Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skizofreni, hjælp til projekt. Angående forhold til andre.

Redigeret 12 januar, 2011, 13:02 i Skizofreni
Hej mit navn er Katrine:)
Jeg har projekt og valgt at skrive om skizofreni.
Jeg mangler noget fakta om hvordan skizofrenes forhold er til andre mennesker, jeg tænkte på at det nok ville være bedst at høre fra nogen som enten har skizofreni, eller har haft.:)

Her mine spørgsmål:
-Hvordan reagere en skizofren overfor hjælp?
-Hvordan hjælper psykologer en skizofren?
-Hvor lang tid kan det tage før en skizofren stoler på andre?
-Hvordan reagere familien når du får at vide at deres barn er skizofrent?
-Hvordan kan familien hjælpe den skizofrene?
-Hvordan kan andre hjælpe en skizofren?
-Ved du hvad der kan fremprovokere skizofreni?

Mange tak hvis der er nogen som vil hjælpe:D:D

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej jeg har en sygdom der er en underart af skizofreni , den hedder skitzotym eller skitzotypisk sindslidelse , hvor nogle symtomer ligner skizofreni . men får en anden drejning. Jeg går i et værested hvor der er skitzofrene i perioder har de meget svært ved at være sammen med os andre . og vil ikke tale med os eller nogle de kun vil tale med det er ikke rart, nogle kan ikke lide at sidde i sofa gruppen til hygge, men sider 6 meter væk fra os andre. men deltager i samtalen. en anden høre stemmer hele tiden og har høretelefon på hele tiden med musik. men deltager i samtalen. til tider har han halusiationer og taler med de mennesker ( syner ) som sidder på stolen ved bordet, eller i sofaer . og han siger der må du ikke sætte dig . for der sidder den ved navn som han ser. han har også en kone som han beskriver han ser. det kan lyde speciel for andre mennesker. som ikke kender til det . jeg selv har kontakt til åndeverden når jeg er tæt på psykose. så jeg forbinder lidt at det han ser er ånder der er hos ham. for det er de samme hver gang. men det tror han ikke på. håber der er lidt du kan bruge kærlig hilsen
  • Indstillinger
    Det kan jeg, mange tak:D
  • Indstillinger
    Jamen jeg svarer da gerne på spørgsmålene da jeg selv er skizofren.

    -Hvordan reagere en skizofren overfor hjælp?
    Før jeg fik diagnosen var jeg diagnoseret som borderliner men da der var flere symptomer end på borderline blev jeg undersøgt fra top til tå. Det viste sig at være skizofreni og lige da jeg fik det at vide var jeg da meget ked af det, men valgt at gå i behandling for at få det bedre. Foruden det er jeg også selvskadende og spiseforstyrret, jeg har aldrig fået den rigtige hjælp til disse 2 ting fordi jeg simeplthen ikke synes det er nødvendigt selvom flere mener at det ville være godt for mig, men det vil jeg bare ikke. Der reagerer jeg på en anden måde end andre måske ville, men vi er jo alle ens, så det er meget forskelligt efter min mening.

    -Hvordan hjælper psykologer en skizofren?
    Jeg har kun gået til psykolog da jeg var i udredning for diagnose, altså før jeg fik min skizofreni, så det kan jeg desværre ikek svare på. Jeg har kun haft psykolog da jeg var mindre pga. sociale mangler, ellers har jeg været tilkoblet en psykiater i steder.

    -Hvor lang tid kan det tage før en skizofren stoler på andre?
    I min situation svinger det meget. Nogle perioder kan jeg slet ikke stole på andre og andre gange kan jeg godt stole på andre, det kommer igen an på hvem det er og hvad det drejer sig om.

    -Hvordan reagere familien når du får at vide at deres barn er skizofrent?
    Min mor har reageret MEGET kraftigt på det og valgte at cutte forbindelsen til mig, siden har jeg ikke snakket med hende (2006) min far har taget det meget pænt. Han opsøgte en psykolog for at blive sat mere ind i hvad der foregår i hovedet på mig som skizofren men også så han har bedre ved at hjælpe mig i min situation.

    -Hvordan kan familien hjælpe den skizofrene?
    Kort fortalt: Støtte, accept og det at man bliver behandlet ligeligt som alle andre og ikke bliver behandlet som en anden, for det er jo bare en sygdom og nogle symptomer.

    -Hvordan kan andre hjælpe en skizofren?
    Præcis på samme måde som familien, dog tager mange afstand fra en hvis man fortæller at man er skizofren, det oplever jeg MEGET tit, desværre

    -Ved du hvad der kan fremprovokere skizofreni?
    Det ved jeg faktisk ikek. Nogle mener at det starter allerede i ungdommen med stemmehøring eller andre psyko-sociale problemer, såsom mobning, vold og andet i den dur.

    Jeg håber at du kan bruge svarene til noget ;)
Log in eller Registrér for at kommentere.