Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min samlever er doven

Redigeret 13 januar, 2011, 07:15 i Samliv
HEj
Jeg har nogle store problemer med min kæreste,
vi har nu boet sammen i et 1,5 år, vi har begge fuld tids job,
og arbejder for det samme firma, så vi ses og gør det samme på jobbet,
dette er dog ikke noget problem, men på hjemmebanen er der store problemer efter min mening, hun gør ikke noget der hjemme, jeg ryder op, laver mad, passer vores katte, vasker tøj og gør vores 1plans hus i stand ude og inde, plus at hun ikke få de ting gjord der er vigtige, fx. skal der ringes til nogle, sendes et brev eller betales en regning, så tager det uger inden hun få det gjordt, og det vil sige jeg skal opføre mig lidt som om hun er et barn ved at blive ved med at minde hende om det hmmm...
Har snakket med hende om det og så gør hun noget 1 dag, og så tilbage til at brokke sig over at hun er træt eller ser tv uden der sker noget.. Jeg har også prøvet at lave en plan sammen med hende om hvornår ting skal gøres osv. hjælper bare ikke når det kun er mig der gør det... Har også prøvet at gå med til at hvis hun bare kan søger for at vaske tøj og ligge det på plads så skal jeg nok tage hånd om resten, men det bliver bare ikke til for hende..

Jeg har tænkt på at vi skal prøve at flytte fra hinannde så hun kan se forskellen på hendes og mit liv, og måske når hun ser at alt er rent og fint hos mig, osv vil hun måske indse, hvad det er jeg mener, elsker hende så højt, men kan ikke leve i et liv hvor der ikke er en smule ordning på ting.. De fleste af mine venner griner lidt af mig, da deres koner gør alt der hjemme og jeg ikke lige kan tage ud da der er meget jeg skal gøre her hjemme...
Elsker at gøre min kone glad men ikke på denne måde, syndes man skal deles om de ting der skal gøres.


håber at få nogle gode råd
på forhånd tak..

Jan 27år

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej jeg synes det er flot i begge har fultids job . men det er måske ikke en fordel som par at have det samme sted og gøre det samme hver dag. for hvad er der så lige at fortælle om i sit liv , til hinanden. Du må lære at forstå at ikke alle kvinder kan lave det huslige , og måske har hun set at du kan . det som hun ikke magter. det er meget normalt man vælger en som kærste der kan noget , som man ikke selv kan. måske er alt hendes energi brugt når hun har haft en arbejds dag , det er ikke unormal. måske i skulle vente til weekenden med at gøre hus rent. det er lidt dyre at købe færdig lavet mad. men det kan også være en hjælp . superbrugsen plejer at have middags retter. der bare skal varmes i microovn. så må du tage ansvaret og ordne regninger og ringe til mensker . når hun ikke kan . og så husk at slappe af sammen med hende og hyg jer sammen. jeg synes ikke du skal flytte fra hende hvis du stadig vil hende. men du må jo gøre op med dig selv om du kan leve et liv på den måde. for lave hende om kan du ikke. men hvis du elsker hende højt nok lærer du også at se bort fra at ikke alt er perfekt. Nu har i ingen børn, men der bliver mere at se til hvis i får børn. det skal du også være forberedt på. held og lykke
  • Indstillinger
    tak for dit svar.. ja jeg har en del at tænke igennem
  • Indstillinger
    selv tak kærligst
  • Indstillinger
    Jeg mener du bør tage jeres forhold op til overvejelse. For mig lyder det som om din kone udnytter at du er så energisk. Hvis ikke hun elsker dig nok til at ville bidrage med noget som helst derhjemme, og det skaber problemer for dig - som du selv siger, du har ikke tid til at se dine venner fordi hun er så doven, så bør du seriøst tage forholdet op til overvejelse efter min mening.

    Jeg kan høre på dig det går dig meget på, ellers ville du ikke skrive her inde. Tag en seriøs snak med hende, og sig du ikke kan leve med en så doven person. Og som der bliver skrevet ovenfor - hvad når I får børn? Så bliver dine opgaver ganget med 10, og hun vil stadig bare være doven.. Det kan du hverken tilbyde dig selv eller dine børn.

    det var bare mine tanker..
  • Indstillinger
    Hej!

