Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forfærdelig smag i munden gennem 8 mdr.

Mon nogen kan hjælpe min svigermor med et bud på, hvad hun kan tænkes at fejle.

Sagen er, at hun siden midten af maj 2010 har lidt af, at alt smager grimt og anderledes, konstant uro i maven og senest ubehagelig slim i munden, hvilket har resulteret i stærkt nedsat livskvalitet, så hun efterhånden ikke aner sine levende råd.

Lidelsen begyndte få dage efter at hun i maj 2010 blev behandlet med penicillin (Bioclavid 500 mg) for en lungebetændelse. Efterfølgende fik hun voldsom diarré, og et middel til at stoppe denne, hvilket lykkedes. Få dage herefter var det, at hendes smagsløg ændrede sig.

Hun er desuden undersøgt ved en gastroskopi, en kikkertundersøgelse af tarmen, ultralydsscanning af maven og blodprøver. Hun har fået sine tænder røntgenfotograferet intet unormalt, og der er taget en svampeprøve i mundhulen, som var negativ.
Ingen læge har hidtil kunnet stille en diagnose.


Hun har i december fået konstateret og behandlet en bakterie i maven – helikobactor –med tre slags medicin, men det har ikke ændret hendes situation.

Hun er 76 år, 169 cm, 69 kg og tager daglig medicin for atrieflimren med: SeloZok 50 mg, Furix 40 mg x 2, Kaleorid 750 mg x 2, Maravan 2,5 mg, Hjertemagnyl 75 mg. Desuden mod KOL: Spiriva 18 mikrogram.

Har nogen mon et bud på, hvad det kan være.
Hun mistænker selv en forbindelse til mave-tarm.

Forhåbningsfulde hilsner
Svigersønnen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er meget sikker på at det er selozok medicinen der giver den ubehagelige eftersmag i munden, det har jeg selv prøvet. Flere af de mediciner der tages mod urytme i hjertet kan give dette.
    Det gik væk få dage efter at jeg holdt op.
    Efter en ablation foretaget på Varde hjertecenter, er min hjerterytme blevet så god, at det kun er nødvendigt at tage en Sotalol, der ikke giver nogen eftersmag.
    m.v.h. John
  • Indstillinger
    jeg har en veninde som også har noget med sine smags løg --alt blev undersøgt --undtaget hendes forlorene tænder --hun passede dem ikke hygiegnisk ---så der sad rådne madrester op under ganen --som gav den grimme smag i munden--
  • Indstillinger
    Mange tak for svaret.
    Vi har også modtaget svar fra en læge uden for dette forum, som skriver:

    Behandling med antibiotika ændrer og ødelægger den normale sammensætning af bakteriefloraen i munden og tarmbakteriefloraen. Det er vigtigt at få genoprettet den med probiotika. Jeg kan anbefale BioGaia, sugetabletter, men yoghurt naturel kan også bruges.

    Vita Biosa er også et godt produkt, der.blandt andet undertrykker Helicobacter bakterier. Selvom der ikke blev fundet svamp (candidasvampe) i munden, kan der godt være for mange i mave-tarmkanalen. Se vedhæftede. Olivenbladsekstrakt er et rigtig godt middel mod dette, fx Olivir.

    Din svigermor kan også mangle vigtige vitaminer og mineraler, især hvis hun har fået medicin mod mavesyre, der er meget vigtig for fordøjelsen. Jeg tænker her blandt andet på mangel på B12-vitamin, som mange får med alderen, på folinsyre, zink og magnesium. Hun bør tage en ordentlig dosis C-vitamin, hvilket også modvirker Helicobacter bakterierne. Bethelsens Scanalka Senior kan givet hende et godt mineraltilskud, og hun kan yderligere supplere med.400 mg magnesium citrat om aftenen, samnmen med 100 mg B6-vitamin og Bio-selen + zink. Om morgenen et B-kompleks (stærke B-vitaminer).

    SeloZok, der er en betablokker, vil medføre mangel på Q10, der er et vigtigt hjælpeenzym, som er et antioxidant og vigtigt for cellernes "kraftværker" (mitokondrierne), og betablokkere kan også medføre mangel på melatonin, der er vigtigt for søvnkvaliteten. Furix medfører mangel på mange ting. Se vedhæftede om ødemer.

    Marevan og hjertemagnyl (acetylsalicylsyre) medfører en kraftig øgning af risikoen for blødning fra mave-tarmkanalen, en risiko, der er større end risikoen for blodpropper. Bløder din svigermor fra mave-tarmkanalen, vil hun også kunne få jernmangel, der også kan påvirke hendes smagssans.

    Spiriva kan medføre tør mund og nedsat modstandskraft mod mundbetændelse, bihulebetændelse mm.
Log in eller Registrér for at kommentere.