Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Endo, job og fleksordning

Redigeret 18 januar, 2011, 10:00 i Endometriose
Hej endo-piger!

Er så ked af det.. Min chef har påpeget mine mange sygedage... Jeg skammer mig, for har ikke selv valgt endoen.
Var så oppe og snakke med min læge igår, hun sagde, at jeg skulle høre min behandler på Herlev om mulighed for fleksordning.
Har nogen af jer fået det? Er det svært at få det igennem hos kommunen? Og hvordan har I ellers håndteret det med job og endo?
Knus Mette

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg er ikke selv på fleksordning men er fuldtidsansat. Jeg har valgt at være meget åben omkring min sygdom overfor arbejdet, det ahr jeg bedst erfaringer med.
    Jeg har kontorarbejde og har en bærbar, hvilket gør at jeg kan reducere mine sygedage. Nogen dage kan jeg nemlig sagtens sidde on-off derhjemme, men jeg kan bare ikke overskue at skulle tage af sted og ind og sidde på storkontor. Herudover tager jeg lidt ekstra fat nogen af de dage hvor jeg har det godt. Og så har jeg en aftale mellem min arbejdsgiver og kommunen der gør at de kan få refunderet nogle penge for mine sygedage (mener at man skal have min. 10 sygedage om året for at få denne).

    Håber at du finder frem til en god løsning for dig :)
  • Indstillinger
    Hej Heinrichsen.

    Flexjob bevilges på baggrund af arbejdsevne - og derfor er det ikke af den store betydning hvilken sygdom man har.

    Det er en god idé at starte med at tale med din behandler. Denne må kunne vurdere om din tilstand er stationær og om der er udsigt til forværring.

    Hvis der ikke umiddelbart er udsigt til at du vil blive bedre fungerende end du er nu, skal du ringe til kommunen og bede om en samtale med din sagsbehandler.

    Alle har en sagsbehandler, og du kan ved telefonisk henvendelse få oplyst hvem. Sig med det samme at det drejer sig om, at du har svært ved at passe dit arbejde, og du har talt med din behandler om, at flexjob kunne være en løsning.

    Når man bliver bevilget flex skal man i arbejdsprøvning for at få afklaret ens arbejdsevne. Det vil sige, at det skal dokumenteres hvilke skånebehov man har brug for.

    Nogle arbejder fuldtid, men er mindre effektive end andre fuldtidsansatte.

    Nogle arbejder på nedsat tid og udfører "normal" arbejdsmængde de timer de er der.

    Andre igen er på nedsat tid og er mindre effektive end de fuldtidsansatte på normale vilkår.

    Dertil kommer, at man kan have behov for, at der er mulighed for at tage en lur eller bare ligge ned i løbet af arbejdsdagen, at man har brug for særlige hjælpemidler, at man har behov for at en arbejdsopgaver er meget specifikke osv. osv. osv.

    Når alt det er på plads skal man så finde en arbejdsplads hvor disse hensyn kan tages og man kan få det timetal man er blevet afklaret til.

    Dermed sagt, at det flexjob ikke er noget man får i løbet af nul komma fem.
    Men: Kontakt din behandler og derefter din sagsbehandler i Jobcentret.
Log in eller Registrér for at kommentere.