Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vagtlæge.

Redigeret 10 januar, 2011, 12:13 i Alternativ behandling
Heysa
Dette er måske ikke det rigtige sted at spørgere om dette men jeg prøver..

Jeg var idag hos vagtlægen med en kæreste som lider er voldsom migrene. (som er flere gange ugenligt) og efter at have været til speciel læge nerologer osv har vi kun fundet en slags medisin som af og til hjælper. Dog er vi igang med en mulig indlæggelse på et migrenecenter.

Men af og til virker hans medisin ikke og jeg er derfor nød til at ty til en vagtlæge. det sker desværre 1 gang om måneden nogle gange flere.
Som regl har vi gode efaringer med vagtlægen når vi er nød til at gå den vej. Men denne gang var helt anderledes.

Lige fra vi kom ind begyndte han at hakke på os. og sige vi skulle prøve dit og vi skulle prøve dat. da vi så stille og roligt forklarede at vi HAR prøvet alt vi kan og nu kun har migrenecenteret tilbage som vores eneste håb, blev han nærmest sur og sagde at Vagtlæger havde ikke tid til at give de sprøjter så tit som min kæreste havde brug for dem. og skældte os praktisk talt ud. og sagde at så måtte vi prøve noget andet. på trods af vi lige havde fortalt at vi har prøvet alt man kan. (at vores læge mere eller mindre har givet op og det samme gælder speciel lægen) så mente han at min kæreste måtte lære at holde smerten ud.
Blev meget dårlig tilpas med den behandling vi fik.

Det er Jo ikke for sjov jeg ringer til vagtlægen når min kæreste ligger og ryster af smerte og ikke kan holde hverken mad eller vand i sig.. og faktisk er næsten så langt væk i sin smerte at jeg har svært ved at få kontakt til ham.

Mit spørgsmål er.
Ved nogen om der er nogle steder hvor man kan skrive ind, ligesom med fx RIS og ROS eller hvordan gør jeg med det.?
Er det bare mig eller bør jeg give min mening om vores behandling.. ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Du skriver en officiel klage til Patientklagenævnet hvor du beskriver det du beskriver her; gerne med yderligere detaljer.

    Du behøver ikke at kende vagtlægens navn.
    Patientklagenævnet finder det i forbindelse med deres undersøgelse af sagen. Ligeledes kan de indhente oplysninger fra egen læge m.m.

    Det er ikke noget I får noget ud af i den forstand - andet end lettelsen over at sige fra overfor en sådan behandling.
    Patientklagenævnet kan udstede en kritik af den pågældende læge.

    Jeg klagede selv over tre vagtlæger i forbindelse med at alle tre jeg talte med i løbet af en nat negligerede stærke mavesmerter - fordi jeg begik den fejl at fortælle den første at jeg havde haft forstoppelse.
    Dagen efter blev jeg indlagt med galdesten og så betændt galdeblære at jeg blev opereret dagen efter. Noget af det første de gjorde på hospitalet var at give mig morfin fordi jeg havde så ondt. En smerte vagtlægerne ikke troede på. Vagtlægerne ville ikke så meget som undersøge mig.

    Jeg klagede som sagt til Patientklagenævnet, fordi jeg mente, at vagtlægerne skulle vide hvad der var sket, således at andre måske slipper for samme (manglende) behandling som jeg.
    Det resulterede i kritik af alle tre læger; på flere punkter.
  • Indstillinger
    Forventer nu heller ikke at vi får noget ud af det som sådan. er bare paf/harm over den behandling som vi blev udsat for..

    Men rigtig mange tak for dit svar :) det var en stor hjælp.
  • Indstillinger
    Jeg er heller ikke tilfreds med vagtlæger og undgår dem helst. De ganske få gange, jeg har søgt hjælp har jeg ikke fået den. En af de få gange blev jeg senere akut indlagt. Og så er man glad for at møde en læge, som kan og gør noget.

    Jeg skal aldrig glemme den vagtlæge, som ikke ville tage sig af min mor, da hun fik en hjerneblødning.
    Ja, det er længe siden, men glemme det kan jeg ikke. Jeg følte, jeg svigtede hende og det gjorde jeg jo også.

