Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bang for det kommer igen..

Redigeret 18 marts, 2011, 06:18 i Åben debat om depression
Jeg er en pige på 20 som har været igennem flere depressioner (er jeg sikker på) dog uden en diagnose på det.. Har aldrig turdet at tage til lægen- Eller snakke med mine forældre. Jeg ville dø af skam :'(
Men nu går jeg og er helt sindsygt bange for at det vil kommer igen..
Har ikke haft noget i et år nu.
Men spørgsmålet er lidt om man kan gøre noget for at "forebygge" en evt depression ?
Jeg ved det lyder som et super mærkeligt spørgsmål. Men går virkelig og er så bange for det skal vende tilbage :(
Nogen der har erfaring, hørt eller selv har det som jeg?

-Maria1990

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :)

    En ting er ihvertfald sikker, og det er, at skamme sig over at have det skidt og ikke at ville tale om det er ekstremt uhensigtsmæssigt, og kun gør ondt værre.

    At sætte ord på når man har det skidt hjælper. Derfor er det en rigtig god idé at inddrage lægen når man har det skidt, så man kan få talt om det og få nogle værktøjer til at håndtere det.

    Og så til hvad der kan forebygge depression:

    - Sund kost; uden at være fanatisk. Det vil sige følge kostrådende.

    - Motion; få pulsen op hver dag.
    Fx. decideret træning 2-3 gange om ugen og pulsen op ved en rask gåtur de øvrige dage.
    Det kan være hunde hamrende svært når man har det skidt (jeg har selv svært ved at overholde det) men der er bevis for at motion forebygger depression og mindsker de depressive symptomer når de først er der.

    - Fast døgnrytme, og tilstrækkeligt søvn.

    - At undgå stress. Det vil sige respektere kroppens signaler om at man skal sætte farten ned, og ikke påtage sig mere end man kan magte.

    - Få målt sit d-vitaminniveau hos lægen. For lavt d-vitaminniveau sættes i forbindelse med tendens til depression.

    - Være opmærksom på depressive symptomer, og søge læge når de viser sig, således at depressionen bliver håndteret inden den får rigtig fat.

    - Respektere sine følelser.

    - SÆTTE ORD PÅ, dvs. tale med nogen, når man har det skidt såvel som når der er noget konkret der går en på.



    Selv hvis man følger alle de råd og andre råd er man ikke sikret mod depression hvis man er disponeret for det, men det kan mindske risikoen for at få en depression, og det kan gøre depressionerne mindre slemme.

    Og igen: TAL MED DIN LÆGE. Ring og få en tid hvor du kan få målt dit d-vitaminniveau og fortæl om din angst for at blive depressiv igen. Det er der overhovedet ikke noget skammelig i, og en snak om det vil helt sikkert gøre dig mindre bekymret.
  • Indstillinger
    Tusind mange tak for de rigtig gode råd..

    Et eller andet sted virkelig hårdt at læse. Også fordi man nok selv godt er klar over mange af de ting du sige, og nok har været det i rigtig mange år nu, at man ikke skal skamme sig over hvordan man har det, snakke med nogen osv. og alligevel gør man/jeg det !
    Jeg synes selv jeg er blevet mere åben over for det og kan i små mængder tale om det til nogen. Men man er simpelthen så bange for at folk skal dømme en og tænke at man er en svag person.
    Jeg har levet med disse følselser i omkring 7-8 år tror jeg så er jo blevet super god til at skjule dem. (selvf 7-8 år med op og nedture)

    Men rigtig glad for rådet og må nok begynde at tale med nogen og vil bestemt prøve at dyrke mere motion og lægge mine kostvane om, selv om det bliver utroligt svært som du selv siger. det er ikke lige det man kan overskue lige for tiden synes jeg.
    Men endnu engang tusind tak :)

    -Maria1990
  • Indstillinger
    Hej ja du kan godt prøve at forebygge en drepression. ved lys terapi daglig her om vinteren , i dit hus sørg for at solen og lyset kan komme ind af vinduerne . og du kan gå ud i naturen og få endofiner som helbreder kroppen det er kroppens egen morfin som du får ved at bevæge dig. og solens stråler forebygger også depression. Det lyder ikke til du har haft det så mange gange. men får du det oftere må du tale med lægen. så forebygger de nye anfald med medicin. men prøv det andet om det hjælper dig . held og lykke.
  • Indstillinger
    Ingen kan tåle at have depression uden at få gjort noget ved det! Jeg kender et par tilfælde hvor det er blevet kronisk. Der er allerede givet mange gode råd, men husk at lægen har tavshedspligt så du kan roligt tale med vedkommende. Du kunne jo også få andre symptomer som i virkeligheden skyldes depressionen, du skal have hjælp. Mange læger tilbyder livsstils samtaler, du kunne jo benytte dig af den mulighed til at få hul på det. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.