Større risiko for HIV, hvis jeg i forvejen har en kønssygdom
Hej
Jeg har læst et sted at der er større risiko for hiv, hvis man i forvejen har f.eks klamydia eller kondylomer ? Kan det passe ? For så er jeg bange for jeg har HIV.:-( . Da jeg to gange har haft samleje med to forskellige kvinder uden kondom...Og har derfor både kondylomer og fik også klamydia.. Så tænker jeg, at jeg garanteret har fået hele " pakke " , nu hvor jeg har fået to kønssygdomme...
Skal lige siges, at jeg har lært lektien, og aldrig nogensinde dyrker sex uden kondom, så vil gerne have at disse svar frabedes, for at ikke gøre sorget værre end det er, og blive mindet op at jeg skulle havde brugt kondom osv... Det har jeg lært nu, og vil aldrig gøre det igen... Men er bange for at have fået HIV.
Snakket med en af partneren, hvor jeg fortalte at jeg var nervøs osv over hiv..men hun sagde bare er du nervøs, så tage en test... Også i orden, men tænker bare på hvad hvis hun er hiv smittet, og er ligeglad med om jeg også er blevet.. Hun virket iskold da jeg nævnte det overfor hende..
Jeg har læst et sted at der er større risiko for hiv, hvis man i forvejen har f.eks klamydia eller kondylomer ? Kan det passe ? For så er jeg bange for jeg har HIV.:-( . Da jeg to gange har haft samleje med to forskellige kvinder uden kondom...Og har derfor både kondylomer og fik også klamydia.. Så tænker jeg, at jeg garanteret har fået hele " pakke " , nu hvor jeg har fået to kønssygdomme...
Skal lige siges, at jeg har lært lektien, og aldrig nogensinde dyrker sex uden kondom, så vil gerne have at disse svar frabedes, for at ikke gøre sorget værre end det er, og blive mindet op at jeg skulle havde brugt kondom osv... Det har jeg lært nu, og vil aldrig gøre det igen... Men er bange for at have fået HIV.
Snakket med en af partneren, hvor jeg fortalte at jeg var nervøs osv over hiv..men hun sagde bare er du nervøs, så tage en test... Også i orden, men tænker bare på hvad hvis hun er hiv smittet, og er ligeglad med om jeg også er blevet.. Hun virket iskold da jeg nævnte det overfor hende..
Kommentarer
Jeg vil tro at grunden til at hun virkede kold da du sagde det er, at hun blev fornærmet over at du "anklagede" hende for at have HIV - eller bare slet og ret syntes at du overdriver når du tror du skulle have fået HIV af at have været sammen med en kvinde uden for risikogruppen bare fordi du har fået klamydia/kønsvorter.
Ikke at jeg siger det er en berettiget reaktion, men jeg tror det kunne være årsagen...
Jeg må give hende ret - hvis altså det er derfor hun reagerede som hun gjorde - i at du ikke har grund til at hidse dig op og du skal se at få taget en test i stedet for at gå og køre dig selv op.
- - - - -
At du har haft klamydia og har kønsvorter er langt fra ensbetydende med at du har HIV.
Jeg vil tro, at grunden til at risikoen for at blive smittet med HIV er lidt højere hvis man har en kønssygdom er, at modstandskraften i slimhinderne er nedsat.
Helt sikkert er det ihvertfald, at hvis der er sår er der lettere adgang til blodbanen, hvorved HIV kan trænge ind i kroppen...
Men det ændrer ikke på, at man skal udsættes for smitten - og det er nu en gang heldigvis ikke så udbredt.
Men se dog at få taget en blodprøve så du kan få manet din tvivl i jorden i stedet for at gå og være bange.
- - - - -
Det kan også være, at du roder nogle ting sammen.
HPV - ikke HIV - er et virus som bl.a. forårsager kønsvorter og hos kvinder celleforandringer der i værste fald kan udvikle sig til livmoderhalskræft.
Der findes rigtig mange typer af HPV, og kun nogen af dem giver symptomer.
Jeg tror, at det du har misforstået er, at hvis man er smittet med HPV er risikoen for at få kønsvorter eller celleforandringer øget.
Altså er risikoen for celleforandringer der kan føre til livmoderhalskræft forøget hvis man er smittet med kønsvorter.
Noget a la: Har man den ene type HPV kan man meget vel have en anden type HPV...
Der har været meget fokus på HPV de senere år, og unge piger kan nu blive vaccineret gratis mod HPV.
men jeg tænker på hvis jeg har klamydia eller kondylomer, så har jeg vel et sår eller rifter ved urinrøret , der gøre at det er åbent for modtagelse af hiv virus når jeg har samleje med en kvinde der er hiv smittet eller hvad? Og der er ikke noget med at der skal flere mængder af virus der skal trænge igennem før der er risiko?
Hvor stor er sandsynlighed for at jeg som en mand bliver hiv smittet af en kvinde ved samleje el oralsex , hvis kvinden er hiv smittet.? Er der forskel på hiv overførsel fra manden til en kvinde , eller fra kvinde til manden.?
Er både bange og forvirret samtidig..
Med hensyn til det med om du skulle have rifter eller lignende pga. de sexsygdomme du blev smittet med, så kommer symptomerne først senere, og derfor vil den sexsygdom ikke have indflydelse på hvor modtagelig du var for HIV ved det samleje...
