Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Grådlabil og meget følsom

Redigeret 30 januar, 2011, 14:54 i Angst
Kender andre til problemet? Forsøger (endnu engang) at trappe ud af lykkepiller (Xeristar), for at se om jeg ikke kan fungere uden, men synes hver gang det er hæsligt, da jeg blive utrolig grådlabil over alting: sorgen over skilsmissen for 7 år siden vælder op i mig, bitterheden, vreden og jalouxien over eks-manden nye liv, savnet af tidl. kærester og minderne, følsom overfor alt vedr. børnene (12 og 15 år), småting fra barndommen popper op, vemod over fortiden og over fremtiden!, drømmer vild meget om natten, så jeg er helt forvirret når jeg vågner, drømmene bringer fortiden alt for tæt på. osv osv.
Vil dette stoppe hvis jeg holder nedtrapningen ud ??? Burde være glad, da jeg har søde velfungerende børn, en sød kæreste, og studerer efter eget valg i en sen alder (40 år) og bor som jeg gerne vil.
Vil meget gerne høre om andre kender til samme symtomer som jeg...ville ønske jeg kunne dele det med nogen, for holder dette skjult for andre, da jeg ikke vil bekymre dem unødigt.
ps. Startede på lykkepiller for ca. 8 år siden, da jeg i flere år havde tendens til let nedtrykthed, men måtte især støttes efter skilsmissen som var meget hård at komme igennem. (tror inderst inde at det er den som stadig nager og aldrig kommer mig over)

Skal til at tude igen bare ved at skrive dette...suk!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Sunna

    Du har erfaret at antideprisive midler ikke forandrer dine følelser. Så længe du får medicin, bedøver du følelserne, men når du ikke får medicin længere, vågner de igen. Det er fordi, følelser ikke kan begraves levende. Selvom det er gamle følelser, så sidder de stadigt i dit sind og din krop og forstyrrer dig. Det vil de gøre, indtil du forholder dig til dem og får bearbejdet dem. Det kan medicin ikke gøre for dig.

    Alt det der vælter op til overfladen er bevidste eller (i drømme ubevidste) ting, du mangler at få bearbejdet, så du kan få naturligt ro i sindet - og ikke kunstig ro gennem medicinering. Det er signaler til dig om, at det her er du nødt til at kigge på og tage dig af, hvis du vil have det bedre.

    Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at du 'burde være glad', da du har mange ting at være glad for. Nej, du 'bør' ikke være glad. Det er ikke en pligt at være glad. Der er helt sikkert gode grunde til, at du ikke er glad. Du har fået formet dit liv, så du har nogle gode ting at være glad for (og giv dig selv et stort klap på skulderen for det) - men hvis der nedenunder ligger en masse gamle ting, der ødelægger din glæde i nutiden, så er det helt forståeligt, at du ikke kan være glad og taknemmelig for det, du har opnået. Derfor må det gamle, der hindrer dig i at være glad frem i lyset, så det kan komme ud af dit system og holde op med at belaste dig i fremtiden.

    Men det kan jo være svært at få det frem i lyset, når du holder skjult for andre, hvordan du har det. Det er det værste, man kan gøre, hvis man vil have det bedre. Det er et hensyn til andre på bekostning af dig selv og det hjælper ialtfald ikke dig selv. Tværtimod skal alt det svære, der er blevet stuvet af vejen, findes frem og tales igennem igen og igen og igen. Det kan være voldsomt, hvis man gør det overfor familie eller venner, der kan have svært ved at rumme det og så reagerer de måske negativt og så får man det dårligt over det. Derfor kan det være en utrolig stor hjælp at søge en psykolog eller terapeut, så man kan få talt om og få bearbejdet alle de ting fra fortiden, man ikke har sluppet.

    Det er helt okay at græde, det er ovenikøbet rigtigt sundt. Gråd er bl.a. en måde at give udtryk for sin magtesløshed på - det er en sikkerhedsventil. Gråden renser også kroppen for stresshormoner, så man kan tænke lidt klarere bagefter.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Kære Helene

    Tusind tak for dit brev, og hvor rigtigt det du skriver! Kan se det rigtige i at mine ting ikke er gennembearbejdet - har for 4-5 år siden været til psykoterapeut ca. 5 gange og havde det godt med det. Havde det godt i tiden efter, men tingene kom langsomt snigende igen, og desværre er det nok fordi det er dyrt at jeg ikke bare er forsat...lyder måske også forkert, men "orker" næsten ikke at starte forfra med at "krænge" mig ud til en igen. Når jeg sidder hos terapeuten, synes jeg jo det er bagateller og latterlige ting jeg kæmper med...Men det er nok nødvendigt at give det en chance til og pøve at komme tingene til livs- og ikke "blot" affinde mig med at jeg nok "bare" har "tendens til let depression ". Tak endnu engang.

    Kh.
  • Indstillinger
    Kære Sunna

    Jeg ved godt, hvor svært det er at starte i et nyt terapiforløb og skulle fortælle igen, igen. Men det kan jo være nødvendigt.

    Terapi er jo desværre dyrt og 5 gange er ikke nok til at bearbejde gamle problemer. Hvis du er mellem 18 og 35 år og din læge konstaterer en let til middel depression, kan du få en henvisning til (vist nok) 10 psykologtimer med tilskud fra sygesikringen.

    Dine problemer er hverken bagateller eller latterlige, for de ødelægger jo en væsentlig del af dit liv - og dit liv er jo vigtigt. Du er vigtig. Faktisk må du og dit liv være det vigtigste i verden for dig.

    Tendens til depression... nej... depression er kun et ord, der beskriver en tilstand og det handler om, at man ikke skal leve med den tilstand længere.

    Håber du får fundet ud af noget behandling.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej Sunna 1.

    Helene 2 giver dig en rigtigt god forklaring.
    Behandlingen med psykofarmaka har bare skubbet dine uløste problemer 8 år frem i tiden, så nu ligger der en hel masse foran dig.
    Men der ligger også en mulighed for dig til at lære dig selv bedre at kende og denne gang dit rigtige jeg uden kemi på hjernen.

    Lykkepiller kan have en indflydelse på andre signalstoffer i hjernen end serotonin og f.eks. kan det i sjældne tilfælde dæmpe dopamin-produktionen.
    Ved nedsat dopamin-produktionen bliver livet gråt i gråt, glædesløst og med fysiske symptomer på træthed, problemer med indlæring og hukommelse.
    Dopamin-produktionen kan øges ved let motion, ved f.eks. at få massage og i det hele taget ved alt, hvad der er rart for dig.
    Det som tærer på dopamin-produktionen er f.eks. fysisk og mental overanstrengelse, kulde, stress m.m..

    Din hjernes egen serotonin-produktion skal også ind i egen rytme igen.
    Serotonin-produktion kan øges ved meditation, sang / musik (især overtonerne, som der f.eks. er i gregoriansk sang), berøring af huden m.m..

    Endelig kan hjernen få en ”booster” ved hvile, god søvn, frisk luft, kontakt med naturen og sund kost til din hjerne i form af masser af frugt, grønt, nødder, friske grønne krydderurter samt omega 3 fedtstoffer.
    En god måde at udrense på er brug af infrarød sauna.

    Grådlabilitet og søvnproblemer kan hos nogle afhjælpes med melatonin (3 mg. til natten), som kan købes over Internettet. Melatonin er et naturligt stof.

    Held og lykke med dit nye liv og god vind fremover.
Log in eller Registrér for at kommentere.