Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression?

Redigeret 4 februar, 2011, 21:48 i Studerende og unge
Hej..

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at få svar på: Hvornår går grænsen mellem ”have en dårlig dag i ny og næ” og ”depression”?

Jeg har haft mange dårlige dage her på det sidste, men jeg har det da ganske udemærkeligt nogle andre dage. For jeg synes depression er sådan et hårdt ord, så hvornår kan man sige man har det? På en måde synes jeg også at jeg ikke rigtig kan gå til læge. For i min familie skal man have det slemt for at gå til læge, og jeg synes ikke rigtig at jeg har det slemt.. Eller hvad, hvornår er det slemt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Pige

    Jeg kan ikke komme med en definition på, hvornår det bare er dårlige dage og hvornår man har en decideret depression.
    Men du spørger, hvornår det er slemt nok til, at du kan gå til læge. Det må jo være, når du beslutter dig for, at nu er det slemt nok og du vil gøre noget for at få det bedre. At det i din familie er kotume, at man ikke går til læge så tit, er din families holdning, som du har overtaget - hvad er din egen holdning til det? Hvor slemt skal man have det, før det er 'slemt nok'?

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Som udgangspunkt siger man ,at vedkommende skal have mindst 14 dages uafbrudt ,nedtrýkthed, dvs. en tilstande der er varrig ,med ringe grad af ændring i stemningen.
    Ofte oplever mennesker i perioder´, at være psykisksårbare, dette kan bevirke at man føler sig modløs og trist.
    Men tag istedet et smut til lægen, der er ingen her der er kompetente til at besvare dit spørgemål og held og lykke i fremtiden.
  • Indstillinger
    Hej hvis man har en depesion . føler man sig mere træt og uoplagt og vil måske sove mere end normalt. og blive liggende længe op af dagen i sengen eller på sofaen. man har svært med at få sin dag til at hænge sammen . og kan også være i dårlig eller trist humør, eller være bange . men hvis du føler at noget ikke er som det plejer at være , er det en god ide du , tager hen til lægen . god bedring
  • Indstillinger
    Depression kan også være en tilstand af meningsløshed, tomhedsfølelse måske fremmedgørelse, men hvor man sådan set fungerer godt nok i dagligdagen set udefra.

    Lægen kan lave en depressionstest og gennem samtale finde ud af, om det er en depression. Men uanset er depression jo kun et ord, der dækker over en følelsesmæssig tilstand. Spørgsmålet er, hvordan du har det og hvordan dit liv fungerer. Om du er tilfreds med dit liv og dig selv.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Vil godt starte med at sige at en depression ikke er en følelsesmæssig tilstand.. Det er en sygdom.. Og det er meget væsentligt (ved godt det lyder som ordkløveri) men det er præcis der grænsen går.. Og sorry men dem der ikke mener de er syge de skal tage sig sammen.. Resten skal accepterer at vi fejler noget lige så konkret som en sukkersyge patient.. Og der er hjælp at få.. Men hvornår er man så bare nedtrykt og har brug for at der bliver hanket lidt op i en og hvornår er man syg.. Rigtigt godt spørgsmål.. For det er ikke lige til at skelne.. Tid er en god faktor at måle det på.. Men man kan godt være trist i en måned uden at være deprimeret.. Lige nu er det vinter og det kan være MEGET hårdt.. Vi får ikke nok sollys.. Mit bedste råd er at du skal se på din vennekreds og fortælle dem at du føler dig lidt stresset (eller nedtrykt hvis du vil gå så langt..) så vil de sikkert give dig et kram og et par pæne ord.. Det hjælper ikke nødvendigvis meget.. Men hvis det hjælper.. Så er den nok ikke helt gal.. Hvis ikke så skal du se på om du har været meget syg (forkølet, influensa eller lignende på det seneste.. Evt. bare meget træt.. Hvis det er tilfældet så skal du nok snakke med din læge..
    Det er ikke nemt.. Hvis man har et brækket ben eller sukkersyge så kan man jo ikke gøre for det.. Og man er ikke et dårligere menneske.. Hvis man er deprimeret så har man en svag psyke og er dårligere end andre! Eller!?! En sukkersygepatient har problemer med insulin niv. en deprimeret har problemer med serotonin niv... Hvor er forskellen.. Det er lige fysisk..
    Husk altid på at en diagnose gør dig ikke mere syg!! Den gør dig kun tættere på at blive rask!!
    Op med humøret.. (du skal bare finde den parantes der vender den anden vej..) :-)
    Ps. Bland fremmedgørelsen udenom.. Sartre havde måske kvalme men han var ikke nødvendigvis deprimeret.. ;-)
    Pps. Beklager det lange svar men, det kan ikke siges kort.. Og dette var nok også for kort..

    Mvh. Asger Moss
Log in eller Registrér for at kommentere.