Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sådan kan kronisk hovedpine behandles

Redigeret 28 november, 2011, 10:10 i Kroniske smerter
Til alle med KRONISK HOVEDPINE

Der ER hjælp at få !!

Jeg er blevet behandlet for kronisk hovedpine og er idag uden hovedpine. Jeg stod til at miste job og det hele fordi jeg intet kunne pga. kronisk hovedpine. Det lykkedes mig at få en henvisning til en neurolog i Hillerød som hjælp mig. Han mente der var tale om en nerve der muligvis blev klemt i nakken ved nervens rod og dette gav sig udslag i en kronisk hovedpine i hele venstre side af hovedet plus i venstre øje. Det gav tilmed søvnproblemer hvilket gjorde hovedpinen være.

LØSNING:
Løsningen viste sig at være Saroten. Efter at have taget Saroten i 2 uger mærkede jeg en forandring i hovedet. Efter 3 uge var lidt af den kroniske hovedpine forsvundet. Og efter 5 uger var den kroniske hovedpine helt væk! Der var måske små 3-5% af hovedpinen tilbage hvilket var så lidt at jeg næsten ikke tænkte over det.

Saroten er i virkeligheden et antidepresivt middel men ved at anvende det i små doser opnår man en "bivirkning". Og det er denne "bivirkning" som fjerner den koniske hovedpine efter nogle uger. En bivirkning kan altså også være positiv og til gavn. Der er flere former for kronisk hovedpine. Spørg en neurolog om Saroten også kan hjælpe på din form for hovedpine hvis du lider af det ligesom jeg har gjort. Det er ikke altid let at få en henvisning til en neurolog hos din praktiserende læge så du må kæmpe lidt for det.

Saroten ændrer hjernens måde at opfatte smerte på. Det gjorde at hjernen ikke opfattede signalerne fra nerven der dækker venstre side af hovedet som smerte. Og dermed faldt også nerven til ro.

Jeg har nu taget Saroten i ca. et halvt år og skal nu til at trappe ned. Jeg håber at jeg fortsat vil være hovedpine fri efter nedtrapningen.

Jeg fik 25 mg Saroten per dag hvilket er en meget lille dosis. En dosis som er meget meget mindre end den der bruges til behandling af depression. Jeg oplevede derfor ingen antidepressiv virkning men fik kun den "bivirkning" som fjernede min kroniske hovedpine.

Husk at medicin virker forskelligt på alle og husk ALTID at følge neurologens/lægens anvisninger. Jeg oplevede ingen negative bivirkninger, men man tager på i vægt af Saroten, så jeg skal til at løbe de ekstra kilo af nu.

Hvis også du lider af kronisk hovedpine så bed om at få en henvisning til en neurolog og kom i behandling. Det er mig bekendt nyt at neurologer begynder at behandle kronisk hovedpine med Saroten så det er ikke sikkert at din praktiserende læge kender til denne behandlingen. Og muligvis virker Saroten også på andre former for kronisk hovedpine. Jeg kan varmt anbefale neurologen i Hillerød. Jeg oplevede at gå fra "helvede" med kronisk hovedpine og til "paradis" da Saroten begyndte at hjælpe efter ca. 3 uger. Jeg håber det bedste for alle andre patienter med kronisk hovedpine og håber at I kan blive hjulpet ligesom jeg blev.

Giv ikke op... Hold modet oppe :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Hans, ved du tilfældigvis om andre antidepressiver kan have samme effekt?
    Kh
    Katrine
  • Indstillinger
    Tak fordi du vil dele dine gode erfaringer med os andre. Er selv blevet putet i kassen kronisk hovedpine og har prøvet remeron i 12 uger uden effekt. Har nu morfinplaster med nogen men ikke så god effekt som håbet. Overvejer nu om jeg skal tage chancen og prøve saroten men det lyder bestemt ikke som om alle har de gode erfaringer som du men det virker jo ikke ens på 2 personer.
  • Indstillinger
    BGGU, du skriver, at morfin ikke har så god en effekt.
    Jeg tænker på, hvad det er for noget hovedpine, du lider af. Kan det være Hortons Hovedpine? Morfin virker nemlig ikke på Hortons, men det findes der andre præparater, der gør.
    Hvis du ikke kender til Hortons Hovedpine, kan du læse om det på Horton-foreningens hjemmeside: http://www.hortonforeningen.dk/hortons-hovedpine


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Vil blot lige korrigere Hans på baggrund af sætningen:
    "Jeg oplevede ingen negative bivirkninger, men man tager på i vægt af Saroten, så jeg skal til at løbe de ekstra kilo af nu."

    Vægtøgning er en almindelig bivirkning ved mange former for psykofarmaka, men som med alle andre bivirkninger er det ikke til at vide om den enkelte får lige den.
    Dermed sagt: Man tager ikke nødvendigvis på af Saroten. Og ej heller af andre antidpressive midler, hvis den tanke skulle holde nogen fra at tale med lægen om denne behandlingsmulighed.

    For hvor er det dejligt hvis andre kan få så stor gavn af antidepressiva som Hans.
  • Indstillinger
    Til Helene: Det er med 100 % ikke Hortons hovedpine jeg lider af....Gudskelov, tror trods alt det er noget værre end min form. Min heder ikke noget specielt...

