Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Angst - hvad kan hjælpe?

Redigeret 11 januar, 2011, 06:09 i Angst
Hej
Har en ven, jeg er bekymret for.
Han har fået af vide at hjertet intet fejler, men har en del smerter i hjertet på forskellige tidspunkter, har også kvalme tit, og prikken forskellige steder i kroppen til tider, har det generelt mærkeligt. Han mener det kan være angst, han har det også som om han skal besvime nogen gange.

Han har ikke penge til psykolog, men tror selv det er psykisk? Hans skole kan ikke hjælpe og heller ikke kommunen

Kan han få nogen form for hjælp? Har I nogle råd, vi kan prøve?


På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :)

    Jeg lider selv af angst.

    Du skriver hjertet ikke fejler noget, så jeg går ud fra, at han har fået taget et EKG.
    I så fald kan I godt stole på at der ikke er noget i vejen med hjertet.

    Min angst kommer til udtryk bl.a. med følelsen af trykken for brystet (nogen gange tangerende til kvalme), hjertebanken, svært ved at trække vejret og uro i kroppen, rysten på hænderne, ticks og "kulderystelser" (der løber en følelse hen over huden)...

    Når man er angst får man tendens til ikke at trække vejret ordentligt. Man "glemmer" at trække vejret eller man hyperventilerer.
    Det kan sagtens forklare det at han somme tider føler at han er ved at besvime.

    At lide af angst er ikke det samme som at man nødvendigvis er bange for noget.
    Det kan sagtens være en udefineret frygt/uro der sidder i kroppen. Men kan også dreje sig om noget konkret.

    Hans "smerter i hjertet" kan måske være forårsaget af maveproblemer...? Reflux (syretilbageløb) kan godt give en murren bag brystbenet.

    Ellers må jeg sige, at jeg har hørt om RIGTIG mange, inklusive mig selv, som nogengange føler nærmest et stik af smerte i hjerteregionen som går over rimelig hurtigt igen. Det var især da jeg var teenager...

    Og så er der også den mulighed, at det er betinget af hans angst. (Ja, jeg vil tro at han er angst).

    Nå, hvad I kan gøre: Ring til lægen og gå på biblioteket/nettet.

    Jeg formoder, at han har været til lægen siden han har fået undersøgt hjertet.
    Det er yderst relevant at tale med lægen om alle de symptomer du nævner, og fortælle om mistanken om angst.

    Desuden SKAL det da afklares hvad der giver ham alle disse symptomer, så han kan få behandling. Uanset om det er fysisk eller psykisk.

    Forhåbentlig har han en læge der formår at tage samtaler med ham om hvordan han kan håndtere angsten.
    Hvis ikke må han spørge om han kan få en henvisning til psykolog eller til nød en psykiater. Pres lidt på for at få henvisning til en psykolog!

    Ellers kan I forsøge at kontakte Landsforeningen Sind. Der kan man vist i nogle tilfælde få gratis psykologbehandling.

    Læs om hvad angst er, så han får indsigt i hvad det er der sker i kroppen når angsten rammer.

    Og nå ja, når angsten kommer:
    Fokus på at trække vejret normalt - helt ned i maven og helt ud, stille og roligt.
    Standse op et øjeblik i hovedet og lige formulere for sig selv hvad der sker. "Okay, her er virkelig mange mennesker, og det er virkelig overvældende. Jeg kan ikke sortere indtrykkene, så nu bliver jeg angst. Rolig. Træk vejret. Nu skal jeg bare lige det og så skal jeg det og så skal jeg det" - altså gøre sine næste handlinger overskuelige ved at tage dem små skridt ad gangen og eventuelt forlade situationen og få ro på før man går itlbage igen..

    Det er dog meget lettere sagt end gjort.

    Men at stå i et supermarked og skulle hjem derfra kan godt nok være hårdt når angsten er på sit højeste.

    Eller... Høj; det højeste må vel være deciderede angstanfald/panikangst.

    Rolig musik / meditationscd'er (sådan nogle med tale) kan være gode at falde til ro på.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit indlæg.
    Jeg snakker med ham om det og finder så et svar til dig..

    Virkelig mange tak..

    Han har prøvet lægen, men er blevet testet for depression og ikke angst?
    Hvad skal der til for at få en bevilling?

    Hvad er en EKP?
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 10 januar, 2011, 13:56
    Angst kan skyldes mangel på Krom, Magnesium og Fosfor.

    Bare en ide.

    http://www.netdoktor.dk/sunderaad/under ... er/ekg.htm


    Min bror har dårligt hjerte og symptomerne er helt anderledes. Så jeg tror godt din ven kan stole på, hjertet ikke fejler noget.
  • Indstillinger
    EKG er et elektrokardiogram.
    Det en nem måde at få målt hjertets aktivitet på. Det foregår ved at man får sat nogle elektroder fast på kroppen og ligger stille i med dem på i et par minutter. Så er der en maskine der spytter et stykke papir ud med en graf over hjertets aktivitet, og vupti; så kan en læge "læse" om hjertet arbejder som det skal.

    Det kan godt være, at han har talt med lægen om det og har snakket om depression, men det er ikke godt nok. De skal snakke uanset om han har depression eller ej. Han har det skidt, punktum.

    Hvis han har svært ved selv at være lidt insisterende og åben overfor lægen kan det være at du kan tage med ham til lægen og fortælle hvordan du oplever ham og hvad han fortæller dig og få et tydeligt svar på om han kan henvises til psykolog.

    Du skriver hans skole og kommune ikke kan hjælpe.
    Hvorfor har han/I talt med kommunen om psykologhjælp før han/I har talt med lægen om det???????
  • Indstillinger
    Pernille1: Tusind tak, det tjekker jeg lige ud!

    Han har snakket med lægen, men blev fejet af, hun kunne ikke hjælpe, så prøvede vi de andre ting.
  • Indstillinger
    Man kan også altid kontakte psykiatrisk skadestue. De vil altid gerne tage imod én. Her kan man snakke og de kan sende papirer videre til ens egen læge.

    Jeg lider selv af generaliseret angst, og jeg har brugt skadestuen mange gange :)

    egentlig synes jeg, at det er underligt hans egen læge bare fejer ham af. Det er SÅ forfærdeligt, at have angst.

    Han burde henvises til psykiater gennem sin egen læge!! - det kan de hjælpe med, hvis I kontakter psykiatrisk skadestue.

    Jeg håber I finder ud af noget - ingen er tjent med at leve med ubehandlet angst...

    Johanne
  • Indstillinger
    Hej Johanne :)
    Tak for dit svar. Det vil jeg klart snakke med ham om :)
  • Indstillinger
    Hej i kan købe musik cure på apoteket og ligge at høre til evt flere gange om dagen . det beroliger hjernen og følserne , der findes flere cd , til lidt varition . og morzard musik er godt og afslappende. hvis han vågner tit om natten og er angst er det godt at have radioen tændt på stille musik , så man ikke vågner op til et stille rum og bliver bange , når der er noget man kender falder man til ro. måske også en lille våge lampe i stikkontakten så der ikke er så mørkt. kan give tryghed. held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.