Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Træt og energiforladt

lotte123lotte123
Redigeret 28 januar, 2011, 03:09 i Sjældne sygdomme
Vi savner nogle bud på, hvad min mand kan fejle.

Han er 61 år, korttarmspatient, har kun 55 cm tyndtarm, hvilket har fungeret virkelig fint i de 20 år, der er gået siden den blev opereret p.gr. af blodpropper.

Han er på livsvarig blodfortyndelse medicin.

Her i efteråret blev han sløj – egentlig var det vel bare lidt influenzaagtigt – ikke en gang noget særligt, men siden er det gået ned ad bakke. Han har tabt sig ca. fem kg, hvilket er voldsomt, da han er 180 cm høj og nu altså vejer ca. 60 kg – han holder dog denne vægt – har de sidste måneder ikke tabt sig yderligere.

I december var han indlagt på Rigshospitalet, da man regnede med, at det var tarmen, der ikke kunne mere, men det viser sig, at den tarm har det rigtigt godt – han optager ca. 80% af sin kost, hvilket er meget, meget flot for en korttarmspatient.

I forbindelse med dette blev der taget en række blodprøver, der alle slog ”skævt” ud, hvilket er almindeligt, hvis tarmen ikke fungerer, men det gør den jo.

Han er undersøgt for alt muligt:

Lungerne
Stofskiftet
Leveren
CT-scannet for kalkoptag
D-vitamin
Jernmangel

og sikkert en hel masse andet, og det ser alt sammen fint nok ud – selv om de første prøver var ”skæve”.

Lægerne river sig i håret, og kan ikke finde ud af, hvad der er galt, han burde faktisk have det ualmindeligt godt – men han er stadig meget træt og energiforladt. Lægerne kan simpelt hen ikke finde ud af, hvor al den energi, han indtager, bliver af

Samtidig – hvilket vil sige siden den gang i efteråret, har han svedt meget voldsomt om natten. Det er ikke fordi han synes, han har det for varmt, tvært i mod faktisk, han er jo kun skind og ben, hvorfor han ofte synes, han småfryser, men sengetøjet bliver hver nat drivende vådt.

Da han jo er så heldig at han p.gr. af sin tarm, er tilsluttet Rigshospitalet, kan han vel som sådan ikke befinde sig i bedre hænder, og man har nu taget en række nye blodprøver, men de aner sådan set heller ikke, hvor de skal begynde og ende, så derfor spørger jeg her, om nogen måske kender til det, at pludselig miste energi, være meget træt og samtidig svede voldsomt om natten.

Han er almindeligvis meget veltrænet, men har iflg. sagens natur ikke været så aktiv de sidste måneder, da han ikke har kræfterne, og jo, vi har vendt tanken om det skulle være noget depressivt, men den kan vi udelukke. Han passer sit arbejde, men orker ikke ret meget mere – hvilket er yderst usædvanligt for ham, så helt sikkert: Noget er der galt.

Det kunne jo være, vi kunne få et par ideer til en ”smutvej” eller to.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Bare lige en kort opsummering:

    Er er nogen, der kender til en sygdom med flg. symptomer:

    - Mand, 61 år, slank og i øvrigt veltrænet

    - Træt og energiforladt, gennem nu ca. ½ år

    - Uforklarligt, dog mindre vægttab

    - Fuldstændig ukontrolleret sved om natten

    Depression kan i dette tilfælde udelukkes, men vi tror heller ikke, det drejer sig om den tarm.

    ???
  • Indstillinger
    optager han alle vitaminer fra sin kost --grundet han mangler et stykke tarm--
    han er målt i blodprøver og alt er fint ----men der er en ting læger ikke går så meget op i --det er om vi får alle de vitaminer som vores krop har brug for----
    en del af det kan jo også måles --i en blod prøve --
    du skriver at han har haft influenca ---efter veer fra det kan være træthed i lang tid
    du skriver han sveder om natten ---så han har vel stadig noget i sin krop som ikke er kommet ud --

    jeg har selv haft influenca efter nytår ---og en førkølelse før jul
    jeg har en træthed i min krop som jeg ikke kan huske jeg har haft ngen sinde ---

    og jeg er samtidig trist i humøret

    men så er der en anden ting ----alle de piller mange får for forhøjet blodtryk ----blodpropper --kolesterol --hjerte flimmer ---giver også træthed i kroppen---det kan jeg mærke på mig ---men man ved jo ikke hvad der der ger mest træthed ---men alle piller er nødvendige får man at vide ---

    men forhåbentlig finderde ud af hvad det er der sker med din mand
  • Indstillinger
    Han har fået taget nye blodprøver, en del vitaminer er der undersøgt for, men jeg regner med, man nu undersøger for resten. Man har i øvrigt voldsom fokus på, hvordan han optager sin ernæring - har som nævnt netop været inde på Rigshospitalet til et 4-dages kostprogram, hvor alt blev målt og vurderet.

