Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Morbus bechterew

Redigeret 6 august, 2011, 07:16 i Leddegigt
HEJ

Skriver lige da jeg har et spørgsmål omkring denne sygedom Morbus bechterew. Er frisør uddannet og har været i min branche i 16 år incl elevtid jeg blev sygemeldt for ca 7 mdr siden da jeg har haft store rygproblemer/lænd/ bækken og med nakke og skulder. Var på arbejdsmedicinsk klinik i oktober og fik konstateret det såkaldte "symaskine syndrom" pga ensidige og gentagende arbejdsbevægelser og dermed fik at vide at jeg var færdig på mit job og må til at finde på nået andet sikke en melding. Men mit lændeproblem mente de der skyldes en overbelastet muskel så jeg fortsatte hos min fys men hun opgav og kontaktede heldigvis min læge og vi fik sat en mr scanning igang. Så nu står jeg så her og har fået at vide at jeg har betændelse på bækkenleddene og er selvfølgelig sendt videre til en reumatolog og håber ikke ventetiden er for lang. Men Jeg føler mig selvfølgelig lidt klemt og presset i systemet da jeg på et tidspunkt jo selvfølgelig skal ud i nået job og glæder mig, for er ikke så god til at gå hjemme. Men til jer der kender til denne sygdom hvad vil så være godt job mæssig?? Har lidt svær ved at se det og har hørt at det ikke skal være et belastende job. Prøver lige at komme lidt i forkøbet så jeg selv har tid til at undersøge de forskellige inden kommunen tager over. Håber selvfølgelig et eller andet sted at jeg kunne få en ny uddannelse i form af en revalidering men ved efterhånden ikke hvad der skal til og er ret frustrende, men hvis nogle af jer er sygemeldte kender i jo sikkert alt til det.
Håber nogle kan give lidt svar til mig

Vh den frusterede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Et råd kan jeg give dig når du får en arbejdsgiver er at aftale med arbejdsgiver at i søger om en §56 aftale. En § 56 aftale er en aftale mellem arbejdsgiver og lønmodtager der giver arbejdsgiver refusion for dine sygedage fra 1. dag. Når man søger om en sådan aftale vil din læge blive anmodet om en attest vedrørende kronisk sygdom

    For mere information så prøv at Google §56 aftale eller spørg din kommune.
  • Indstillinger
    Hola

    Så lige dit indlæg, selvom det efterhånden er nogle mdr. siden du har sat det ind, afholder det mig ikke for at give et svar.

    Ud fra det du skriver, så kan jeg ikke lige se, at du er blevet dianogetiseret til at ha' en MB. Store ryg/lænd/bækken problemer er heldigvis ikke nødvendigvis ensbetydende med du har en MB.

    Jeg har selv en MB og det er 42 år siden den blev dianogetiseret ... hvis du i dag er blevet diabogestiset til en MB, så meld dig ind i en MB-patientforening, da du der kan få den opbakning du ønsker dig, både m.h.t. evt. revalidering og gode råd omkring MB.

    I dag er en god behandling af en MB hård rygtræning og der kan Githospitalet i f.eks. Gråsten være en god hjælp til at få et trænings program sat op. I det hele taget er rygtræning altid en god ide, hvis man lider af en dårlig ryg, men det skal jo ske under kyndig vejledning af en der har en fysioterapeutisk uddannelse.

    Vedr. uddannelse (revalidering) som du ligeledes spørger om, så vil jeg ud fra personlige erfaringer ... vurderer at et arbejde der ikke belaster dine led, vil være det mest ideelle. Men på den anden side, så begrænser en MB ikke din hverdag arbejdsmæssigt, men at man skal være opmærksom på visse arbejdsstillinger der ikke er acceptabelt med en MB.

    Den dag hvor din hverdag ikke er til at accepterer længere for smerter ... så er der stadig muligheder til en bedre livskvalitet. Der findes i dag særdeles gode medikamenter i smertebehandling og ikke mindst, så kan man flytte til varmere himmelstrøg. Ved at det sidste ikke altid er lige nemt, men man skal have den mulighed i baghovedet.

    Jeg flyttede selv til Spanien i 1999 og i dag er jeg smertefri (dog først efter jeg kom på nyt medicin) ... og det var fra dag 1, jeg mærkede en stor forandring i ens livskvalitet.

    Håber at dette har givet dig et svar på det du søgte, men ellers så tag en kontakt til Gigforeningen og/eller til MB-patientforening. Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive til mig og jeg vil så være behjælpelig med at svare på dine spørgsmål m.m.

    Forsat god dag

    Torrox
  • Indstillinger
    hej tullemor
    kedeligt når man i din alder rammer ind i så slem en sygdom. Jeg er lige rendt ind i den, men er dog pensionist, så har ikke problemerne med arbejdsmarkedet.
    Har selvfølgelig læst alt om sygdommen og man ved ikke hvordan den opstår eller hvordan man kurerer den.
    Jeg ved dog helt præcis hvordan jeg har reddet mig den til. Var til frisør den 8.apirl d.å. og fik farvet hår. Det sved godt nok, så efter 20 min. bad jeg om at får det vasket af. Det var desværre for længe. Dagen efter fik jeg ondt i mine skuldre og overarmsmuskler og havde det i ca. 14 dage. Nu gik jeg til læge og man mente det var to frosne skuldre, og jeg fik smertestillende piller. De hjalp ikke en pind. Herefter fik jeg ondt i nakken og varmen løb ned ad min rygrad til hofterne og lysken samt baller og lår. Så kunne jeg overhovedet ikke komme ud af sengen eller vende mig eller løfte en arm. Så gik jeg til en anden læge som mente det var muskelgigt og udskrev prenisolon. 30 mg pr. døgn. Det hjalp så jeg kunne røre mig. Men jeg døjer med alle bivirkningerne. Da det er en gift jeg har fået ind i mig, mener jeg den skal ud igen og har derfor fastet i 14 dage. Klarede så at få dosen ned på det halve. Kæmper videre.
    Skriver til dig, da det kunne tyde på at du har fået hårfarvegift på din hud igennem årene. Så prøv en fastekur. Har du ikke prøvet det før, så find dig et kursted.held og lykke joy
Log in eller Registrér for at kommentere.