Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hyppig toitetbesøg !

Jeg går på toilettet 3-5 om dagen er det unormalt ?
Jeg er sund og rask ( så vidt jeg ved )

Kommentarer

• Nej det lyder til at være meget normalt..
    Men hvis du alligevel er bekymret så tag op hos lægen og få taget en urinprøve, det kunne jo være du havde en infektion i urinvejene..
    - hvilket jeg har haft utalige gange.. men da gik jeg oftere på tolitettet end du op til mere end 10 gange! så tror ikke du har noget at bekymre dig om..
  • Det kunne være, det lige skulle defineres, hvad der i grunden menes her?

At tisse 3-5 gange i løbet af dagen er da det absolutte minimum. Faktisk vil jeg mene, at det skal ske lidt flere gange, men det kan du undersøge ved at se om din urin er meget eller lidt gul. Hvis den er meget gul, så skal du sørge for at få mere vand at drikke, så du på den måde tisser oftere. Urinen bør faktisk være ret lys. Ofte oplever vi at morgenurinen kan være lidt stærkere gul, hvilket er fordi den netop er samlet sammen i løbet af natten, og det derfor kan være mange timer siden sidst, og den således er mere koncentreret - også fordi man jo heller ikke har drukket noget, mens man sov.

Men - handler det om afføring 3-5 gange om dagen, så vil jeg bestemt mene, det er i overkanten. Måske du ikke giver dig tid og ro til at blive ordentlig færdig, hvorfor du skal igen efter et par timer, så det er i første omgang det, du lige skal finde ud af.

At have afføring så ofte kan godt betyde, at noget ikke er helt, som det skal være, så derfor bør du tænke over din kost.

Får du fibre, grøntsager og frugt nok? Spiser du ris, kartofler og pasta? Disse ting er noget, der får maven til at arbejde.

Det vil også være godt, hvis du kan spise en godt portion havregrød - altså grød, ikke gryn - om morgenen. Det vil din mave synes godt om.

Ja, tænk over de her ting, men jeg vil alligevel foreslå dig, at hvis du har afføring så ofte, så kan det være, det er en god ide at lige få lægen til at kigge på det.
Log in eller Registrér for at kommentere.