Herpes - også i endetarmen!
Hej
jeg er en pige på 16 år som for 3 dage siden fik konstateret herbes.... jeg er efterhånden ved at falde lidt ned, men er nervøs for hvor tit det fremover vil gå i udbrud..
Er der nogle, som kender nogle metoder til hvordan man kan prøve at forebygge herbes udbrud?
Jeg har også herpes i endetarmen (p.g.a. analsex) og det gør sindsygt ondt at komme af med afføringen!!
Er der nogle, som har råd til hvordan man kan formindske smerten?
Jeg er også bange for hvor lang tid disse udbrud vare.. indtil videre har jeg været hjemme fra skole i 3 dage fordi det gør så ondt!!!!
Er der nogle, som ved hvor lang tid udbrudende vare? og hvad det første udbrud?
Jeg håber jeg kan få hjælp på forhånd tak
venlige hilsner fra en meget nervøs pige!
jeg er en pige på 16 år som for 3 dage siden fik konstateret herbes.... jeg er efterhånden ved at falde lidt ned, men er nervøs for hvor tit det fremover vil gå i udbrud..
Er der nogle, som kender nogle metoder til hvordan man kan prøve at forebygge herbes udbrud?
Jeg har også herpes i endetarmen (p.g.a. analsex) og det gør sindsygt ondt at komme af med afføringen!!
Er der nogle, som har råd til hvordan man kan formindske smerten?
Jeg er også bange for hvor lang tid disse udbrud vare.. indtil videre har jeg været hjemme fra skole i 3 dage fordi det gør så ondt!!!!
Er der nogle, som ved hvor lang tid udbrudende vare? og hvad det første udbrud?
Jeg håber jeg kan få hjælp på forhånd tak
venlige hilsner fra en meget nervøs pige!
Kommentarer
Det første udbrud er heldigvis som regel det værste. Og generelt får man flest udbrud i starten, og det aftager så med årene.
Men der er selvfølgelig undtagelser, og man kan ikke sætte tal på antallet af udbrud...
Jeg kan ikke råde dig til hvad du bedst kan lindre det med da jeg selv kun har herpes ved munden, men du skal tale med lægen. Du kan få piller der hjælper.
Man kan forebygge herpes ved sund livsstil; dvs. sund kost, motion og undgå stress.
Hvis man har helt vildt mange voldsomme udbrud kan man få forebyggende medicin... Men igen; tal med lægen.
God bedring
Jeg har selv haft herpes for mange år siden. Jeg har aldrig haft det siden.
Jeg fik nogle tabletter i 10 dage, tror jeg. Jeg fik en recept, som jeg kunne bruge i det tilfælde, at det skulle komme igen.
Jeg fik nogle sprøjter med noget lokalbedøvende gele, som jeg skulle smøre med, inden jeg skulle på WC. Det hjalp rigtig meget. Spørg din læge.
Derudover kan du bruge lunkent vand, evt. med bruseren, til at "svale" med imens du er på WC. Bare lad vandet rende ned over det angrebne område. Det blødgør skorperne og gør det lidt nemmere.
Når det er forsvundet er du stadig lidt "tyndhudet", og det kan være en god ide, at bruge kondom det næste stykke tid. Det mindsker risikoen for, at det kommer igen lige med det samme.
Jeg håber, du hurtigt får det bedre.
Johanne
jeg har hørt at man ofte for udbrud når immunforsvaret er nede ved f.eks influenza... kan det så betale sig at blive vaccineret for influenza eller er det nok at spise sundt, få nok vitaminer og dyrke motion (for det gør jeg sådan set..)
Kh
jeg vil også straks spørge lægen om det gel!
kh!
Måske er det også nok, hvis du i de mere udsatte perioder, bare beskytter dig med kondom. Så er du i hvert fald på den sikre side
Johanne
Fik du noget gele eller noget andet lokalbedøvende?
Johanne