Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knuder i brystet hos en dreng. Meget generende.

Redigeret 11 september, 2017, 16:35 i Teenagere
Hej.

I 1-2 år har jeg haft en knude i brystet. Først en i venstre bryst, lidt senere i højre. - Knuderne sidder lige bag brystvorterne - I starten gjorde det ikke så meget, andet end at det var lidt ømt.
Det seneste års tid har de så vokset og vokset, så nu ligner det mere "tævepatter", end en rigtig drengs overkrop. Jeg kan ikke gå i t-shirts eller tynde trøjer, da man kan se mine "tævepatter". Det er yderst generende!
For en måned siden begyndte jeg så at styrketræne i håb om, at jeg kunne få udlignet dem med muskler. Jeg ved godt at det kommer til at tage mange år, men jeg håber at det vil hjælpe til sidst.
For nogle måneder siden bemærkede jeg så, at hvis jeg trykkede på brystet, kom der væske ud af brystvorten. Jeg tænkte ikke mere over det, før jeg læste noget denne uge.. Jeg går i 9. klasse, og i denne uge har vi projektopgave. Jeg - og to af mine venner - har om brystkræft. Jeg læste at symptomerne på brystkræft, kunne være:
Knude i brystet (hvilket jeg vidste i forvejen).
Voksende bryst.
Og nu til den der fik mig til at gisne så det kunne mærkes flere dage efter:
Klar væske fra brystvorten!

Jeg blev meget bange da jeg læste det, og har ikke kunnet tænke på andet siden. Jeg har dog hele tiden beroliget mig selv med, at kræftknuderne i brystet ikke var ømme, hvilket mine jo var de første mange måneder, og at drenge næsten ALDRIG får brystkræft.

Jeg er nødt til at vide: Kan det være brystkræft!? Ja, knuden og de store "tævepatter" generer mig, men jeg vil hundrede gange hellere have en grim krop, end jeg vil have brystkræft. Jeg vil meget gerne have svar..
PS. Jeg er 15 år.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Næppe.

    Men uanset hvad, så skal du da få kigget på det hos lægen. Det forstår jeg ikke at du ikke har gjort før...
    Så; tal med din mor eller far om det her så I kan tage til lægen.
  • Indstillinger
    Tusind tak for svaret. Det beroliger meget rigtig meget.(:
  • Indstillinger
    Jeg tror heller ikke du skal bekymre dig om brystkræft.

    Du har lige alderen, hvor du udvikler dig allermest, og drenge kan, lissom piger, faktisk også danne bryster i puberteten.

    Når brysterne udvikler sig kan man tydeligt mærke knuder ved brystvorten. Brysterne er ømme og der kan dannes lidt væske.

    Det er altsammen hormoner der gør det.

    Jeg synes også, at du skal snakke med dine forældre, og få én af dem til at tage med dig til lægen.

    Men vær ikke bange, jeg tror bestemt ikke du har kræft :)

    Johanne
  • Indstillinger
    Jeg håber så inderligt at du har ret.(;
  • Indstillinger
    Det er helt normalt. Det skyldes dannelsen af testosteron. I kroppens fedtvæv findes et enzym(aromatase), som omdanner testosteron til østrogen. Heraf effekten. Det går over af sig selv i løbet af et år.
  • Indstillinger
    Bare rolig jeg er en dreng på 14 år, har det også min mor siger det er naturligt og vil gå over af sig selv. Op til 9 af mine venner har det/ har haft det :):)
  • Indstillinger
    jeg har det selv og er på noget der hedder vækst homon nova nordisk og jeg har været så uheldig og have fået knuder i brysterne.

    er der nogle der ved om man kan få det fjernet har haft det i 3 år og det er der stadigvæk og man kan få oparedet det væk.

    håber i kan hjælpe
  • Indstillinger
    Hej jeg er 13 og bliver 14 om en måned og jeg døjer også med knuder lige omkring brystvorten men problemet er bare de gør ikke ondt og det bekymre mig helt vildt så hvis der er nogen der vil hjælpe mig vil jeg sætte stor pris på det ps. Jeg er en dreng
  • Indstillinger
    Måske vil det kunne berolige dig at læse dette.


    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... _maend.htm

    CITAT

    Hvad er mandlig brystudvikling?

    Mandlig brystudvikling eller gynækomasti er brystudvikling hos mænd på grund af hormonelle ændringer, der stimulerer brystkirtelvævet.

    Både mænd og kvinder har brystvæv, som kan stimuleres til vækst enten via kroppens egne kønshormoner eller udefrakommende faktorer, der kan påvirke kønshormonniveauerne eller hormonernes aktivititet. Udvikling af brystvæv hos kvinder er det normale og sker på grund af stimulation med kvindeligt kønshormon.

    Mange drenge, måske helt op til 40 procent, kan kortvarigt opleve brystudvikling i begyndelsen af puberteten. Det skyldes, at kønshormonproduktionen i begyndelsen af puberteten endnu ikke er finjusteret. Hos de fleste forsvinder gynækomastien igen af sig selv inden for et års tid.

    Mandlig brystudvikling, der opstår i slutningen af pubertetsårene eller i voksenalderen, er ikke normalt og bør i de fleste tilfælde undersøges nærmere.
  • Indstillinger
    jeg har det samme problem, min fylder ca 90% af min venstre brystvorte og går lidt ned af, vil det være et problem eller er det normalt at den går ldt ned og at den er på den størelse, ps jeg er fyldte 13 for 2 måneder siden og har haft den i ca 2 måneder og jeg er en dreng (:
Log in eller Registrér for at kommentere.