Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Slim i halsen + ondt i halsen

Hej......jeg har ligget syg fra i søndags og har meget ondt i halsen, tilgængel har jeg slim i halsen, og det er mega irreterende. Jeg ville høre om der var nogle midler som man kan bruge, altså hjemmemidler, fordi jeg kan ikke tage til lægen, er alt for syg til det. Tak :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kender godt det, at man simpelt hen er for syg til at gå til læge, men hvis du samtidig har høj feber, så bør du kontakte lægen alligevel, for så kan det være en betændelsestilstand, som der altså skal gives antibiotika mod, for at det ikke at udvikler sig til noget værre.

    Hvis ikke du har høj feber, så er det bedste, du kan gøre, at virkelig lytte til din krop; lægge dig når du føler for det, drikke noget varmt, klæde dig i noget lunt og blødt - i det hele taget pusle og nusse om dig selv, og kun gøre det, du kan magte og det du føler for. Er der nogen, der kan lave lidt suppe eller noget andet, du har lyst til for dig?

    Der findes også forskellige håndkøbspræparater, men køb det på apoteket, hvor du samtidig kan få en rådgivning - for den slim skal jo ud og ikke bremses.

    God bedring.
  • Indstillinger
    Jeg har ikke feber, og tak, har fået min mor til at lave noget suppe.....og vil lige spørge om citronsaft med honning virker, for min mor hævder at det er effektivt? :)
  • Indstillinger
    Ja, det er sikkert udmærket - det skader i hvert fald ikke, citronen har gode c-vitaminer og honningen smører.

    Min hof "trøste" ting er en romtoddy: honning, masser af citron, en sjat mørk rom og kogende vand. Drikkes så varmt som overhovedet muligt.

    Det smager dejligt, giver en lidt døsighed, så man kan få en god lur bagefter - og det er netop det med søvnen, der ofte er problemet.

    I og med du ikke har feber, så kan du godt tage det roligt mht lægen, men vær dog alligevel opmærksom på det, hvis du bliver meget dårlig.
  • Indstillinger
    Hej når du har ondt i halsen kan du drikke persillete eller spise persille det skulle hjælpe godt , også at spise hvidløg er godt når du er syg. men det lugter. citron er også godt med honning . hvis du får synke problemer skal du kontakte lægen. god bedring
  • Indstillinger
    spider68

    Tak for rådene.............jeg har ikke rigtig synke problemer men det gør meget ondt når jeg synker, men citronen og honningen HJÆLPER RIGTIG MEGET indtil videre _:)
  • Indstillinger
    Hej det er fint så fortsæt med det . kærligst
  • Indstillinger
    Jeg har et nyt problem nu............jeg hoster lidt mere end jeg gjorde føre...og smerten i halsen når jeg synker er blevet endu værre.....Hvad kan jeg gøre....please hjælp? :)
  • Indstillinger
    Det er meget normalt at begynde at hoste, både når man har influenza og når man har halsbetændelse.

    Det vil nok være en god idé om din mor hjælper dig med at komme til lægen. Er det helt umuligt må I ringe til vagtlægen

    Det nytter jo ikke noget at få det dårligere og dårligere uden at blive tilset af en læge. Det KAN jo være at du bør have penicillin - hvis det fx. er halsbetændelse.
    Det kan sagtens være at det er det når du får mere og mere ondt i halsen.

    Din mor kan kigge dig ned i halsen eller du kan gøre det i et spejl - det gør jeg selv når jeg har dårlig hals - og hvis du er meget rød og hævet på mandlerne (hvilket du helt sikkert er) og har sådan nogle hvide belægninger tyder det på halsbetændelse.

    Der er ingen andre end lægen der kan vurdere det, og jo længere du venter med at blive tilset af en læge des længere vil det tage før du får det bedre hvis det er noget der kræver penicillin.

    Men det er jo også influenzasæson, så det er ikke til at vide. Både influenza forkølelse kan også godt smide en i sengen med ondt i halsen og hoste.

    Din mor kan gå på apoteket og købe noget slimløsende. Du kan også få både Strepsils og Hexokain som begge to kan lindre når man har ondt i halsen. Der findes også andre sugetabletter end dem, så hun kan spørge på apoteket om der er nogen der er bedre end andre når man også har meget slim.
    Men man kan ikke få penicillin uden at tale med lægen.

    Bliv under dynen, sørg for at få noget at spise og nok at drikke og tag smertestillende piller. Og bliv tilsæt af din egen læge i morgen eller vagtlægen i aften.

    Jeg selv kan godt lide varm saft når jeg ondt i halsen. Helt almindeligt saftevand, bare lavet med kogende vand. Især solbær og hyldebær :)

    Og så skulle et par rå fed hvidløg booste immunforsvaret - meeeeen det er ikke sjovt at spise :D
Log in eller Registrér for at kommentere.