Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjertebanken - jeg er bange.

Redigeret 25 september, 2011, 17:13 i Bulimi
Hej.
Jeg er en pige på 17 år der nu har haft bulimi i ca. fire år.
Her på det seneste er det blevet tydeligt værre da jeg også er begyndt at sulte mig og kaste hvert eneste evige måltid jeg spiser op.
Her for et par dage siden begyndte jeg at få en slags stød i kroppen hvor jeg i få sekunder føler mig meget svimmel og har hjertebanken.
Det varer allerhøjst nogle minutter men det sker flere gange om dagen og det er meget ubehageligt.
Nogle der ved hvad det kan skyldes?

xoxo

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej marymary

    Jeg er selv tidligere bulimiker, og har læst meget om sygdommen og lærte desuden meget under mit behandlingsforløb.

    De mange opkastninger kan forstyrre væske- og saltbalancen i kroppen.
    Forstyrrelse i natrium-kalium-balancen kan føre til kramper og i værste fald hjertestop.

    Nu må du og andre lige bære over med mig. Jeg er ikke uddannet indenfor det her, men det det i store træk drejer sig om tror jeg vist jeg beskriver rigtigt :)

    Transporten af natrium- og kaliumioner gennem cellevæggene har betydning for impulsoverførslen mellem cellerne, og når balancen mellem de to forstyrres, kan den mekanik ikke foregå som den skal, og når impulserne mellem cellerne ikke fungerer kan musklerne ikke fungere.
    Musklernes funktion afhænger af at impulserne kan fortælle cellerne hvad de skal gøre, og hvis impulsoverførslen ikke fungerer kan musklerne krampe. Hjertets er en muskel, og derfor kan hjerterytmen forstyrres, og i værste fald kan det føre til hjertestop.

    Du er kommet derud hvor spiseforstyrrelsen bliver rigtig farligt.

    Du nævner slet ikke noget om behandling. Går du med det her alene?
    I så fald haster det med at få inddraget en læge. Hvis du har kontakt til læge eller anden behandler er det om at få fortalt om de fysiske symptomer.

    Jeg vil faktisk råde dig til at ringe til vagtlægen og lægge kortene på bordet - fortælle at du har været bulimiker gennem flere år, og at du gennem de seneste dage har oplevet de her symptomer.
    Sig at du nu er bange, og gerne vil vide om du bør undersøges eller om det kan vente til næste uge når du kan kontakte egen læge.

    Håber virkelig at du ringer til vagtlægen - og så må du gerne lige fortælle hvilket svar du får.

    Kh herfra.

    P.S.
    Mary; du kan lære at tackle bulimien så den ikke styrer dit liv! Men det kræver et målrettet behandlingssforløb.
  • Indstillinger
    Anna84 har helt ret i at når du er bulimiker bliver man dehydreret og derved forstyres saltbalancen, hvilket kan give fatale konsekvenser for din hjerterytme. Din hjertebanken kan også skyldes det du har spist, eksempelvis en stor burger, chips etc; varer med højt saltindhold. Jeg har selv flere gange oplevet hjertebanken i forbindelse med ædeflip+opkastninger, uden at dratte om bagefter, men sørg for at drikke en masse vand, evt noget vand med en lille smule sukker og salt (meget lidt salt!!), så du får balance igen. Så får du da rodet bod på noget af den skade du påfører dig.

    Som "tidligere" bulimiker, synes jeg jo at du skal tænke grundigt over om 4 år ikke er rigeligt energi spildt på bulimi, og om du ikke skal prøve at søge noget behandling. Start med den praktiserende læge. Eller bare en anonym hotline. Måske findes der en terapigruppe i din kommune, som du kan komme til gratis, efter du har talt med din læge. Held og lykke!
Log in eller Registrér for at kommentere.