Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

For tynd og energiforladt

lotte123lotte123
Redigeret 2 november, 2016, 13:24 i Åben debat om mave-tarmproblemer
Min mand er korttarmspatient, dvs. han har for 20 år siden fået fjernet det meste af sin tyndtarm, har 55 cm tilbage, men har hidtil haft det rigtigt godt med det.

Nu har han tabt sig for meget og derved mistet energi og er meget træt.

Han har været til en række undersøgelser, da man mente,at den tarm nok ikke mere var i stand til at optage ernæring nok, men det viser sig, at den faktisk har det rigtigt godt, hvilket jo er meget, meget glædeligt. Han optager ca. 80%, hvilket er meget flot for en korttarmspatient. Der er også undersøgt for både jern- og D-vitaminmangel, stofskifte osv. osv.

Han har fået besked på at spise godt og grundigt, hvilket han i øvrigt altid har gjort, men nu skal der fokus på mad med endnu flere ”godter” i.

Han kan ikke tåle bare at ”stoppe efter” med flødekager, da han netop ikke tåler alt det fedt – han får mavesmerter og diarre, så nu søger vi hjælp og ideer til mad med masser af energi i.

Vi savner nogle opskrifter på nogle ting, der ikke er en kæmpeportion, men netop med koncentration af proteiner, kulhydrater og det gode fedt.

I lighed med folk, der skal tabe sig, vil det givet være godt, hvis han kan spise 5-6 måltider om dagen, og f.eks. på arbejde ville det jo være rart, om han lige kan tage et kort, men energifyldt måltid om formiddagen. Lige nu har han taget nogle solide osteklodser med til mellemmåltid.

Er der nogen, der har nogle ideer? Jeg tænker f.eks på opskrifter på mad, som gives til mennesker, der f.eks har været gennem langvarigt sygeleje.

Jeg ville ligeledes blive glad, hvis nogen kunne henvise til nogle hjemmesider, hvor der er fokus på netop noget sådant.

Kommentarer

  • Hej!

    Det vil nok også være uhensigtsmæssigt at spise flødekager dagligt for at tage på hvis det overhovedet er muligt at få det sunde ind i stedet. Suppler med energidrikke (altså de energitætte fra apoteket, ikke koffeindrikke).

    Jeg er helt vild med denne nøddesteg.
    http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/vi ... p?id=17122
    Den indeholder meget af det sunde fedt og godt med protein. Den fungerer godt med tilbehør til aftensmad men smager også fantastisk på rugbrød.

    Jeg tilsætter finthakkede champignons og næsten dobbelt så meget væde, og det gør den endnu bedre.
    For at gøre den endnu mere energirig kan I benytte sødmælk i stedet for sojamælk.

    Farsen skal være lind, og stegen skal ikke bages til den er tør, men være svampet indeni. Jeg syntes det fungerer bedst i en rugbrødsform.
  • hej Anna,

    Tak, den vil vi prøve. Den med flødekagerne var mere en vits, for det ved vi godt ikke er godt for noget som helst, men også en indikering af at piskefløde heller ikke er sagen i hans tilfælde.

    Problemet med de energidrikke er, at de koster en bondegård, og jeg har faktisk en gang hørt, at man netop selv kan lave noget i den retning. Min umiddelbare ide kunne være en god hjemmelavet kærnemælkskoldskål, men jeg mener, der findes flere alternativer.

    Så vi er mest interesseret i nogle gode, solide ting, man kan tilføre den daglige kost. Der er ingen problemer her i huset, i at bruge noget tid på at lave tingen selv.

    Vi vil gerne vide lidt om, hvilke fødevarer der netop har høj koncentration af proteiner, kulhydrater og de gode fedtstoffer.

    Ligegyldigt hvor man søger, så handler det jo netop om fødevarer, der har lavt indhold af disse ting, da flertallet jo har brug for at tabe sig.

    Problemet her i huset er, at jeg sådan set ikke skal have disse gode sager, men det skal min mand, så derfor er vi nødt til nu at lave to husholdinger i et hjem med to personer - men det løser vi så. :-)
  • Jeg må hellere lige lægge ud med at understrege at jeg ikke er diætist.

    Jeg brugte nogle af følgende måder da jeg skulle tage på efter spiseforstyrrelse.

    Han skal sørge for fedtstof og protein i samtlige måltider. Og spise fem-seks gange om dagen.

    Men rent faktisk er en ekstremt proteinrig kost ikke at anbefale, da det kræver meget energi af kroppen at fordøje protein.

    De fiberholdige kulhydrater skal man også holde igen med, for de mætter og gør det svært at spise meget.

    Begge dele naturligvis med måde - de er vigtige i en sund kost.


    Han skal I høj grad spise fedt- og sukkerholdige fødevarer. Det gør ikke noget for en periode - indtil han har taget på og fået noget mere energi. Derefter kan han begynde at vende tilbage til sundhedsstyrelsens kostråd.

    Motion er faktisk vigtig. Hvis han kan vil en smule styrketræning gøre ham godt, da det ud over at give ham mentalt overskud vil bygge muskler på kroppen OG give ham øget appetit.

    Som udgangspunkt kan I sagtens spise det samme til de måltider I deler.

    Hans tallerken indeholder mest af det energitætte, din indeholder mest af det mindre kalorierige tilbehør.