    Han har fået blodfortyndende medicin i 20 år, samme mærke, og har aldrig før haft bivirkninger. Han bliver undersøgt og reguleret for denne medicin meget jævnligt - ca. hver 4-8 uge. Han får i det hele taget slet ikke medicin - udelukkende denne blodfortyndende.

    Som jeg skrev, så var det noget influenzaagtigt - han var småsløj i to dage, kalder det ikke for en decideret influenza, er i øvrigt vaccineret, da han er i risikogruppe p.gr. af risikoen for blodpropper, men - han har ikke været frisk siden de to dages småforkølelse, og det hænger jo ikke sammen.

    Han er ikke trist og ked af det, ud over en naturlig bekymring omkring denne sygdom - og der er jeg nok værre "ramt".
  • Indstillinger
    din mand er vakcineret mod influenca---jeg har læst et sted ---men kan ikke huske hvor ---at fordi man er vaksineret kan man godt få influenca i mildere grad ---måske er det sådan det er for din mand--

    jeg bliver også vaksineret --har blevet det i mange år og har ikke haft influenca
    den vaksine jeg fik i efteråret kunne jeg ikke tåle ----slog ud med ophovnede puder på arme bryst og ryg ----som kløede afsindig ---og var lang tid under behandling for det ---og i år har jeg haft imfluenca i meget stærk grad
    jeg har måske ikke været dækket grundet den forfærdelige indsprøltning ----og nu går jeg rundt og tvivler på om jeg nogen sinde får mine kræfter tilbage
    dette er et sidespring fra din mands historie ----
    men for at fortælle lidt om hvor forskelligt man reagerer ----

    jeg forstår at de er gået i gang med en dybere udredning af din mand ---så vi må håbe de finder en løsning----

    jeg er lidt nysgerrig --du skriver Manden mangler et stykke af tyndtarmen ---
    men har han stadig sin tyktarm
    'grundet min nysgerrig er at jeg selv har en ilostomi og haft det i 20 år og lever fint med det
  • Indstillinger
    Jeg tvivler stærkt på, at en influenzavaccine kan gøre, at man er sløj, taber sig, sveder voldsomt om natten og er totalt energiforladt i indtil nu 4 måneder efter, men det er da bestemt noget vi lige vil vende med lægen.

    Jeg vil dog gerne prøve at stille din nysgerrighed. :-)
    Nej, min mand har hele sin tyktarm, men har ikke bare fået fjernet et stykke af sin tyndtarm, men stort set det hele. Vi har - så vidt jeg ved - 5-6 meter tyndtarm, han har som nævnt kun 55 cm tilbage. Det skyldes, at han har en arvelig, men meget sjælden sydom, der hedder Protein-S mangel - blodets evne til at koagulere, og der for 20 år siden fik han 30-35 blodpropper i tyndtarmen - sådan "bare lige", hvorfor han fik fjernet alt det tarm.

    Og nej - det er der ikke mange, der overlever, hvorfor han også er tilsluttet Rigshospitalet, selv om vi bor 200 km der fra.

    Men - det skal også med - han har hidtil været en total solstrålehistorie, har har haft det virkeligt godt, levet normalt, passet sit arbejde, hvilket han i øvrigt stadig gør, selv om det altså lige på det sidste her, kniber ganske gevaldigt med kræfterne og energien.

    Da han nu har fået undersøgt den tarm, og den altså er meget fin, regner vi faktisk med, at han fejler noget helt andet - og det er de nævnte symptomer, vi gerne vil høre, om andre kender til.
  • Indstillinger
    hej LOtte ---jeg skrev ikke at din mand kunne være syg af den vaksine han har fået ---nej det jeg skrev var --at man kan godt få influenca i mildere grad selv om man er blevet vaksineret ---og det måske var sådan for din mand---
  • Indstillinger
    Ja, det ved jeg godt, men det hænger vel ikke sammen med de symptomer, han nu har haft i 4 måneder, og det er dem, jeg gerne ville have hørt erfaringer omkring.
Log in eller Registrér for at kommentere.