Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal teenagere sove sammen med deres kærester? (Mit svar)

Redigeret 1 februar, 2011, 03:08 i Teenagere
Jeg er 14 år gammel, og jeg havde sex for første gang, med min nuværende kæreste som er 2,5 år ældre end mig, få dage før min 13 års fødselsdag. Vi havde været sammen alene 3-4 gange, og havde kun kendt hinanden i lidt over 3 måneder. Han tvang mig ikke til noget og det var heller ikke på et 'overnatningsbesøg' det skete :)
Grunden til at jeg skriver det her er,, at der er mange mødre herinde som skriver om deres unge teenagere som vil sove sammen med deres kærester.
Jeg vil ikke sige at i er ALT for overbeskyttende, men nutidens ungdom ved altså mere om sexsygdomme, glidecremer, kondomer og beskyttelse generelt, end vi siger. Ville det ikke også være lidt akavet hvis at din datter kom hen og fortalte dig en masse om beskyttelse eller sexsygdomme f.eks.?
Jeg går i 8. klasse, men i 7. klasse var der allerede 8 der havde prøvet petting første gang, og der var 3 af dem der havde prøvet petting der havde sex for første gang. + 2 som ikke havde prøvet petting, men som havde haft sex.
Selvom jeg kun er 14, så vil jeg råde alle jer mødre til at snakke om samleje med dit barn i 11-12 års-alderen, for flere og flere prøver petting for første gang som 12-13 årige, og i nogle tilfælde fører det til samleje. Og hvis dit barn ikke rigtig ved noget om sex, kan det også føre til uønsket graviditet som i ved.


Så lad jeres unger sove sammen med kæresten, for hvis de har snakket om at de vil i seng sammen, så går de også i seng sammen (;


Knus
Tasja


P.S. Jeg prøver ikke på at virke klog eller fordømmende, jeg giver jer bare mit svar på det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    nej faktisk er jeg uenig med dig. giver man sin datter/søn lov til at sove med kæresten er det lige som du fortæller dem at det er i orden at sove sammen og sådan skal de ikke opdrages til. det er kan godt være at de prøver det et andet sted men så længe de ikke får lov hjemme så lærer de at sådan noget må de ikke og vil respektere deres forældre. forædre skal tage ansvaret for deres børn til de er modne nok til at tage vare på sig selv, opdrager man sine børn rigtig så bliver de også velopdragende men overlader man ansvaret til sine børn så går det galt og ender med med uønsket gravidetet eller gøre nogle slemme ting. da jeg var barn fik jeg ikke lov til at sove med drenge og jeg gik først iseng med min kæreste da jeg var 20 fordi jeg blev altid opdraget til at vente på den rette, så det hele går ud på opdragelsen.
  • Indstillinger
    Tiderne har ændret sig meget. Med hensyn til børneopdragelse er man nød til at følge med tiden.

    Der findes ikke ret mange, der "gemmer sig selv" til de finder den eneste ene. Ikke engang mine bedsteforældre gjorde sådan.

    Jeg var selv 15 da jeg var i seng med en første gang. Nu er jeg gift - og min mand er kun nr. 2...

    Altså, selvom jeg var forholdsvis ung, så har jeg bestemt ikke været "løs på tråden".

    Måske er det bare et spørgsmål om tillid. Børn/teenagere er mennesker i udvikling, og det er IKKE forældrene opgave, at hæmme udviklingen under stram opdragelse.

    Børn/forældre-forholdet bygger ligeså meget på tillid og respekt som et ægteskab gør. Hvis man ikke stoler på sine børn og giver dem respekt, og giver dem for stramme tøjler, så er det eneste der sker, at man skubber dem væk og ud i oprør.

    Selvfølgelig skal forældre også sætte grænser - men giv dem lidt line - så kommer de altid tilbage til den trygge base.

    Johanne
  • Indstillinger
    Johanne, du har nogenlunde den samme mening som mig ser jeg. . . Det skal siges at han var min første kæreste, mit første kys, mit første alting.
    Og vi er begge enige om at vi ikke forlader hinanden lige foreløbig - jeg ved det måske er tidligt at være så seriøs men det gider jeg ærlig talt ikk tænke på . . .

    Der skal tillid til, før at forholdet mellem forælder og barn fungerer :)
  • Indstillinger
    Min holdning til at 13 årige ikke skal sove sammen som kærester, har intet med manglende tillid til mine børn at gøre.

    Jeg har altid haft stor tillid til dem, men jeg mener ikke at alle 13 årige er klar og modne nok til at dyrke sex men kæresten.

    Gode forældre sætter rimelige grænser, og det her drejer sig ikke om at overbeskytte sine børn, men om at leve op til det ansvar som forældrerollen giver.

    Her hos os har vi altid talt meget om det hele, vi har haft mange gode snakke om alt muligt, og har aldrig haft tabuer omkring noget. Mine eller vores børn er faktisk opdraget meget frit, med masser af kærlighed, tryghed og omsorg og de har altid fundet mig som mor, når der var et eller andet galt. Det kalder jeg tillid…

    Da de var omkring 15 år var det til gengæld helt naturligt at deres kæreste overnattede her, og selvfølgelig fik de lov til at sove sammen:-)

    Jeg ville heller ikke have at de som 13 årige skulle drikke alkohol, rende rundt i byen om natten, som utrolig mange børn i den alder får lov til.

    Ja vi behøver ikke at være enige, men brug bare ikke ordet ”manglende tillid” som argument for at jeg sagde nej til at sove sammen som 13 årige:-)

    Mine børn er noget af det bedste der nogensinde er overgået mig:-) og når jeg ser på dem i dag, så ser jeg et par voksne piger der begge lever et sundt liv i harmoni med sig selv, er veluddannede, selvstændige og nysgerrige med mod på livet, og så er de meget sociale og tænker på andre end dem selv. Og ja så tænker jeg: Det var sku ikke helt forkert den måde jeg har opdraget dem på:-)

    Kærlig hilsen Sofie
Log in eller Registrér for at kommentere.