Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

har jeg det, eller har jeg det ikke??

Hej jeg er en pige på 15, og jeg har måske fået ortoreksi.
jeg vil gerne vide om jeg har det, og få noget hjælp?

Jeg spiser ikke særlig meget, og i hvert fald ikke når folk ser på det!
Jeg dyrker styrke træning hver dag, og løber, går i motionscenter og går til dans samtidig.
Hvis jeg ikke for dyrket min daglige motion, kan jeg for det meste godt finde på et droppe morgenmad og frokost også kun spise lidt aftensmad.
Nogle gange kan jeg godt finde på at tage hjem også bare spise, men bagefter går jeg så ud og løber en lang tur.

Jeg har ondt hele tiden i mine knæ, hofter, ryg og ribben. jeg har ikke så meget energi mere som jeg har haft..

Håber nogle kan hjælpe!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er ikke noget at sige til at du har mindre energi end tidligere, og at du har smerter i kroppen, når du overtræner og spiser alt, alt for lidt.

    Jeg syntes i højere grad at det lyder som anoreksi end ortoreksi. Eller en blanding..?
    I og for sig er det fuldstændig ligegyldigt hvilken diagnose der eventuelt kan sættes på. Der er mange som har en spiseforstyrrelse der er en blanding af de forskellige...
    Det som det drejer sig om er, at motion og tanker om mad har overtaget dig i en sådan grad at du har mistet kontrollen.

    Du ved godt at du er inde på en ekstremt usund sti. Du ved garanteret godt, hvordan man kombinerer kost og motion på en sund måde: Du ved godt, at du ikke bør træne hver dag fordi kroppen har brug for at rekreere, og du ved godt, at du bør spise mindst fem gange om dagen - både protein, fedt og kulhydrat.
    Men du er ikke i stand til at følge den fornuft der sidder i dig og prikker til dig, fordi de tvangsprægede tanker og handlinger vinder.

    Derfor er det meget vigtigt at du taler med nogen om det her. Allerhelst dine forældre, men alternativt en lærer på skolen, din danseinstruktør eller en anden voksen du har tillid til.

    Du bør have hjælp til at komme til lægen og tale om det her. Og du skal ikke vente!
    Hvis det er for svært at tale med en voksen du kender, så må du selv ringe og få en tid hos lægen og tage derned. Du siger i telefonen, at du har brug for en tid fordi du er bange for at du har fået en spiseforstyrrelse.
    Men det allerbedste er at du har en voksen der støtter dig.

    Kærlig hilsen herfra


    Jo hurtigere man får hjælp til at håndtere sin spiseforstyrrelse, des større chance er der for komplet helbredelse.
  • Indstillinger
    tak for din kommentar!
    du har ret i det du siger.. og ja måske er det en blanding..
    jeg skal prøve at få snakket med en voksen, har overvejet min storebror som forstår mig på mange måder bedre end mine for ældre
  • Indstillinger
    Det er en god idé at tale med din bror :)
    Hvor gammel er han?

    Jeg er sikker på, at du vil blive lettet når du har fortalt det til nogen.
  • Indstillinger
    han er 26 og til mænd :)
    der er mange ting jeg snakker med ham om, i stedet for mine forældre

    og du har nok ret
Log in eller Registrér for at kommentere.