Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Uregelmæssigt hjertebanken ved afslapning

Redigeret 7 januar, 2011, 06:19 i Hjerteproblemer
Jeg ved ikke om det er et egentlig problem jeg har, da jeg har læst at det er helt almindeligt at have lidt uregelmæssigt hjerterytme til tider. Når jeg slapper rigtigt af, fx ser TV eller skal sove, så banker mit hjerte ofte uregelmæssigt. Hvis jeg skal prøve at beskrive det, så slår det som det skal, men så pludselig slår det kun et lille svagt slag og så et meget stort slag, som jeg kan mærke helt op i halspulsåren. Er det noget man bør få undersøgt?
Jeg er 23 år og dyrker kampsport flere gange om ugen uden problemer, jeg spiser også regelmæssigt og sundt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    du dyrker sport så det vil måske være en god ide at blive tjekket hos din læge
  • Indstillinger
    Det er et symptom som mange beskriver, og jeg har også selv oplevet det tit.

    Den forklaring jeg har hørt, er at en udefra hjertet kommende "fejlstrøm" får hjertet til at slå et slag lidt tidligere end det egentlige burde slås. Derfor er der ikke ret meget blod at pumpe ud, og man mærker ikke slaget; det føles som om det springer et slag over. Men da der så går længere tid til det næste regulære slag skal komme, samler der sig mere blod i kamrene, og der bliver en ordentlig masse der skal pumpes ud, og det føles som et noget voldsomt slag.

    Jeg har kun hørt læger beskrive dette som fuldstændigt ufarligt og naturligt.

    Jeg oplever det også tit netop når jeg slapper af efter anstrengelse.

    Men du kan jo få taget et ekg hos din læge for at få at vide om dit hjerte slår som det skal.
Log in eller Registrér for at kommentere.