sår på skamlæberne? hjælp?
Hej,
i sidste uge lagde jeg mærke til jeg havde fået en slag hudafskrabning på den ene skamlæbe. det gjorde meget ondt (ikke når jeg tisser) men tænkte i længe over det da jeg lige havde været ude at ride på min hest og jeg før har haft sådan nogle små sår når jeg måske har haft de forkerte trusser på eller lign. jeg havde så sex om aftenen med min kæreste ( med kondom) dagen efter var der vokset sådan en slags tynd hud over som jeg kom til at pille af og det sviede meget derefter.
Problemet er at det stadig er der og det er gået lidt over på den anden skamlæbe også. jeg ligger næsten ikke mærke til det kun nogengange det er irriteret og klør lidt men eller generer det mig ikke. huden der er helt glat og nogengange vokser det lidt tynd hud på som så går af igen.
nogen der ved hvad det kan være?
i sidste uge lagde jeg mærke til jeg havde fået en slag hudafskrabning på den ene skamlæbe. det gjorde meget ondt (ikke når jeg tisser) men tænkte i længe over det da jeg lige havde været ude at ride på min hest og jeg før har haft sådan nogle små sår når jeg måske har haft de forkerte trusser på eller lign. jeg havde så sex om aftenen med min kæreste ( med kondom) dagen efter var der vokset sådan en slags tynd hud over som jeg kom til at pille af og det sviede meget derefter.
Problemet er at det stadig er der og det er gået lidt over på den anden skamlæbe også. jeg ligger næsten ikke mærke til det kun nogengange det er irriteret og klør lidt men eller generer det mig ikke. huden der er helt glat og nogengange vokser det lidt tynd hud på som så går af igen.
nogen der ved hvad det kan være?
Kommentarer
Du må hellere få det rigtige at smøre med - hvis der skal smøres med noget - i stedet for at eksperimentere.
Har du haft sex uden kondom? - Hvornår?
Du skal gå til læge med det samme!
Det kunne være noget der skal gøres noget ved.
God bedring med det.
Jeg er tilbøjelig til at give Mark ret.
Når du har udviklet sår ca. to uger efter at du har haft samleje uden kondom, kan det meget vel være herpes.
Første udbrud kommer som regel efter en uges tid fra smitten.
Herpes er godt nok uhelbredeligt og sidder i kroppen resten af livet, men udbrud kan lindres og forkortes med behandling.
Nogle får mange udbrud, andre kun få.
Det du beskriver er bare ikke så jeg tænker HELT SIKKERT herpes...
Herpes starter med rødme der så bliver til blærer for derefter at blive til sår. Det svier og klør som regel. Men der er jo forskel på folk og bestemt også på hvor kraftige udbrud man har.
Det du beskriver med "hudafskrabning" kunne måske være den første rødme, hævelse og irritation, og den "slags tynd hud" du beskriver kan meget vel være det tynde hudlag der har siddet over en blære (fuldstændig ligesom når man har haft en vabel som er sprunget).
En anden mulighed er at du har fået en svampe- eller bakterieinfektion.
Uanset hvad, så er det tydeligvis ikke en hudafskrabning når det breder sig.
Se at få en tid hos lægen i morgen!!!!!!
Du skal finde ud af hvad det er så du ikke risikerer at smitte din kæreste.
jeg har selv tænkt på om jeg ikk kan tåle de kondomer vi bruger pt da det er nogle andre en normalt og da jeg i forvejen er allergisk over for mange andre ting vil det ikke være så usadsynlig og da vi jo har haft sex siden kan det være det breder sig.
der vokser stadig hun på men er kommet til at barbere det væk, men prøver lige lade være med at barbere mig.
jeg har fået tid ved lægen men først på mandag.
jeg har gennem flere år haft sår på skamlæberne nu og da(også efter at have redet med en gammel slidt saddel), dog det sidste år lidt værre end ellers. Har været hos lægen og lægen fik taget et par test - og der var ikke noget galt.
Vasker med intimsæbe dagligt + smører med Bioatkti Multi-Gyn Actigel, og nu sker det meget sjældent at jeg får sår og ubehag
I sidder jo lige ovenpå blomsten... så kronbladene kan jo let blive krøllede...
Det er noget tid siden, du havde problem med sår på din skamlæbe.
Jeg håber, du har fået løst problemet, men jeg har alligevel nogle gode råd om hudpleje omkring sexorganer.
Når hud, og det gælder alle steder på kroppen, bliver udsat for slid, hvor huden bliver gnedet mod stof, fordi en sadel, en hård genstang eller negle eller lignende gnider på stoffet eller huden, så bliver huden irriteret.
Irriteret hud brænder de fleste gange istykker og danner sår for at beskytte huden nedenunde, så den nye hud ikke tager skade. Man skal ikke pille i et sår, for så irriterer du bare den nye hud. Samtidig kan du uden at tænke på det komme til at gnide bakterier eller virus ned i såret, så den kan blive betændt eller der opstår en virusinfektion f.eks herpes.
Et sår skal have fred og ro. Kom et plaster over det, så du ikke kommer til at klø på det. Det kan man let komme til, når man sover. Du kan også smøre såret men en fedt creme, så sårskorpen bliver blød og klør mindre. Man kan købe verginalcremer på Apoteket. Du kan også smøre et par dråber Jordnøddeolie på såret med samme effekt også fra Apoteket eller Matas.
Uanset hvad du vælger, så er det vigtigt at beskytte sig mod bakterier og virus med en god hygiejne og beskytte sig mod kønssygdomme, der senere kan udvikle sig til, at du bliver steril og ikke kan få børn, eller får kræft, der kan være dødelig.
Hvis din parterner ikke vil bruge kondom, så er han ikke værd at være sammen med, for så tænker han kun på sin pik og hans oplevelse og hans udløsning og slet ikke på dig og din fremtid.
Kun når man har været sammen i et halvt år, kan man begynde at tænke på sex uden kondom og kun med p-piller. Men så skal begge lade sig teste for ALLE kønssygdomme. Det skal man så gøre igen efter 3mdr. Hvis man begge gange er total fri for kønssygdomme, så kan man droppe kondomet. Det kræver selvfølgelig også, at man er hinanden tro.
Så vil jeg gerne dele en er faring jeg har med toiletpapir. Brug IKKE genbrugspapir efter toiletbesøg, til at pudse næse i eller til at duppe blødende sår.
Uder processen med at lave papir ud af gammelt papir bliver skadelige stoffer ikke fjernet helt, så de er stadig i papiret, når du bruger det. Det kan være tryksværte, svamp og råd i papiret (mens det har ligget til opbevaring indtil det kunne blive behandlet). Og det får du så på huden og ind i kroppen. Det er usund. Nogle får bylder omkring kønsorganerne og endetarmshuller.
Brug toiletpapir, der er lavet af 100% ny cellulose - og brug bagsigen, for der kan var lim og farve fra tryk på forsiden - og bare rolig, der er nok nyplantede grantræet til at lave toiletpapir af 100% ny cellulose.
Håber det kan hjælpe dig i din hverdag. Venlig hilsen 46aartung/Helle