Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tilskudsmuligheder til privat psykiater

Redigeret 2 februar, 2011, 05:33 i Angst
Hej
Jeg er i behandling for let/moderat depression og er begyndt på ny medicin.

Jeg har været til psykolog, men må sige det ikke hjalp.. hun var også ret ung og "borede" ikke i tingene.

Jeg vil egentlig gerne til psykiater i stedet, men der er jo vist et års ventetid.
Jeg har fundet nogle privatklinikker uden overenskomst med sygesikringen, hvor det typisk koster ca. 1000 pr. time.

Jeg har undersøgt det lidt, men synes det er svært at få et klart svar på om man kan få tilskud til behandlingen.

Kan man få tilskud (og hvor meget) gennem den offentlige sygesikring, som åbenbart har 2 grupper?

Eller igennem Sygeforsikringen Danmark??

Venligst
-Uffe

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Uffe

    Jeg kan desværre ikke svare dig på mulighederne for at få tilskud til privatpraktiserende psykiater.
    Men det er ikke alle, der har 1 års ventetid. Der er f.eks. én her i området, der så vidt jeg ved, 'kun' har tre måneders ventetid (og hun er god).

    Men jeg tænker, om du kun har fravalgt psykologbehandling p.g.a. dine erfaringer med den første psykolog? Det vil jo være ærgerligt, for det er vel ikke nødvendigvis behandlingsformen, der er noget galt med.
    Da jeg skulle i behandling, vidste jeg, at det skulle være hypnoterapi. Det gik ikke særligt godt hos den første terapeut, jeg var hos, så jeg stoppede allerede efter den 1. session, fordi jeg ikke følte mig rigtigt forstsået. Men jeg var stadigt overbevist om, at det var den rigtige behandlingsmetode. Efter ½ år fandt jeg så en anden hypnoterapeut, som jeg (med stort udbytte) gennemførte et helt forløb hos.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej!

    Det er som du vist ved gratis at komme til en privatpraktiserende psykiater som lægen henviser til.
    De fleste har en del måneders ventetid, men ikke alle. Så det er bare med at komme igang med at ringe rundt. Eller bede din læge hjælpe dig med at finde en der ikke har så lang ventetid.

    Min egen psykiater har pt. ca. 6 måneders ventetid, men andre har kortere. Der er ikke andet at gøre end blive skrevet op hos en eller flere NU. Hvis du så ikke føler du har behov for at komme til en psykiater når du bliver kontaktet og får at vide at der nu er tid, så kan du sagtens sige nej tak.

    Der er nu kommet behandlingsgaranti i voksenpsykiatrien så man har frit sygehusvalg hvis der er ventetid på mere end 2 måneder der hvor man er henvist til. Men det gælder KUN i hospitalsregi.
    Du kan spørge din læge om du kan blive henvist til affektiv klinik, men jeg tvivler på det når du "kun" (sorry) har en let/moderat depression.
    Derfor er det som sagt bare med at blive skrevet op hos en eller flere psykiatere med det samme.
    Jeg er så godt som sikker på at du ikke kan få tilskud til behandling på privathospital så længe du ikke er henvist til behandling i hospitalsregi.

    Samtidig syntes jeg som Helene at du skal prøve en anden psykolog. Det har rigtig meget at gøre med kemi og den enkelte psykologs indgangsvinkel til patienten/lidelsen. Som sagt kan du bare sige nej til psykiateren til den tid du kommer til hvis du har fået det bedre.

    Der findes MANGE forskellige præparater til behandling af depression, og det er meget forskelligt hvordan man hver enkelt reagerer på de forskellige.
    Hvis du gennem godt en måned ikke mærker synderlig effekt af den medicin du får vil jeg foreslå dig at tale med lægen om at prøve et nyt præparat.
    Visse præparater er bedre end andre til behandling af både depression og angst (altså to virkninger i samme præparat).

    HUSK at kontakte psykiatrisk skadestue hvis du får selvmordstanker.

    God bedring!! Du skal nok komme ovenpå igen.
Log in eller Registrér for at kommentere.