Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tidligere plaget af noget ala spiseforstyrrelser

Redigeret 26 august, 2011, 01:07 i Sund kost
Hej alle

Først og fremmest håber jeg, jeg skriver det rigtige sted. Såfremt jeg tager fejl, må I dirigere mig videre.

I et års tid, da jeg var 20-21 år gammel, var jeg plaget af noget der godt kunne minde om spiseforstyrrelser, og var generelt undervægtig. Tit gik jeg i seng sulten, nogle gange svimmel fordi jeg var så sulten.

Jeg er nu kommet godt ud på den anden side, er normalvægtig, og spiser sundt. Nu er jeg dog plaget af eventuelle efterveer. Kunne jeg have taget skade af at have sultet mig, og især, tror I at jeg eventuelt kunne have taget skade på min hjerne/mistet hjerneceller under det år jeg var undervægtig?

Jeg har søgt bredt og højt, uden at finde noget entydigt svar - jeg håber virkelig der er nogen her der kan hjælpe!

Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver ikke hvor gammel du er nu - altså hvor lang tid siden det er.

    Men uanset hvad, så bør du tage til din læge og få en snak om det.
    Både for at få afsluttet det, men også for at få tjekket om alt er som det skal være - fx. få kontrolleret vitaminniveauer og tale med lægen om om du bør få tjekket knoglerne så du kan få ro i sindet.
    Desuden kan I få en snak om det med kosten, så du kan blive sikker på at du nu også vitterlig spiser sundt. Om du får nok fedtstof osv.

    Det med de fysiske efterveer afhænger alt sammen af hvor lang tid spiseforstyrrelsen stod på og det er desuden meget individuelt hvordan kroppen påvirkes af spiseforstyrrelse.
  • Indstillinger
    Hej Anna

    Tusind tak for tilbagemeldingen.

    Jeg tror du har helt ret - med mine bekymringer kunne det rigtig godt at snakke med en læge om tingene. Om ikke andet så for at få det afsluttet.

    Jeg kunne godt tænke mig at høre noget om, hvis du, eller andre, ved noget om det, hvorvidt skaderne for skader på hjernen eller generelle tab af hjerneceller er til stede ved sådanne tilfælde. Jeg spiste generelt sundt (jeg boede hjemme på det tidspunkt), fik essentielle fedtsyrer som kosttilskud, problemet var bare at jeg fik alt for lidt mad, og at jeg generelt var undervægtig.

    Btw., jeg er 23 år gammel nu, og mine problemer varede i omkring halvandet års tid.

    Mvh

    EDIT: Jeg kan se jeg skrev at det varede i et års tid tidligere - det ligger nok et sted mellem de to tidsangivelser :-)
  • Indstillinger
    Altså... Mit umiddelbare svar var, at det næppe har konsekvenser for din intelligens som er det jeg formoder du er bange for.
    Flere googlesøgninger giver heller ikke oplysning om at hjernen skulle tage skade.

    Det er godt, at du selv kan se, at du bør få talt om det.
    En spiseforstyrrelse er ikke nødvendigvis overstået fordi man har fået normal vægt, spiser korrekt igen og ikke føler at man har de spiseforstyrrede tanker.

    For mit vedkommende dukker de spiseforstyrrede tendenser op når jeg er i pressede perioder. Selvom jeg har været i et længere ambulant terapeutisk behandlingsforløb. Min psykiater siger, at det er helt normalt, at en spiseforstyrrelse bliver liggende gemt og dukker frem i perioder med stress.

    Derfor mener jeg at det er vigtigt at du får talt det igennem.

    En tanke jeg har fået er, at din overvægt også skyldtes tendens til spiseforstyrrelse.
    Altså om du trøstespiste eller havde deciderede ædeflip.
    Endnu en god grund til at få støtte til at få et normalt forhold til kost.
  • Indstillinger
    Du rammer meget godt plet der - jeg har haft en periode med dårligt humør og et lidt hektisk program, og det er måske derfor nogle lidt "fjollede" bekymringer dukker op.

    Overvægt har jeg dog ikke nævnt noget om - det har jeg ikke været plaget af.

    Men jeg vil helt sikkert tage dit råd til mig, om at få snakket med en læge. Noget kunne tyde på, at der er ting der stadig plager mig, ligesom det kunne være rart at få afklaret hvorvidt mit forhold til mad reelt er sundt.

    Tusind tak for din fine tilbagemelding :-)
  • Indstillinger
    Jeg hiver lige den her op igen.

    Jeg har regnet mig frem til, at jeg, dengang jeg var undervægtig, med mine 56 kg, fordelt på min 179 cm lange krop, havde en BMI på 17,4. Jeg har læst mig til, at man ved undervægt risikerer at få varige skader på bl.a. hjernen, og for at være helt ærlig, skræmmer den tanke mig helt vildt. Tror I der er risiko for den slags i min situation (så vidt I kan svare på det), og tror I evt. en læge, via undersøgelser, vil være i stand til at svare på om jeg har fået varige skader på hjernen?

    Jeg er ked af min spam af forummet - og håber at I vil give jer tid til at svare!

    På forhånd tak.
  • Indstillinger
    Hej John :)

    Jeg ved ikke hvad jeg har haft tænkt på dengang jeg svarede dig. Kan sagtens se der ikke står noget om overvægt nogen steder. Måske jeg havde en andens indlæg i baghovedet imens jeg skrev.

    Anyways:
    Du skal ikke være bange for at hjernen har taget skade. Så vidt jeg ved kan det ske i tilfælde med meget svær undervægt i lang tid.
    Hvorfor er du ikke taget til læge som vi snakkede om? Du har brug for at få snakket om det her :)
  • Indstillinger
    Hej igen Anna :-)

    Jeg har faktisk skrevet en mail til min læge, og forhørt mig om hvorvidt jeg kunne få foretaget nogle prøver - både ang. mit generelle vitamin-niveau, samt omkring evt. skader jeg måtte have pådraget mig. Han har dog været på vinterferie, og har ikke svaret. Men okay, indrømmet, jeg har først taget kontakt for nylig :-)

    Men tak fordi du er en beroligende kilde endnu engang. Jeg er dog i tvivl - et BMI på 17,4 i halvandet år synes jeg nu stadig er undervægt i en længere periode. Hvilke symptomer tror du/I man ville se hvis der var skader?
  • Indstillinger
    Ja, det er undervægt i en længere periode, men det er ikke svær undervægt. Godt du har fået fat i lægen:)
    Men ingen grund til bekymring!
  • Indstillinger
    Hej. Jeg mener ikke det skulle have nogen påvirkning af din intilligens- kroppen danner hele tiden nye celler også hjerne celler og så længe du spiser sundt nu er det godt nok.. kroppen gendanner sig.. har vist læst et eller andet sted at der går omkring et års tid så er din krop nærmest renset ud/ gendannet med de ting du i løbet af den periode har spist, så hvis man spiser sundt :) altså dine organer osv.. så det kan da godt være at det ikke var så sundt for din krop lige der, men hvis du ikke har udviklet nogle følgesygdomme af din spiseforstyrrelse burde din krop være i stand til at gendanne sig selv sundt og normalt.
Log in eller Registrér for at kommentere.