    Vil du læse mere om mit forløb har jeg søgt hjælp i en tråd under stofskifte " Har brug for jeres erfaringer". Situationen er nu den at stofskifte sygdom er udelukket og jeg har via smerteklinik fået ordineret norspan plaster ( morfinlignende stof ). Men som skrevet tager det nok kun 40-50 % af smerterne og derfor overvejer jeg Saroten som Hans. Tænk hvis det kunne hjælpe. Dog fylder bivirkningen vægtøgning meget på minus siden men hvis nu jeg blev smertefri ville jeg jo have mere overskud til motion.

    Skal ned og tale med smertelægen idag så vil høre hans vurdering ...Ved ikke om jeg vil få bedre effekt hvis norspan dosis øges ? Men 20 mg pr uge er trods alt rimelig høj dosis derfor er jeg bange for det íkke er rigtige valg til mine smerter... Men hvad er så det rigtige.?Dette er uholdbart. Jeg kæmper for at bibeholde mit job, som guskelov kun er på 28 timer. Det ville være helt umulig for mig at arbejde fuldtid. Hovedpinen er der konstant dog varierende i styrke. Jeg sover rimeligt om natten (12 timer) måske pga morfinen sløver.
  • Indstillinger
    Vil bare lige fortælle at jeg nu er opstartet behandling med saroten som forsøg på smertelindring i forhold til kronisk hovedpine. efter at have læst om Hans gode erfaringer synes jeg ikke dette skulle være uafprøvet. Selvom jeg får smertestillende også viljeg nemt kunne mærke om hovedpinen mindskes. Har taget 1 stk a 10 mg til nat i 5 dage. Dosis skal evt øges til 20 mg. efter en uge hvis ikke der er effekt.

    Jeg er så spændt og håbefuld. Kan dette være løsningen for mig også ?
    Det krævede dog nogen overvindelse at starte behandlingen af frygt for e mange bivirkninger.
    Det er for tidligt endnu at vurdere, men fakta er at jeg i denne uge har haft det tåleligt.... En enkelt dag ligefrem rigtig god... så håbet øges. Glad for jeg stadig har evnen til håbe, men ved jo også at dette efterhånden er en af de få ikke afprøvede muligheder.
    Sover fortsat 12 timer i døgnet, men bare de vågne er tålelige, kan jeg leve med det.
    Sult ? Ja mærkbar øget, men slet slet ikke som i sin tid hvor jeg afprøvede remeron. ( I øvrigt siger denne smertelæge, at remeron ikke virker på sådanne smerter, det skal være et af de gamle tricykliske antidepressiva, så ærgerligt, at jeg fik dem i 12 uger uden anden effekt en 6 kg. på sidebenene for et år siden )
    Mundtørhed ? Ja lidt, men ikke udtalt.
    Skriver igen når jeg har mere erfaring om virkningen for som sagt tør jeg endnu ikke konkludere noget.
  • Indstillinger
    Jeg har hovedpine i venstre side hver dag og har haft det siden midt december. Fik i en tid morphin og kodein som ikke tog al smerten, men nu har min egen læge sat mig på saroten 3 gange 10 mg dagligt da han mener at det kan tage mine smerter, jeg selv var skeptisk ved at tage dem - da jeg havde undersøgt saroten og så at det var antidepressivt.. Men nu efter at have læst denne tråd, kan jeg jo se meningen med det :-) .. Så tak for det :-)

    Som bivirkning står der øget appetit og vægtøgning - de to ting hænger jo sammen og så er det jo op til en selv om man vil tage på - man kunne jo tænke over hvad man så putter i hovedet når man er sulten...
  • Indstillinger
    Jeg har lige læst dette indlæg. og det har virkelig fået mig og min kæreste til at holde modet oppe. Jeg har de sidste to år døjet med meget voldsom hovedpine, som af neurolog og hovedpineklinik i Aarhus er blevet behandlet med migræne medicin. heldigvis fik jeg en henvisning til hovedpineklinikken i Glostrup, og de konkluderede at jeg slet ikke lider af migræne, men af spændingshovedpine. Så jeg er igang med at trappe ud af det migræne forebyggende medicin jeg har fået i næsten to år også skal jeg starte op med saroten. Jeg kan kun håbe på jeg får sammen virkning som dette, der er beskrevet herinde. For det går ud over alt og alle, og jeg er absolut ikke den "gamle Cecilie" mere, og jeg er trods alt kun 22 år. Jeg håber jeg kan komme tilbage til mit normale liv, hvor jeg ikke hele tiden er sur på min kæreste, hvor jeg ikke lukker min familie og venner ude af mit liv. Jeg har sjældent overskud til at tage på arbejde, jeg er ansat som kontor elev ved Region midtjylland, og de giver mig den største støtte. Men det er også bare rigtig svært at acceptere jeg ikke bare kan tage afsted hver evig eneste dag med den samme energi som jeg inderst inde gerne vil.

    Jeg håber så inderligt det hjælper mig..
Log in eller Registrér for at kommentere.