Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vokseværk som 17 årig???!

Redigeret 15 januar, 2011, 08:14 i Teenagere
Hej alle sammen.

Jeg er en pige på 17 år. Jeg lider tit af smerter i knæene og nogen gange i fødder/ankler. Det minder meget om smerterne man har når man har vokseværk. Men det lyder ret utroligt at have vokseværk som 17 årig? Jeg har spillet fodbold i 6 år, men har derefter holdt en pause på 1 år. Jeg er så startet igen, men nu spiller jeg kun en gang om ugen. Kan det have noget at gøre med mine smerter?

I må meget gerne byde ind hvis I har nogen idé om hvad det er eller skyldes?

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 15 januar, 2011, 05:57
    Jeg kan kun fortælle om en dreng, som havde smerter i sine ben. Hans mor fortalte mig at lægerne havde opdaget, han manglede nogle bestemte mineraler.
    Hvad det var for mineraler kan jeg ikke huske. Måske bl.a. calcium ? Unge skal bruge en del calcium.

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/calcium.htm

    Men man skal jo have alle for de er afhængige af hinanden.
    Tager du gode vitamin piller med mineraler. Det kunne være en ide, hvis ikke du tager vitaminpiller. For du kunne være i underskud. Ja, det var så mit forslag.

    Du kan naturligvis også været gået for hårdt til fodbolden.
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke, at du har vokseværk, men jeg tror ikke at dine knæ og ankler kan tåle at du spiller fodbold.

    Husker du at varme godt op inden du begynder at spille? for det er meget vigtigt. Et godt opvarmningsprogram kan forebygge, men jeg ville nu lige spørge en ekspert på området, hvordan du bedst undgår disse smerter. Du har vel også en fodboldtræner, som du kan spørge til råds.

    Du er så ung, så du skal passe godt på dig selv, men jeg ved at netop knæ og ankler er meget udsatte når man spiller fodbold. Får du først sådanne skader kan det sætte sig til f. eks. gigt med alderen, og det skal du da helst undgå.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    altså jeg vil mene du bør gå til din læge og bede om at blive grundigt undersøgt (tag ikke til takke med en simpel lægeundersøgelse, du skal undersøges grundigt)
    som andre skriver, kan det være du ikke helt kan holde til at spille fodbold, men altså det kan være rigtig mange ting, som vi herinde ikke kan bedømme..

    og iøvrigt, jeg er 20 (snart 21) og har stadig af og til vokseværk i mine ben, så det kan det sagtens være, vil dog mene at når du skriver det er tit og stærke smerter, så er det ikke det.
    men man kan godt have vokseværk i mange år :)

    Christina
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar.

    Ja, det kan godt være at det fordi jeg mangler nogle vitaminer og mineraler. Mine led har også en generel tendens til at "knække" meget og sige lyde. Jeg kan ikke lide mælk, så drikker jeg ikke det.

    Det kan godt være at jeg burde søge lægehjælp for at få det undersøgt. Men jeg har bare altid været overbevist om at det var vokseværk.
    Men ja, som I siger.. Det kan jo meget vel være fodbolden..
Log in eller Registrér for at kommentere.