Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Anafylaktisk Schok

Redigeret 25 oktober, 2012, 03:52 i Allergi
Hej.
Jeg er en pige på 22 år, som nu har haft 2 anafylaktiske schok inden for 5 år.
Jeg er multiallergiker, dvs jeg lider både af: Allergi over for dyr med pels, har allergi overfor bynke, græs, pollen, birke osv, fødevarer allergi over for: Gulerødder og bønnespirer og alle grønsager der ikke er kogt, frugt uden tyk skræl (fx. æbler og pærer), nødder og soyamælk. Oven i det har jeg også astma.
Selvom det lyder af meget, fungere min hverdag helt normalt, min astma er ikke slem, fordi jeg træner så meget og det med maden er nemt nok, når jeg selv ved hvad jeg ikke kan tåle.
Men kunne bare godt tænke mig at hører fra andre der har haft disse anafylaktiske schok. Jeg kender ikke nogen og har ikke rigtig haft nogen at snakke med det om, hvilket jeg lidt savner. Jeg føler mig jo overhovedet ikke syg normalt, og alle om mig ved jeg er multiallergiker, men ingen ved hvordan det er at få et anafylaktisk schok. :/
Det første anfald jeg fik var rigtig voldsomt, og jeg var indlagt på intensiv i 3 dage, det andet anfald var kun 1/10 af det første, men endte alligevel på Rigshospitalets Traumecenter 1 døgn.
Det værste er at jeg har det som om min krop skal starte helt forfra igen, jeg træt, min astma bliver værre og mit immunforsvar er så lavt at min herpes bryder ud.
Kunne bare godt tænke mig at høre fra andre?
De bedste hilsner Sabrina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Sabrina.
    Jeg er overrasket over der ikke er nogen der har svaret på dit indlæg, måske er den her side ikke så aktiv. Jeg håber du har fundet nogen at snakke med det om, da det er vigtigt ikke at gå med det alene og lade ens egen hjerne blæse alt muligt ud af proportioner.
    Jeg kan ikke sige at jeg har prøvet noget i nærheden af hvad du har, så det eneste jeg kan give indspark til er lidt vedr. multiallergi og lidt vedr. herpes.

    Vedr. multiallergien, så er jeg i gang med en desensibilisering(allergi-vaccine) overfor kat og hund hos Jens Heiberg, Østerbrogade 70, 1., 2100 København Ø. Og er indtil videre glad for forløbet, men afventer resultater.
    Det mest relevante for dig er nok at desensibilisering kan gøre risikoen for at udvikle nye allergier mindre. Dog skal du nok forklare en speciallæge hele dit forløb og høre hvad vedkommene har at sige. HUSK at beskriv dine chok episoder!!

    Vedr. Herpes (Herpes simplex også kaldet forkølelsessår)
    Jeg har bøvlet en del med immunforsvar/allergi/herpes simplex kombien og har fundet nogle elementer der fungerer nogenlunde for mig:
    - D-vitamin. - En blodprøve fra min læge afslørede selvfølgeligt et for lavt niveau af D-vitamin. Det har de fleste danskere og det kan ha' negativ effekt på immunforsvaret.
    - Søvn. - Er selvfølgelig vigtig for immunforsvaret og en rimelig fast døgnrytme har gjort det for mig.
    - Zendium Classic - Jeg har lige haft held med slå et herpes angreb FULDSTÆNDIG tilbage ved simpelthen at smøre/duppe lidt Zendium (classic) på, så snart angrebet (blænerne) viser sig. Gentaget ca. 5-7 gange over et par dage, indtil de ikke kom igen. Det fungerer vist lidt ligesom mange andre husråd (eks. alkohol) ved at det tørrer området ud. Dog er ét succesfuldt slag ikke lig med at krigen er vundet ;) Men jeg har store forventninger til tandpastaen, da jeg efter ca. et årti med Herpes aldrig har oplevet noget så effektivt.

    Mvh. Thomas
Log in eller Registrér for at kommentere.