Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Må lige brokke mig lidt.

Jeg har i rigtig mange år prædiket: Du skal til en endokrinolog det er dem der ved noget om stofskiftet. Og trods det har jeg nu efter over 25 år med stofskifte sygdom accepteret at gå hos min egen læge. Min yngste søn er snart 2 år, og endokrinologerne mente ikke længere der var grund til at jeg gik hos dem mere.

Men nu begynder jeg at blive lidt irriteret....

Jeg fik taget prøver for 2 uger siden og svaret blev sendt på email - og selvfølgelig sendt uden reference interval :(

Umiddelbart syntes jeg at det så ud til at min TSH var for høj (6,8) og min T3 for lav. Men min læge sagde: Alt ser fint ud - du behøver først at få tjekket det igen om en måned.

Men jeg er ikke ok - jeg pisse fryser. Jeg har ondt i mine muskler og er bare totalt skrantende. Så jeg skriver tilbage og siger: jeg synes ikke det ser ok ud, og min endokrinolog har hele tiden sagt at jeg skal have en TSH liggende omkring 1 (er gammel Graves patient, men har for lavt stofskifte i dag pga radio iod behandlinger). Svaret kom så retur i dag:

Det er rigtig at TSH er lige over grænseværdien, men man
regner det for at være velreguleret blot det er under 6.
T3 er 1,4. hvor grænsen er 1,5. Så den har vi også regnet for
normal.
Hvis du har symptomer der kunne tyde på ubalance kunne det dog
godt være et tegn på at du har det bedst når tallene er mere
præcist reguleret. Jeg vil dog stadig ikke foreslå at
medicinen ændres, men blot at du kommer til ny blodprøve
allerede om 6-8 uger.

Og så er det at jeg pludselig husker hvorfor jeg altid siger at privat praktiserende læger ikke har en skid forstand på stofskifte....

/Katja

Kommentarer

• Ja det skal man ikke finde sig i, måske skal du have dig en anden læge. vh Petra
  • Hej katja

Nej du har fuldstændig ret, det er meget få alm. læger der har en SKID forstand på stofskifte.
    Dit stofskifte er alt for lavt derfor har du det så dårligt.
    Du skal omgående finde en anden læge og komme til endokrinolog, jeg ville være rasende hvis det var mig.

Hilsen Albini.
  • Man undrer sig mange gange over de praktiserende læger. Jeg vidste intet om stofskifte og derfor læste jeg lige lidt om det. Man er jo straks klar over den er gal. Ufatteligt lægen ikke lige skæver i sine lærebøger.
  • HMMM.. ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige til den påstand.. Blev henvist til medicinsk afdeling på næstved sidste år i forbindelse med fertilitetsbehandling og pga mit meget høje antil tpo tal der lå over 16000.

Nåååjj hvor blev jeg dog skuffet over den læge jeg var inde hos. Magen til kolde og ligeglade læge skal man lede længe efter... Jeg fik overhoved ikke svar på min sprøgsmål og var så ked af det da jeg gik derfra.

Måske er jeg en af de heldige der har en go læge, for hende er jeg da godt nok blevet glad for efter den tur på næstved..

Jeg havde virkelig håbet at jeg kunne have fået nogle svar på alle de sprøgsmål jeg havde. men blev i stedet for fejet at bordet... Og da jeg skulle have svar på mine prøver, så fik jeg bare et brev hvor der stod at alt var ok og inden for normal området... Ingen tal eller samtale om det, som jeg er vandt til med min egen læge... SÅ jeg tror at det er meget forskelligt hvordan de praktsiserende læger takler deres stofsskifte patienter..
  • Du har fuldstændig ret, der er meget stor forskel på hvordan læger behandler deres stofskiftepatienter, der er selvfølgelig også gode læger, men de fleste ved ikke ret meget om stofskifte.

Når de så ikke gør det burde de jo sende folk videre i stedet for at udtale sig om det.

Du skriver du var på MEDICINSK afdeling, derfor behøver lægen ikke kende noget til stofskiftesygdomme.

Jeg har selv været på medicinsk afdeling på glostrup hospital og de første 3 gange jeg var der havde jeg 3 foskellige læger som (fandt jeg senere ud af ) intet kendte til STOFSKIFTE, med det resultat at jeg troede på hvad de sagde med en kæmpe overdosering til følge, som jeg nu over et år efter først lige er kommet over.

Du skal henvises til en ENDOKRINOLOGISK afdeling, hvor du ved det er stofskifteæger du taler med.

Hilsen Albini
  • jeg tror nu nok at det var en endokrinolog jeg var hos, da han kun tager stofskifte patienter ind. men han sad i medicinsk afdeling. tror ikke at næstved er så stor at de har en selvstændig endokrinologisk afdeling
Log in eller Registrér for at kommentere.