Har gjort lidt research for dig:
Ifølge den her statistik fra Statens Seruminstitut var der 6 (ja, SEKS) mænd der i 1999 blev smittet med HIV af en dansk kvinde der ikke var i risikogruppe; og 7 mænd der blev smittet af en dansk kvinde i risikogruppe.
http://www.ssi.dk/Aktuelt/Nyhedsbreve/E ... _2009.ashx
Den fandt jeg på http://www.hivzonen.dk
Og ifølge http://www.bt.dk/nyheder/hiv-har-lav-doedelighed er dødeligheden ved HIV i dag (hvis man kommer i behandling tidligt efter smitten) ikke højere end den er ved sukkersyge...
Desuden er det slet ikke sikkert at man bliver smittet selvom man har sex med en hiv-smittet.
http://www.aids-linien.dk/brevkasse_svar :
"Man har i lang tid holdt sig til følgende skøn: ved ubeskyttet analt samleje med en hiv-smittet person, hvor det er den aktive (altså den der boller) der er smittet er risikoen for smitteoverførsel 6-8%. Men det er under forudsætning af en hel masse andre ting såsom koncentrationen af frit virus i blod og sædvæske/skedesekret, om der er andre infektioner i spil hos den ikke smittede, om den smittede er i behandling, for nu bare at nævne nogle af de ting der spiller ind.
Ved almindeligt vaginalt samleje har man tilsvarende skønnet at der er lidt under 1% risiko for at manden smitter kvinden, mens der formentlig er mindre end ½% risiko for at kvinden smitter manden.
For oral sex har man talt om en "meget lille" risiko."
Samme sted står at man naturligvis ikke kan sætte faste tal på sådan noget da der er mange uvisse faktorer, men alligevel kan du nok se at risikoen er lav.
Men prøv lige at læse de brevkassespørgsmål og -svar der er på den side.
Håber de ting beroliger dig nok - sammen med det faktum at det er totalt usandsynligt at du skulle have været udsat for smitte - til at du med ro i sindet kan blive testet og få sat punktum.
P.S.
Jeg skrev i første svar, at slimhindens modstandskraft kan være nedsat ved anden kønssygdom.
Det er lidt misvisende.
Der SKAL være en rift/et sår i slimhinden for at blod/sæd kan trænge gennem slimhinden og ind i blodbanen - og dermed overføre smitten.
Men når man læser om hvor svært det er at blive smittet og at der heldigvis ikke er mange der er hiv-positive, så bliver man helt urolig, når jeg læser om det i f.eks media eller på forskellige forum, at en person er smittet med hiv.. Så tænker jeg hvordan det er sket , når risiko og sandsynligheden er meget lille..
Det sætter tankerne i gang om hvad hvis hvorfor.?
Jeg skal nok tage mig sammen og få taget det test...og samtidig berolige mig selv.. :-)
Svaret er sådan cirka hele tiden, at det er usandsynligt eller at risikoen er ubetydelig.
Risikoen anslås for at være ½-1% hvis man har samleje med en der er smittet.
Som han skriver i et svar, så er risikoen ikke af en størrelsesorden det er værd at bekymre sig om. Det samme ville han sige hvis du spurgte om du har risiko for at få en tagsten i hovedet. Ja, det er der risiko for, men den er så ubetydelig at det ikke er værd at bekymre sig om. (Den sammenligning med tagstenen skriver han selv)
Og så kan du blive ved med dit hvad, hvis, hvorfor osv.
Jeg vil nu nok bare råde dig til at få lagt de tanker på hylden, for hvis du skal bekymre dig om ting der er så lillebitte risiko for, så bliver dit liv da et h*lvede.
Men naturligvis skal man bruge kondom. Der er helt vildt stor sandsynlighed for at blive smittet med klamydia, kønsvorter og herpes.
Som du kan læse, så er risikoen ekstremt lille for at blive smittet med HIV selvom man har samleje med en smittet. Og risikoen for at den man har samleje med er smittet er også ekstremt lille.
Lige en sidste ting jeg godt kunne tænke mig at spørge. Det er muligvis dumt spørgsmål , men jeg lider af eksem og psoarisis, så har i den forbindelse haft eksem på hænder . Så tænker jeg på om hvis jeg stikker mine fingre op i en pige , kan det så godt smitte den vej ? Altså her tænker jeg hvis hun er hiv positiv.. Kan det overføres via sår på fingre ?
Og jeg lover at ikke komme med flere dumme spørgsmål .:-)
MEN MEN MEN stadig ingen grund til den mindste smule bekymring.
Og det var skam så lidt. Sidder alligevel bare her med influenza.
Du må sove godt - nu uden bekymring
Hvorfor siger du at når der er klamydia kan der også være HIV?
Det har intet at gøre med om der er klamydia eller ej.
Det er så ekstremt usandsynligt at blive smittet med HIV at der ikke er nogen grund til at bekymre sig om det, og slet ikke når man ikke har haft sex med en i risikogruppen.
Og selv hvis partneren så er HIV-smittet er risikoen for at blive smittet lille.
Klamydia derimod er der rigtig stor risiko for at få fordi det er så udbredt og smitsomt som det er.
Vil bare lige sige det, fordi jeg syntes det er helt unødvendigt at lægge op til at trådstarter kan være blevet smittet når han er/var så hamrende bange for det.
Nok findes der ingen garantier her i livet, men det er så usandsynligt som noget kan være.
Jeg vil ikke negligere behovet for at bruge kondom, for det er vigtigt for at beskytte sig - men det er ikke HIV man skal bekymre sig om.