, da jeg ikke har noget problem, men det har trådstarter, så hvad med at svare hende i stedet for at have travlt med mine vaner ;)
  • Indstillinger
    Hej Chris.

    Det er godt du har styr på hvad din træthed kommer af, selvfølgelig har du lov til at holde det for dig selv, så godt ord igen. Jeg har allerede oplevet nogle gange at en tråd kommer til at handle om noget helt andet end det den begyndte med. Måske skulle vi blive bedre til at holde os til emnet, selvom det kan være svært hvis man ser en problemstilling, man gerne vil hjælpe videre med. Helle8
  • Indstillinger
    Jeg er overbevist om, at kvalitetschokolade med et højt indhold af kakao har mange positive virkninger.

    Men som med så mange andre gavnlige ting, gælder det, at for lidt og for meget fordærver alting. Og desuden skal man sikre sig, at der virkelig er tale om kvalitet. Sådan som jeg husker chokolade af mærket Ritter, som Chris nævner, så kan det være godt nok som slik, men ikke, hvis man vil spise det af helbredsmæssige grunde.

    Nu ved jeg ikke, hvad det er, trådstarter er nervøs for, når hun spørger, om der kan ske noget ved at spise ca. 12 g chokolade om dagen. For det skriver hun jo ikke. Men den mængde chokolade må da være alt for lille til at have nogen som helst gavnlig eller skadelig virkning.

    Desuden tror jeg, at det er vigtigt, at man mærker efter i sin krop. For det er jo ikke sikkert, at man har brug for den – ganske vist – normalt positive virkning, chokoladen har!

    For mit vedkommende var det især den mørke chokolades evne til at nedsætte risikoen for depression, jeg gik efter. Sagen er, at mørk chokolade skulle øge tilstedeværelsen af et af de signalstoffer, der har betydning i forbindelse med udvikling af depression, nemlig noradrenalin. Der er selvfølgelig ikke noradrenalin i chokolade, men derimod aminosyrer, som i organismen kan omdannes til de stimulerende signalstoffer noradrenalin og dopamin.

    Når det drejer sig om depression, er det for det meste signalstoffet serotonin, som mere har en beroligende virkning, man taler om. Men noradrenalin er altså også vigtigt, især ved svær depression.

    Jeg spiste i en periode 4-5 ruder mørk chokolade hver dag, ud fra et ønske om at forebygge depression og mindske træthed. Og det gav mig faktisk flere kræfter og fik mig mere på mærkerne.

    MEN …

    Det er jo også galt at have for meget noradrenalin og dopamin. Disse stimulerende signalstoffer er i familie med adrenalin, som alle kender til.

    Jeg fandt ud af, at mit stress-niveau i forvejen er for højt, blandt andet fordi jeg har central søvnapnø (der betyder, at jeg gentagne gange hver nat bliver vækket, fordi jeg ikke trækker vejret og derfor er ved at blive kvalt). Det er jo klart, at der kommer fut i stress-hormoner som adrenalin, når man er i livsfare.

    Så derfor holdt jeg op med at spise mørk chokolade. Det er klart, at jeg er nervøs for at udvikle en depression her i den mørke tid af året, men chokolade er for tiden ikke nogen løsning, og perikon heller ikke for den sags skyld, da det nok også øger mængden af stimulerende signalstoffer.

    Jeg har slet ikke brug for den stimulerende virkning, som chokolade giver! Jeg tror endda, at det kan skade mig, hvis jeg bliver endnu mere stimuleret.

    Og muligvis er det faktisk sådan, at denne irriterende søvnapnø, der volder mig så mange problemer, faktisk ”stimulerer” mig så meget, at det mindsker risikoen for depression. De kommende mørke vintermåneder vil vise, om det hænger sådan sammen.

    Nå, men mit ærinde er altså at sige, at man er nødt til at mærke efter om bestemte madvarer eller kosttilskud har positive virkninger lige netop i ens eget tilfælde. De videnskabelige undersøgelser, der foretages, foregår jo med en stor gruppe af personer, og sådanne undersøgelser kan naturligvis ikke tage højde for individuelle eller særlige situationer.

    Så, altså: For lidt og for meget fordærver alting, og desuden er det vigtigt at mærke efter og ikke stole blindt på, hvad der står i B.T. Er det ikke B.T., der hele tiden har artikler om sundhed? Jeg ser tit spisesedlerne, og jeg synes, at de ofte handler om helbred.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.