Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vægttab

Redigeret 7 februar, 2011, 10:43 i Åben debat om overvægt
Hej jeg er en overvægtig pige på 15 år, jeg vejer 77 kg og er 174 høj . jeg er mere end desperat for at tabe mig! nogen der har nogle gode råd eller effektive kure??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Som jeg ser det er du jo ikke mega overvægtig. Du er jo høj kan jeg se, og knogler og muskler vejer jo også - nu kan jeg jo ikke se dig fysisk men hvis du gerne vil tabe dig, vil jeg opfordre dig til at gøre det på den sunde måde.
    Du skal simpelthen igang med at motionen - desværre er der ikke nogen andre udveje :) Spiller du bold? Eller laver du andre former for motion? Du skal bevæge dig i mindst 1/2 time om dagen. Hvad med motionscenter?
    OG så skal du spise masser af grønsager, groft brød og groft pasta. Holde igen med slik, sodavand og chips. Jeg ved udemærket godt at det er en umulighed i din alder(også for voksne ha ha ) men så lav en weekendsdag hvor du må spise det.
  • Indstillinger
    Hej,

    Hvor meget vil du gerne veje?

    Jeg synes ikke, at du skal gå på slankekur - det er dømt til at mislykkes.

    I stedet synes jeg du skal gå på sundhedskur - det vil også kunne ses på vægten, og du vil få det meget bedre med dig selv :)

    Til at starte med, synes jeg du skal snakke med din mor, eller hvem der nu laver mad hos jer. Sig, at du synes du er lidt for tyk, og at du gerne vil spise sundere.

    Til morgenmad skal du spise rugbrød eller noget andet groft - fx müsli med skummetmælk. Du kan eventult skære en banan i skiver og putte den på.

    Om formiddagen skal du fx spise knækbrød og frugt.

    Til frokost skal du spise rugbrød og grøntsager, eller lave et pitabrød.

    Om eftermiddagen fx knækbrød og frugt, eller en grovbolle med ost.

    Når du spiser aftemsmad skal du spise efter "tallerkenmodellen". Det går ud på, at din tallerken skal deles op i 3 dele. ½ af tallerkenen skal bestå af grøntsager - kogte eller rå. 1/3 skal bestå af tilbehør - kartofler, ris eller pasta. Den sidste 1/3 skal bestå af magert kød eller fisk.

    Du skal ikke spise frugt alene, det er ikke godt for dit blodsukker. Du skal spise det sammen med et stykke brød.

    Du skal huske at spise sundt fedt. Det findes i fx oliven, avocado og nødder.

    Din krop har brug for fedtstoffer - det skal bare være de gode typer :)

    Husk også, at du skal drikke 1½-2 liter vand om dagen.

    Dyrk lidt motion. Cykel eller gå i stedet for at blive kørt eller tage knallerten. Bare lidt vil gøre underværker. Det kan også være, at du bestemmer, at 2 gange om dagen SKAL du danse i et kvarter, så du kommer til at svede.

    Lørdag kan være din "fridag". Her kan du slappe af og nyde din weekend :)

    Jeg håber det kan hjælpe lidt, men søg på nettet under "tallerkenmodellen" - der er en masse gode tips :)

    Johanne
  • Indstillinger
    Tak for begge jeres svar.

    Jeg vil i hvert fald ned i 60'erne.. det er det mindste.
    Jeg ved godt at jeg skal spise grønt, grovt og alle de andre ting.. det er virkelig bare svært for mig at holde det. Jeg prøver virkelig, men fordi det tager så lang tid at komme af med fedtet falder jeg i og spiser noget usundt :S
    Jeg dyrker motion, men ikke så meget mer da jeg har skadet min fod...
    Derfor jeg virkelig søger et eller andet det kan få mig ned i vægt på en nem og hurtig måde... hvis det er muligt..
  • Indstillinger
    Jeg har lige kigget lidt på BMI. Du skal ikke længere ned end 70 kg. Du er en høj pige, og tingene skulle gerne være proportionelt fordelt hos dig. 70 kg vil for en pige med din højde give et BMI på lige knap 22, og normalvægtig er man, hvis man ligger på et BMI på 20 - 25. Lige nu er dit BMI på 24, så det kan være nogle ganske få kilo vil være pænt, dog er din nuværende vægt slet ikke kritisk, men glem alt om, at du vil ned under 60 kilo, for så bliver du direkte undervægtig, hvilket bestemt hverken vil være sundt eller pænt.

    Men - motion kan "møblere" lidt om på dine kilo, og det er måske det, du mangler. Der er masser af motion, man kan dyrke med en dårlig fod. Hvad med at svømme et par gange om ugen - det giver god motion for hele kroppen.

    Det er både godt og fornuftigt at spise sundt, så det skal du også gøre, men pas nu på, du ikke får så megen fokus på det vægttab, at du får udviklet en spiseforstyrrelse.
  • Indstillinger
    Min hoved er allerede fyld med mærkelige tanker.. for ½ år siden tog jeg afføringspiller. på en måned havde jeg tømt 2 glas med 250 piller, 1 glas med 100 piller og 1 glas med 40 piller. jeg kan ikke selv forstår hvor alle de piller er havnet henne.. men til tider hvor jeg har haft det dårligt har jeg taget en hel håndfuld.. sammen med alle mulige andre piller fra mit mors medicin skab. jeg har rigtig mange mærkelige tanker.. som hvis jeg blev indlagt ville jeg ikke kunne spise noget og derfor tabe mig.. :S har kigget på mange slankeprodukter på nettet og kan ikke spise noget uden at tjekke hvor mange kalorier der er i. det fylder mit hoved og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. selvom jeg har alt dette i mit hoved kan jeg alligevel ikke lade vær med at spise til tider, et held jeg ikke brækker det hele op. har prøvet at gøre det. men jeg synes det er så ubehageligt. jeg kan godt selv se jeg er ude i et problem..
  • Indstillinger
    Hej Painless!

    Du har en spiseforstyrrelse, og du skal se at komme til lægen og få en snak om det.
    Du må sammen med lægen finde en HENSIGTSMÆSSIG måde at tabe et par kilo på UDEN at sulte dig, kaste op, bruge slankemidler, overspise og bruge afføringsmidler.
    Endnu vigtigere er det, at du skal have samtaler med lægen eller en psykolog om det bagvedliggende der forårsager at dit fokus ligger så meget på vægt og kost. For der er ALTID en grund, og man kan komme af med de spiseforstyrrede tanker.

    Taler af erfaring.

    Kærlig hilsen herfra.
  • Indstillinger
    Så nemt er det ikke bare...
  • Indstillinger
    Nej det er ikke nemt:) Men det er nødvendig at du ikke går med sådanne tanker - du er IKKE overvægtig og den eneste måde du kan tabe dig på (skønheds kilo) og stadig være sund, er ved kost og motion.
    Synes også du skal snakke med din læge om det - du skal væk fra de tanker som ingen steder fører hen.
    Ved at spise sundt og dyrke motion får du det også meget bedre med dig selv. Du bliver glad for din krop når du sveder :)
    Der er rigtig mange piger i din alder der ikke er tilfredse med deres kroppe, så din reaktion er helt normal - du skal bare indse at du er perfekt som du er.....
Log in eller Registrér for at kommentere.