    Har det været sådan al den tid I har boet sammen?

    Har hun nogensinde boet alene? Det kunne godt lyde som om at hun er kommet hjemme fra far og mor og direkte til andre boliger hvor andre har gjort alting for hende.

    Jeg syntes, at du skal sætte dig ned med hende for endnu en snak. Ikke i sofaen med tv'et kørende i baggrunden, men en alvorlig snak overfor hinanden ved spisebordet. Og SIG at det er en alvorlig snak.

    Sig at du elsker hende, og ønsker at leve sammen med hende, men du ikke kan det her.

    Det lyder nemlig bestemt ikke dumt at bo hver for sig.

    Man kan ikke lave om på andre, kun på sig selv, så ønsker hun ikke at ændre sig og tage sin del på eget initiativ er der ikke noget du kan gøre ved det.

    Det må hun svare dig tydeligt på, og du må gøre det ekstremt klart for hende, at hvis du fortsat skal bede hende om at lave noget, så må I bo hver for sig.

    I må nok også hellere tale om, hvad I hver især har af standarder for hvordan jeres bolig skal se ud.

    Nogle er nu en gang til at tøjet ligger pænt sammen i sorterede bunker i klædeskabet, at vasketøj vaskes så snart der er til en maskine, at køkkenbordet er helt ryddet, at der støvsuges før man kan se noget skidt og at håndvasken er kalkfri. De HOLDER hjemmet rent.

    Andre har det fint med at vente med tøjvasken til der ikke er mere tøj i skabet, at der ligger småting fremme, at papirer ligger i en bunke og ikke sorteret i mapper og at støvsugning foregår når nullermændene så småt begynder at dukke... De GØR hjemmet rent.

    Hvis du er den første type, og hun er den anden type, så når du at rydde op og gøre rent før hun overhovedet ser/mener/har behov for at det skal gøres.
    Jeg tror, at I er hver jeres type, og så har jeg svært ved at se hvordan det skal fungere hvis ikke I nærmer hinanden og finder et kompromis.

    Men ovenstående scenarie "undskylder" ikke at hun ikke laver mad og vasker tøj, giver kattene mad og betaler regningerne.

    Hvis ikke HUN kan komme med et bud på hvordan I løser det her - altså aktivt kommer med forslag til om hun har brug for at det skal være skemalagt HVORNÅR hun gør hvad og hvilke ansvarsområder der er hvis (fx. at du står for regninger o.l. og hun står for vasketøjet) og hun vil gøre en stor indsats, så må det være slut.
    Det må det ligeledes være hvis ikke hun efterlever jeres aftale.

    Hvis ikke du mener ovenstående fremgangsmåde er den rette, så vil jeg foreslå, at du fra nu af kun vasker dit eget tøj, kun bærer dit eget service fra bordet, overvinder dig selv og nu og da lader skraldeposen stå i køkkenet og lader opvasken stå indtil hun får det af vejen.
    Lad hende vide, at det vil være sådan fra nu af, og at du forventer at hun denne gang gør en SERIØS indsats og påtager sig sin del.
    Gør hun ikke det; så er løsningen den samme: I må flytte hver for sig.

    Men måske I også skulle tage en tur til lægen for at afklare om der er noget psykisk eller fysisk der ikke er i top hos hende
    Altså; til lægen for at afklare, om der er fx. vitaminmangel eller psykiske problemer der fører til hendes træthed og hendes inaktivitet i forhold til husholdningen. Og desuden få en "parterapeutisk" samtale - hvis der er noget der hedder det :D Tager I til lægen, så sørg for at få bestilt tid nok til at der er tid nok til at få talt ordentligt.

    Og så vil jeg skrive nogenlunde det samme til dig som jeg tidligere har skrevet til kvinder der stod med samme problem:
    Du har flere gange talt med din samlever om det her, og jeg mener, at det er mangel på respekt at hun ikke tager dig alvorligt.
    Du føler ikke du bliver respekteret, og det får så dig til at miste respekten for hende og så forsvinder jeres forhold.
    Og tja; det kan du jo også fortælle hende.
Log in eller Registrér for at kommentere.