Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er min kæreste misbruger?

Redigeret 7 februar, 2011, 10:01 i Rusmidler
Hej Jeg er en kvinde på 43 år, som har lært en jævnaldrende mand at kende for ca 4 mdr. siden. Han siger han har været hash misbruger men nu kun gør det en gang i mellem. Han har kun haft forhold af 1 til max 2 års varighed, men har kendt mange damer, og har nu boet alene i mere end 10 år. i starten af vores forhold var han meget glad og jeg var lige det han har ledt efter hele hans liv, jeg var sød og skøn osv osv,og ville nærmest flytte sammen efter 14 dage, alt for hurtigt til mig.
Den ene dag er han irritabel, halvsur han brokker sig meget, den næste en rigtig sød og dejlig mand. Men desværre er der tit dage hvor han er sur/irriteret. vi ses ikke så tit selvom vi bor tæt på hinanden, det synes jeg er underligt, og seksuelt er det heller ikke så godt på trods af vi kendt har kendt hinanden i 4 mdr. han har svært ved at få udløsning det er kun sket et par gange. og han mister rejsningen.

Den anden dag kom jeg uanmeldt for første gang, en time efter han har fået fri, og der lugtede af hash i hans lejllighed, selvom han var alene.
Jeg spurgte ikke om noget, men tænker mere og mere over det.
Han siger jeg er reglret, og måske synes han jeg er kedelig?
Hvordan ved jeg om han er misbruger? han ville gerne tabe sig, men har en meget sød tand, og vejer en del for meget.
Jeg kan ikke finde ud af om der er et misbrug, han siger han synes vi skulle tage en tur på christiania og spise, og bagefter ryge en pibe hash. Jeg har ikke røget hash siden jeg var ung, bortset fra et par gange...
Jeg ved ikke lige hvad jeg skal stille op med det her..

Hilsen krebsen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Oskar

    Mine alarmklokker ringer. Og det gør dine vel også, siden du skriver herind?

    Han har haft et misbrug og det ser ud til, at han måske ikke er helt ude af det. Derudover har han ikke haft længrevarende forhold i mange år. Han vejer en del for meget, hvilket kan tyde på et madmisbrug. Han er humørsvingende og irritabel og giver dig derfor ikke ny positiv energi. For det har han nok ikke så meget af.

    I den første tid var glad og bekræftede dig en masse, men det er overstået nu. Når man møder et andet menneske, man gerne vil lære nærmere at kende, så viser man de bedste sider af sig selv. Men når den første eufori lige er overstået, så viser man også de sider af sig selv, der måske fylder mere i dagligdagen. Så det du ser nu, er det du får.

    Når et menneske har et fysisk misbrug som f.eks. hash, så vil der også altid være et følelsesmæssigt misbrug af andre mennesker. Der er også altid en grund til, at man ryger ind i et misbrug - der er nogle følelser, man ønsker at bedøve. Hvis ikke han har fået bearbejdet de følelser, så er det højst tænkeligt, at han kan have flyttet misbruget fra hash over til f.eks. mad. Men det følelsesmæssige misbrug af andre, vil stadigt være der.

    Så som sagt... mine alarmklokker ringer. Spørgsmålet er om han giver dig det, du har brug for? Får han det bedste frem i dig (og omvendt)? Er Jeres relation baseret på glæde, nærvær, nærhed, fællesskab og giver det tryghed? Skaber det ny positiv energi? Hvis ikke, så tror jeg ikke på, at det er bæredygtigt.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Tak for dit svar - ja mine alarmklokker ringer, det er derfor jeg skriver. men jeg har aldrig været sammen med en misbruger før, han er en meget anderledes type i forhold til tidligere kærester, som jeg synes var kedelige i længden, kontormænd der var pæne og kedelige i mine øjne.
    Min nuværende kæreste er håndværker, og kan være utrolig sød og rar, men han har desværre mere og mere vist den anden side af sig selv, og som du skriver har den nok hele tiden været der han har bare ikke vist den.
    Hans mor har ikke taget sig ordentlig af ham, penge har der ikke manglet men omsorg og kærlighed har der ikke været meget af, og hun har et alkohol problem i dag, han er nærmest overfølsom overfor alkohol.
    Men undrede mig også at hans venner, som han gerne vil se tit, jeg møder dem ikke, han holder den del for sig selv og hvorfor ikke det? det er gået op for mig nogle af dem ryger meget hash og andet. det har han holdt skjult, men har fået det at vide fra andre.
    Han siger jeg er reglret, og siger det som er det et problem, en fejl nærmest, selvom han har svært ved at accpetere kvinder der ser pæne ud, men er hårde i munden og opførsel. det kan han ikke have.
    Jeg bliver enormt forvirret over det - men jeg kan godt bruge dit svar, det giver mig stof til eftertanke at du skriver at han misbruger andre, det er netop det jeg føler han gør med mig. han dræner mig for energi følelser og overskud, det kan jeg mærke. kh Krebsen
  • Indstillinger
    Jeg har en vis erfaring med forhold til misbrugere - eftersom jeg aldrig har haft oplevet andet. Det kan absolut ikke anbefales!!