    Selvom du skal holde vægten kan du nemlig sagtens spise de sunde fedtstoffer og protein, men naturligvis i mindre omfang end ham. Han skal virkelig skovle indenbords.
    Du kan for eksempel starte måltidet med en portion salat/råkost/dampede grøntsager således at du får lagt en bund.

    Han skal naturligvis også have frugt og grønt.

    Laver I sovs gør I den først egnet til dig, tager derefter en portion fra til ham og tilsætter fløde.

    Det samme kan I gøre med meget andet: Suppe, kartoffelmos osv.

    Og så skal han have OLIE, OLIE OG OLIE. Han kan også spise fed kød og masser af ost, men det animalske fedt er nu en gang ikke særlig sundt hvorimod det vegetabilske forebygger åreforkalkning osv.

    Olivenolie eller avocadoolie på salater, hørfrøolie (kan købes i helsekostforretninger - har en lidt bitter nøddeagtig smag) på havregryn, yoghurt osv. Vi taler flere spiseskefulde om dagen.

    Energitætte fødevarer er bl.a. nedenstående, og dem må han implementere i sin kost:
    Fed fisk.
    Fuldfed ost.
    Nødder og mandler (virkelig proppede med både protein og fedt).
    Tørret frugt.
    Syltetøj og peanutbutter.
    Avocado.
    Saft, juice og kakaomælk.
    Cremefraiche 18%
    Piskefløde.
    Mørk chokolade.

    Mellemmåltider kan fx. være (og flere af dem kan i større portion være morgenmad:

    Yoghurt med müsli.
    Havregryn med nødder/mandler.
    Brød med smør og kødpålæg eller syltetøj.
    Brød med peanutbutter og grønt.
    En håndfuld nødder/mandler og tørret frugt og mørk chokolade.

    Dertil meget gerne saft, juice eller kakao.

    Her findes der en kostplan beregnet på teenagepiger/kvinder der skal tage på, og den give flere forslag og kan nok give jer et overblik over hvad der skal til.
    http://www.regionmidtjylland.dk/psykiat ... l+kostplan

    MEN HAN SKAL HAVE FLERE KALORIER end det der beskrives i den, så han er nødt til at spæde op; fx. med nogle af de forslag jeg kommer med ovenfor samt proteindrik.

    Fandt lige nogle opskrifter på proteindrik: https://www.snakomkol.dk/viewtopic.php?t=310
  • Hej Anna,

    Tak igen for uddybende svar, meget kan vi givet bruge, men han er korttarmspatient, og i hans tilfælde betyder det, at han simpelt hen ikke kan tåle alt det fedt, han optager fedt meget dårligt, han får voldsomme mavesmerter og diarre, hvis han får for meget fedt.

    Vi ved det med motionen, men han er yderst veltrænet - han har f.eks,. bygget et helt hus om de sidste år, så han får motionen på den "gode" måde ved at være endog meget fysisk aktiv, og netop den energi er de sidste måneder helt forsvundet fra ham, hvilket han godt er klar over. Han har hidtil ikke haft problemer med at bevæge sig op og ned ad stiger, male, hamre, save, grave have osv. osv i timevis, men vi er opmærksomme på det med motionen, da netop energien til dette er forsvundet på det sidste. Han magter lige at passe sit - i øvrigt stillesiddende - arbejde, og så kan måske lige lidt småpusleri, så er han færdig - så noget er der jo galt, det ved vi.

    Så ja, vi skal nok lige kontakte en diætist. hvilket vi da også havde tænkt os, ville bare høre om der var nogle gode forslag her - og som nævnt, en del kan vi sagtens bruge, så tak igen.
  • Damn; det er ikke let når han ikke kan tåle fedtstof så godt...

    Men så må det være nødder, mandler, avocado, tørret frugt, proteindrik osv. den står på. Eller kan han heller ikke tåle det?
  • Jo, det kan han godt tåle, og spiser det også meget.

    I øvrigt bliver der også foretaget yderligere undersøgelser, for han har altid spist godt og meget, så der er da fra lægelig side forvirring over, hvor al den energi han indtager, forsvinder hen.
  • Hej lotte123

    Jeg har netop læst dit, nu lidt gamle, indlæg vedr. din mand.

    Jeg er selv korttarmspatient, har 120 cm tyndtarm tilbage efter at have haft blodpropper i tyndtarmen.

    Jeg ved en masse om rigtig ernæring for patienter som ham og jeg og vil meget gerne dele mine erfaringer, ligesom jeg selv er meget interesseret i at høre mere om, hvordan din mand har klaret sig med sin meget korte tarm i alle årene.

    Venlig Hilsen Bente
  • Hej Bente,

    Ja, jeg ved godt, der næsten er gået hele fire år, og jeg vil først og fremmest beklage, men da jeg lige nu (igen) sad og googlede på noget omkring korttarmspatienter, dukkede denne debat op.

    Jeg er rigtigt ked af, at jeg aldrig fik set dit indlæg den gang, så først og fremmest vil jeg da lige spørge om du stadig "eksisterer", for det ville da være en rigtig god ide at udveksle erfaringer.

    Min mand står et noget andet sted i dag, har det igen rimeligt godt og kan holde vægten, men der er da dukket andre problematikker op, som det kunne være rart at høre andres erfaringer med.

    Så - hvis du har lyst, så giv lyd
Log in eller Registrér for at kommentere.