Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Er det kønsvorter?

Hej. Jeg er en pige på 14 år og jeg har aldrig haft sex. Jeg syntes at det her for nylig er begyndt at klø nede omkring skeden. Jeg prøvede at kigge efter og jeg fandt nogle små prikker omkring klitoris og nogle lidt støre der hvor selve fissen starter. Efter det jeg har kigget på lyder det som kønsvorter, men det er jo bare det at jeg aldrig har haft sex eller lign. men jeg har læst at det godt kan smitte via andre ting.

Jeg ved simplhen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke fået snakke med min mor endnu fordi jeg syntes de er pinligt. Hjælp mig.

Kommentarer

• lotte123lotte123
    Redigeret 15 januar, 2011, 12:41
    Det er ret vanskeligt at få en kønssygdom, når man ikke har haft sex, så det skal du nok ikke frygte, men det kan sagtens være noget svamp eller lignende.

Er det også pinligt at sige det til din mor, hvis du har ondt i halsen? Nej, vel? På samme måde med dine kønsdele - de er en lige så naturligt del af din krop som dine fingre og tæer, og som sådan bør du også opfatte det.

Sig det som det er til din mor som du har beskrevet et her, og sig at du er i tvivl om, det måske kan være noget svamp eller noget andet, det er i hvert fald noget, der generer dig, og så hjælper hun dig sikkert med at ringe til lægen, hvor du givet vil få en nem og hurtig hjælp til dit problem.
  • Hej jeg tror ikke du har kønsvorter når du ikke har haft sex , hvis du synes det er flovt at tale med din mor om kan du selv ringe til lægen eller ringe til sexrådgivning på tlf 70202266 jeg tror det kan være svamp du har fået. det klør og giver hvidt udseende. hvis du ikke vil til læge ,kan du gå på apoteket og købe canesten salve måske det tager det, ellers skal du igennem lægen og have noget skrappere midel. du kan spørge om du må få en kvindelig læge hvis du er urolig og din læge er en mand. held og lykke
  • jeg har det også, men jeg ved ikke om det er herpes.. tør heller ikke fortælle det til nogen /: . kan man få det væk uden nogen finder ud af det :(?
  • Hejsa :)
    Du har ikke kønsvorter hvis du ikke har haft sex.
    Herpes kan du kun få dernede hvis du har haft sex og så er der en lille risiko for at smitte sig selv dernede hvis man har forkølelsessår i ansigtet.
    Hvis du har haft sex og noget har ændret sig dernede, så skal du til lægen. Der er ikke nogle sexsygdomme man kan få væk uden lægens hjælp.
    Og desuden er det vigtigt at du får stillet en diagnose :) Hvis du har forkølelsessår (herpes) skal du også se at komme til lægen så du kan finde ud af om det er herpes. Der findes god behandling mod herpes på kønsdelene så det lindres og går hurtigere væk.
    Hvis du ikke har haft sex og ikke har forkølelsessår men syntes der er noget mærkeligt dernede vil jeg også anbefale dig at tage til lægen så du kan finde ud af om der er noget der ikke er som det skal være.
    Det er svært at råde dig når du hverken skriver hvor gammel du er, om du har haft sex eller beskriver det du mener der er galt dernede.

Men uanset hvad: Du må og skal til lægen :)

Hvis Isabeller stadig læser med her kan du så ikke fortælle hvad lægen sagde til dig?
Log in eller Registrér for at kommentere.