    Typisk for en misbruger er en opvækst i en misbrugsfamilie, hvor der har været omsorgssvigt (det har der altid i en misbrugsfamilie). Han har lært at fungere i disse mønstre men har det elendigt indeni. Det giver sig selvfølgeligt udtryk i hans forhold til andre mennesker. Når han ikke har fået sine primære behov dækket og ikke er blevet fyldt op som barn, har han ikke noget at give af - men har brug for at blive fyldt op af andre. Hvilket er umuligt, da han ikke med tilbagevirkende kraft kan få fyldt det op, som skulle have været fyldt op af hans forældre i barndommen.

    Hans venner er formentligt også misbrugs-typer, så det er ikke sikkert, at han synes, at du passer ind i den sammenhæng. Det kan også være, at han har svært ved at finde ud af, hvordan han skal kunne 'blande to verdener sammen'. Måske har han én personlighed overfor dig og en anden overfor dem, så han ikke kan finde ud af, hvordan han skal være, hvis du og vennerne er sammen.

    Følelsesmæssigt er han givetvis splittet. Derfor kan han sagtens være ambivalent og føle sig tiltrukket af dig, netop fordi du er pæn og regelret - og samtidigt ønske sig noget andet. Ligesom du tidligere har haft forhold til pæne mænd, som du samtidigt oplevede som lidt kedelige.
    Husk at han er vokset op med en mor, der (som alkoholiker) sikkert hverken var pæn eller regelret meget af tiden og det må have givet ham et kompliceret forhold til kvinder og hvilken type kvinder, der tiltrækker ham (både positivt og negativt). Man kan sagtens tænde på noget, man faktisk ikke kan holde ud. Der ligger en masse energi i den negative tiltrækning og derfor kan den positive tiltrækning virke kedelig.

    Pas på med mennesker der sluger din energi, følelser og overskud. Det lyder måske hårdt men jeg kalder dem energivampyrer. I grelle tilfælde lever de af andres energi og følelser, mens 'offeret' bliver mere og mere udsultet.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Hejsa,

    Sikke et fint indlæg.

    Umiddelbart, når der lugter af hash i lejligheden og han selv har lyst til at tage på Christiania og ryge, ja, så er der egentlig ikke så meget at være i tvivl om synes jeg.

    Du skal selvfølgelig gøre op med, om det er sådan et forhold du har lyst til at være med i? Og i så fald, hvis du også har lyst til at tage med på Christiania og ryge hash, kan du/I nok kun forvente at forbruget stiger og ender i et misbrug.

    Med risiko at det bliver for Jer begge.

    Så der er nogle valg du skal tage: Jeg er kommet ud på den anden side efter 14 års misbrug af både hash og andet, og ved det er svært. Jeg har skrevet lidt om hvordan jeg gjorde her http://stoffri.wordpress.com/

    Håber du finder vej i dit forhold og liv. Har du brug for inspiration eller hjælp, så skriver du bare :)

    Kærligst

    Frimar
  • Indstillinger
    Tak for jeres indlæg, det er rigtigt godt der er nogen der kan øse ud af deres erfaringer på dette område, hvor jeg selv er grøn på trods af min alder ;o)

    Jeg har nok været lidt naiv her, og troet på at han har været hashmisbruger, men ikke er det længere. Men som det fremgår af debatten her, kunne det jo have været rigtigt, der er jo nogen der kommer ud af det.

    Desværre er jeg blevet mere og mere overbevist om, at det ikke gør sig gældende her, der er mange tegn, men bla vi ikke ses så tit/at han oftere er mere sur og irritabel, han er ikke så kærlig som han var i starten og jeg ikke ser hans venner..
    Faktisk er han ikke særlig rar at være sammen med efterhånden.

    Jeg tror jeg jeg må tage tyrene ved hornene og få en snak med ham, og så stopper det her forhold nok. Jeg har da fået stof til eftertanke, og jeg tror jeg en anden gang vil være mere på vagt, hvis jeg møder en der har den baggrund, og som har haft et misbrug - jeg tror ihvertfald ikke længere på det er fortid for ham, han er stadig misbruger.

    Men tak for jeres indlæg.
    kh Krebsen
Log in eller Registrér for at kommentere.