Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gode råd til rød numse?

Redigeret 27 januar, 2011, 15:48 i Små børn
Hej,

Dagmar vågnede en morgen for 4-5 dage siden med en pølle i bleen. Da jeg skiftede hende, havde hun en stor blære, som bristede da jeg vaskede hende.

Jeg smørrer med et tykt lag zinksalve, hver gang hun får ny ble på. Hun har ligget uden ble, så det kunne få lov at tørre i fred.

Problemet er bare, at der hvor blæren var, er hun nu helt hudløs og det væsker en smule. Det gør ondt på hende hver gang hun skal vaskes.

Jeg holder det rent og sørger for, at hun ikke har noget i bleen som kan irritere.

Er der nogen, der har nogle ideer til, hvad jeg kan gøre, så det hurtigt heler igen?

Johanne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Et af de gamle afprøvede råd er kogte klude.

    Du tager noget tyndt bomuldstof - a la stoflommetørklæder - og river dem i pasende stykker, der passer til det angrebne område; husk der skal ikke være syninger med, og så koger du disse klude, lader dem køle ned i kogevandet.

    Når du så skifter bleen, tager du en klud op af det kogte, afkølede vand, vrider den op og lægger den glat ud over det angrebne område, hvorefter hun får sin ble på.

    Det skulle gerne hjælpe ret hurtigt. Du skal ikke smøre zinksalve eller andet i mellem.

    Det er naturligvis godt, at du lader hende ligge med bar numse så længe som muligt, så stedet lufttørrer godt, inden bleen kommer på, og du bør heller ikke skrubbe på stedet, men bare duppe snavs væk med en blød klud, alternativt et stykke opvredet vat.

    Håber det snart går væk igen.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Mange tak - det er i hvert fald værd at prøve :)

    Johanne
  • Indstillinger
    Hvis det ikke hjælper med den kogte klud. kan du smøre med zinksalve den fås også til babyer. på matas . evt også apotek. held og lykke
  • Indstillinger
    Hej Johanne

    Hvis ikke zinksalve eller de kogte klude hjælper, mener jeg du skal kontakte din læge.

    Du skal tænke på, at det kan være en svampeinfektion, eller at der er gået bakterier i dit barn numse. Det tænker jeg især, da du skriver at der har været en blære. Huden bliver derfor let inficeret.

    Men bliv nu ikke bekymret, for der er hjælp at hente, men det er jo synd for din datter at have det sådan.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Jeg havde faktisk tænkt på, at det kunne være jeg skulle ringe til lægen. Det kan jo være, der skal noget creme med noget bakteriedræbende til.

    Vi har prøvet at smøre det med lidt Helosan-salve - det ser faktisk ud at at hjælpe lidt :)

    Johanne
  • Indstillinger
    Helosan salve er ikke en god ide at bruge til børn, det er oprindelig beregnet til kopatter der sprækker og der er nogle stoffer i som huden ikke har godt af at bruge i længere periode . mange tror de skal bruge det som fugtigheds crem . men det er skadelig for kroppen. jeg er uddannet dyrpasser og blevet kraftig advaret mod at bruge det til menesker . jeg ville personlig ikke bruge det til et lille barn. men når man ikke ved hvad ting indeholder kan man ikke vide det. men god ide at tale med lægen også . held og lykke
  • Indstillinger
    Helosan indeholder hormonforstyrrende stoffer - hold det langt fra dit barns hud, og især fra et åbent sår.

    Jeg foreslår stadig, du forsøger med de kogte klude. Der skal da helst ikke medicineres før der ikke er andre muligheder. Giv de kogte klude en chance week-enden over, og hvis det stadig på mandag ikke har hjulpet, så bør du naturligvis kontakte lægen.

    Dog - hvis du vælger samtidig at smøre forskellige ting på det sår, så du på den måde lukker for helingen, så hjælper de klude altså ikke.
  • Indstillinger
    Hvad så? Hjalp de klude eller hvad?

    Det synes jeg sådan set kunne være meget rart at få en tilbagemelding om.
  • Indstillinger
    Hej.

    På apoteket fåes en salve der hedder Inotyol. Også kendt som tjæresalve.
    Lidt rød numse om aftenen, væk næste morgen.
    Bruger kun zinksalve forebyggende, efter jeg har fået kendskab til Inotyol.
  • Indstillinger
    Jeg tog på apoteket og købte noget fra A-derma. det var MEGET effektivt, så der gik kun lige en dags tid, så var det væk :)

    Jeg har på nettet, fundet noget der hedder Arnicasalve - det skulle også være godt. Det er uden vand og kun med planteolier. Det har jeg bestilt lidt hjem af.

    Mange tak for svar :)

    Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.