Hjem Øre, næse og hals Åben debat om øre-, næse- og halssygdomme

Næsespray misbrug...

Jeg er en ung kvinde på 27 år, og jeg har brugt næsespray i snart 10 år, næsten daglig. Jeg bruger det ofte til natten, fordi jeg vågner og får fornæmmelsen af, at mit hoved er fuldstændig stoppet til og jeg kan ikke få vejret. Sådan har det været i alle årene, og det er rigtig træls. Jeg har været ved læge som gav mig noget allergispray, uden effekt. Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at stoppe mit misbrug, så jeg ikke behøver at bruge den længere.

Jeg VED godt, det er skadeligt og ikke godt... Det behøver ingen at fortælle mig, jeg søger blot råd, og nogen der evt har haft samme problem..

Hilsen ungsygpl1

Kommentarer

  • Hvis man misbruger sin næsespray mere end en uge, så sker det modsatte nemlig at næseslimhinderne svulmer op hver gang du puster, så puster man lige en gang til, men virkningen er kort. Du er inde i en ond cirkel.

    Det var godt nok dette du ikke ville høre:-) men det blive du nød til, og du bliver nød til at tage en kold tyrker for at komme ud af din afhængighed. Måske har du allerede reddet dig kroniske skader af al den brug af næsespray, men der må du henvende dig hos en øre-næse og halslæge

    Sådan en afhængighed tager mellem to og fire uger, der findes ikke nogen nem løsning så du må i gang med at stoppe dit misbrug.

    Spørg eventuel din læge om noget allergimedicin, indtil du er kommet ud på den anden side.

    Hilsen Sofie
  • Hejsa!
    Jeg har selv brugt næsespray i noget lignende 7-8 år. Jeg er "kommet ud af det" nu. Det er som der står nævnt ovenfor en "kold tyrker" der skal til. Simpelthen bare smid næsesprayen væk, og lad være med at købe en ny. For mig tog det en lille uges tid inden symptomerne var væk, men jeg har fået skader af misbruget.. Mine slimhinder er meget sarte :/ Så jeg har reddet mig en røg-allergi, og det er pisse irriterende.

    Når du er kommet ud af misbruget skal du som med alle andre misbrug, forsøge ALDRIG at bruge næsespray igen. HVis du gør det, så kommer symptomerne tilbage med det samme, og du skal igennem en uge med tilstoppet næse igen :(
  • Hej og mange tak for jeres svar og gode råd.
    Jeg stoppede for to dage siden med at tage næsespray, og siden er det gået som følgende, jeg har i stedet brugt Rhinocort næsepray 1 pust x 2 dagl, og jeg har ikke haft behov for andet, min næse har ikke været tilstoppet, ej heller om natten, som ellers altid har været det værste tidspunkt. Jeg håber det fortsætter på denne måde.

    Hilsen en meget glad pige
  • Hej
    Jeg ved det er længe siden men er du kommet ud af dit næsesprays-misbrug??? Jeg var selv afhængig i 13 år og skal fortælle dig noget hvis du stadig er i det...
    Kh Henriette
  • Jeg vil gerne vide det :-)
    Jeg har været afhængig i 4-5 år tror jeg. Jeg er ved at blive sindssyg. En kold tyrker vil være rigtig svært for mig - sidder bare nu og prøver at lade være med at tage den. Min mund er tør, jeg får propper i ørene når jeg synker og jeg taler mærkeligt.... Kan slet ikke holde det ud


    Derudover vil jeg gerne hører hvordan det gik med at stoppe ? :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.