Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For mig gik det galt!

Redigeret 20 december, 2011, 13:16 i Diskusprolaps
Jeg er en mand der nærmere mig de 50. I 2003 gik jeg til læge første gang, med nakke smerte, stød fornemmelser, og snoren i fingrene. Jeg bliver kort tid efter opereret mellem C5 og C6 i nakken.
Som månederne efter operationen gik, kunne jeg kun konstatere at smerten var forsvundet og stød fornemmelserne. Snoren i fingrene var der stadig! Ved 3. mdr. samtalen, sagde lægen at operationen, var en succes. Det var selv om jeg stadig havde snoren ud i fingrene.

I 2008 søger jeg læge igen. Jeg har stærke smerte i lænden og stød fornemmelser i nakken.
Jeg blive undersøgt hos en neurolog og MR. scannet. Lægerne mener at mine smerter skyldtes forværringer i nakken.
Jeg bliver derfor nu opereret igen, denne gang mellem C4 og C5. Efter operationen og tiden derefter, kan jeg ikke fornemme den store forskel. Alt er som før operationen, dog uden stød fornemmelser i nakken.
Vi aftaler derfor og se tiden an, ved 3. mdr. samtalen, da der igen "faresignaler" er.

I 2010 begynder tingene nu og tage fart. Jeg har stadig stærke smerter i lænden og snoren i fingrene. Smerterne er meget stærke i lænden, og jeg har til tider kramper i højre ben. Jeg oplever og falde flere gange, da mit højre knæ er begyndt og give efter - pludselig. Jeg må støtte mig til en stok, for ikke og falde.

Jeg bliver nu undersøgt igen hos en neurolog og sendt i MR. scanner. Jeg har flere forskellige signaler i kroppen, som ikke tegner godt! Jeg har bla. abnorme reflekser i højre ben og arm.

I slutningen af 2010 bliver jeg opereret igen i mellem C5 og C6. Samme sted som i 2003. Man fjerne den gamle "Cage" (skruer). Operationen tager 6.5 time.
Da jeg vågner op af narkosen, er jeg nu blevet lam i hele højre side. I venstre side er jeg følelsesløs, jeg har dog bevægelse i venstre side.
"Det er meget ubehageligt, tankerne flyver rundt i ens hoved. Tankerne om jeg nu skal til og leve, min dage afhængig af andres hjælp".
I døgnet efter operationen, har jeg det forfærdeligt. Jeg kan ikke trække vejret ordenligt, og det snore i hele kroppen.
Lægerne vælger derfor og lave en re-operation, 2. dage efter! Da man åbner mig, viser det sig at der er kommet en blødning i rygsøjlen. Blødningen har forårsaget, de lammelser m.m jeg nu har fået.

Der er nu gået 3. mdr. efter operationerne. Jeg er blevet mindre handicappede, - og min hverdag er stærk ændret.
Jeg har nedsat bevægelse funktion i hele højre side. Kan intet mærke i hele min venstre side. Jeg er blevet impotent, døjer med forstoppelse, spastiske kramper. Hyperaktive nerver i venstre side af kroppen, som medføre at jeg er utrolig følsom og for kold vand. Følelsen af kold vand, giver brændende fornemmelser.

Jeg sidder i dag og kan ikke rigtig, forstår hvad der er sket. Jeg har jo egenlig været i kontakt med lægerne siden jeg gik til læge første gang. Hvorfor - og hvordan, det har udviklet sig i denne tragisk retning er jeg ufostående over for.
Mit råd til dig - jer som har en prolaps er.
Få udviklingen stoppet i tide, ellers kan det ende galt - måske.

...Morten

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Morten

    Jeg læste dit indlæg i går og tænkte nogen ville skrive til dig. Jeg er så dårlig til at udtrykke mig. Men jeg føler med dig. Du er jo en ganske ung mand i mine øjne.
    Jeg ved ikke om dette på nogen måde kan hjælpe dig. Jeg har en veninde, som jeg har kendt siden vi gik i skole. Hun fik en diskusprolaps i ryggen. Hun har døjet meget med smerter i mange år.
    For et års tid siden var der en der anbefalede hende at bruge noget gelatinepulver, lavet af tang. Hun rører noget op hver dag i et glas vand og drikker.
    Til hendes store overraskelse forsvandt hendes smerter. Hun kan nu rejse sig uden smerter, fortæller hun. Ja, hun har ikke ondt mere.
    Det lyder jo meget mærkeligt, men sådan oplever hun det. Jeg ved hun har haft meget stærke smerter. Man kunne se det på den måde hun gik.
    Pulveret kan, så vidt jeg ved, kun købes i metro.

    Min bror lider af en slem slidgigt og han har gode erfaringer med akupunktur.
    Det kan tage hans smerter, siger han. Man skal naturligvis huske på der kan være forskel på, hvor dygtige de er.
    Jeg har anbefalet ham at prøve pulveret. Man har jo lov til at håbe på, det kunne hjælpe. Pulveret skulle koste 70 kr for en dåse. Der er til godt et par måneder, mener jeg at huske min gamle skolekammerat sagde.


    Jeg kan naturligvis godt se du har det meget værre end min veninde. Hun blev ikke opereret.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar.

    Egentlig har jeg ikke smerter, som sådan. Og spise tang, har jeg hørt før. Men det er hvis mere, til gigt plagede patienter.

    Jeg har siden mit indlæg, været til en ny undersøgelse. Der er bl.a besluttet og følge mig, hver anden måned i et år.

    I mellem tiden, har jeg fået hjælp fra alle kanter. Vores hjem er blevet ændret, med støtte håndtag m.m. Jeg er i genoptræning to gange om ugen. Jeg venter på en bandagist, skal lave en støtte til mit højre ben. Så hverdagen kan blive ny, men anderledes.

    Mvh. Morten
  • Indstillinger
    Hej igen

    Min veninde har noget med bruskskiverne i ryggen. Hun har, så vidt jeg ved, ikke gigt.

    Men det er da dejligt du ikke har mange smerter. Det er da altid noget selv om det kan være svært nok. Jeg håber for dig, du må få det bedre igen.
  • Indstillinger
    Hej morten

    Jeg er også opereret med et Cage og selvom det ikke er gået mig så galt som du, så er min nakke ikke stabil.

    Må jeg spørge dig hvor du blev opereret og af hvem?

    Du kan se mit indlæg herinde - det er det nyeste i skrivende stund.

    MVH Bente
  • Indstillinger
    Jeg beklager at jeg ikke har svaret før nu. Men har fået ny e-mail, som jeg havde glemt og få redigeret her i forummet.

    Men svar på dit spørgsmål Bente.
    Jeg blev opereret på OUH.
    Der er flere læger der har opereret mig. I 2003 mener jeg lægen hed Max til fornavn.
    I 2008 var det Peter Birkeland og i 2010 Frank Gaardskær.

    Håber du ser mit svar.

    Mh. Morten
Log in eller Registrér for at kommentere.