    Migræne er ganske forfærdelig. Lægen skulle bare prøve det selv. Min migræne fik jeg væk ved at tage levertran. Det lyder utroligt, men det er sandt. Nogen hjælper det på, naturligvis ikke alle. Men det er da billigt og uskadeligt at forsøge.
  • Indstillinger
    Det kan faktisk være svært at sidde i den anden ende af telefonen og prøve at vurdere, hvad folk ringer om, for desværre er der også nogen, som misbruger systemet. Ingen undskyldning for det I har oplevet, men desværre er det sådan. Et godt råd en anden gang er at sige til den pågældende læge, at du gerne vil bede om vedkommendes navn. Så siger man: og du læge Jens Jensen tager så ansvaret for denne situation? Er det helt korrekt? Det får dem som regel op af stolen. Men synes også at det kan være relevant at klage til Patientklagenævnet over visse situationer.
  • Indstillinger
    Ham jeg snakkede med i telefonen tøvede ikke.
    han sagde vi bare skulle tage afsted med det samme. som sagt kan de se i min kærestes journal at han kommer i gennemsnit en gang om måneden.
    desværre.
    var ham der skulle give behandling der uden videre overfusede os.
    JA desværre findes der mange vagtlæger der er sure og ikke efter min mening gør deres arbejder ordenligt. og er utrolig glad for vores egen læge. Men har dog aldrig oplevet den slags behandling som vi blev udsat for denne gang.

    men vi skriver til payientklagenævnet lige så snart min kæreste er ordenligt over dette andfald som han desværre stadig har her dagen efter den indsprøjtning han fik.

    Migræne er træls og døjer selv meget med det. men slet ikk ei samme grad som min kæreste. læger osv plejer sige at hans er noget i retning af 10-15 gange være end hvad man kalder et normalt migræne anfald.

    Men mange tak for de svar jeg har fået. har været en stor hjælp
  • Indstillinger
    Jeg er enig i de givne besvarelser, og vil derfor ikke kommentere yderligere vedr. dette. Jeg er samtidig bekendt med, at det var det, der var dit spørgsmål, men da du nu skriver under "alternativ behandling" vil jeg alligevel komme med et forslag:

    Jeg har selv døjet med migræne af nærmest invaliderende art, og da jeg samtidig er kvinde i den "kritiske" alder, dvs. mellem 40 og 60 år, hvilket betyder, at fuldstændigt ligegyldigt, hvad jeg kan finde på at gå til læge med, bliver det fejet af med bemærkningen: "Overgangalder!", måtte jeg selv finde andre behandlingsmåder. Det problem har din kæreste heldigvis ikke. :-)

    Jeg har også prøvet alt mellem himmel og jord, så mine forhåbninger var ikke store, da jeg begyndte med akupunktur målrettet disse migræneanfald, men jeg må konstatere, at det har haft en fuldstændig fantastisk virkning, hvorfor jeg anbefaler denne behandling.

    Persille foreslår levertran, hvilket lyder aldeles fornuftigt at forsøge sig med - hvorfor jeg også tillader mig at komme med et forslag til behandling.

    Jeg har egentlig ikke indtrykket af, at det etablerede sundhedssystem er i stand til at helbrede migræne, da jeg opfatter denne lidelse som et symptom, og ikke en sygdom i sig selv. Et tegn på, at der er noget helt andet galt, men læger ser kun migrænen og ikke årsagen, hvilket jeg mener er den, der bør behandles.
  • Indstillinger
    hej er i klar over at mange fødevare og alkohol . som rødvin . chokolade . lakrids . appelsin . strees og mange andre ting kan give migræne . jeg er begyndt at undgå at spise disse ting og har ikke længer migræne hver dag . nu kommer det hvis jeg laver om på mit medicin. eller er i strees. og ikke får sovet nok. held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg har kun ros tilovers for vagtlægen, men meget mindre ros til min egen læge.

    Har kun to gange brugt at ringe til vagtlægen, den ene gang var frygtelige smerter som viste sig at være en nyresten, som vagtlægen der kom til mig var klar over, og jeg tissede senere en lille sort sten ud.

    Anden gang var efter en ferie til Pagh, hvor jeg var meget syg da jeg kom hjem. Der viste det sig at jeg havde en salmonella og blodforgiftning.

    Havde vagtlægen ikke indlagt mig var jeg sikkert død, men han fornemmede at der var noget helt galt med mig. Han kunne også have valgt at tro, at det var en mindre mave diarre efter min rejse.

    Så jeg er aldrig blevet behandlet dårligt af en vagtlæge, men alle vagtlæger er nok ikke lige gode alle sammen, hvilket jeg jo kan læse her.

    Hilsen Sofie
Log in eller Registrér for at kommentere.