Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sindsyge mareridt

Hey, jeg er en knægt på 20, jeg har lidt svært ved at forklarer mit problem, men jeg vil gøre mit bedste...

Her de sidste par dage har jeg haft helt sindsyge mareridt, jeg har aldrig haft det før nu - jeg vågner cirka hver time, helt badet i sved og panik slagen, jeg kan slet ikke finde ud af hvad jeg skal gøre og bryder helt sammen.



I nat havde jeg et par drømme, i en af drømmende kører jeg 2 ned, efter det går jeg ud af bilen og kigger, helt vildt panikken over at jeg har dræbt nogle, så står jeg pludselig i en lejlighed med min fars konens barnebarn, hvor han står sammen med en jeg ikke ved hvem er og ryger en joint, og jeg spørger dem om hvad jeg skal gøre, men de bliver ved med at snakke om hash og jeg giver ham 200kr for at hælpe mig og så vågner jeg men falder hurtigt i søv...

Den efterfølgende drøm kan jeg ikke huske så godt, det var noget med "Illuminati" (new world order konspirations teorien) som er efter mig, men de er en slags spøgelser der prøver på at gøre mig fotræd, hele drømmen går ud på at jeg løber fra dem. Pludselig kan jeg se en død mand blive slæbt ind i et rum, jeg går der ind og kigger og der står "Dexter" (en serie morder fra en tv serie) og siger noget jeg ikke kan huske.

I den tredje drøm den nat, kan jeg kun huske meget få ting, og det er at der står en ung pige (4-8 år) på en kirkegård og smiler til mig, hun siger et eller andet og så vågner jeg.

Jeg tørrer slet ikke at gå i seng, jeg har haft så mange af disse slags mareridt de sidste par dage, og jeg har cirka fået 3 timers søvn de sidste 3 nætter. Jeg begynder at ryste når jeg tænker på at sove, fordi jeg er så bange for at få flere mareridt.

Er der nogle der har oplevet noget ligende eller ved hvad det kan betyde? og kan det have noget at gøre med at drikke varm kakao/en øl før man sover?

Mvh Andre, jeg vil blive glad for en hver slags svar

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej ja jeg har også haft mareridt hvor jeg blev forfulgt . og mærkelige uhyggelige drømme . det har nok noget at gøre med hvordan du har det i din hverdag om du ser mange barske film. eller har det psygisk dårligt . Hvis det forsætter må du tale med din læge . held og lykke
  • Indstillinger
    er du stresset i øjeblikket?for det kan man godt få mareridt af
  • Indstillinger
    Hej Andre!

    Tager du nogen former for medicin? Nogle præparater kan have mareridt som bivirkning.

    Ryger du hash?

    Jeg tvivler STÆRKT på, at det har noget med kost eller drikkevarer at gøre.
  • Indstillinger
    Hej Andre,

    Jeg tænker også på, om du tager noget medicin af en slags? Eller har du været syg med feber?

    Man kan også godt have nogle voldsomme drømme, hvis man er stresset eller hvis der bare sker meget i ens liv.

    På biblioteket kan du låne bøger, hvori du kan læse om drømmes betydning. Det er en ringe trøst, men det kunne måske være med til, at finde ud af hvorfor du har disse mareridt.

    Johanne
  • Indstillinger
    Jeg røg hash for en del år siden, men jeg kender en masse der gør (blandt andet min fars konens barnebarn som gjorde det i en af drømmende)

    Jeg tager ikke nogen form for medicin mere, og jeg er ikke stresset lige p.t.

    Tak for alle de venlige svar, der er virkelig sødt af jer, at i gider at hjælpe!
  • Indstillinger
    Det er faktisk et "sjovt" emne, som jeg kan nikke genkendende til. (Knap så sjovt når man ligger dér og er badet i sved og knap tør ligge sig til at sove igen.)

    Mit råd: Alpha og Omega er at du ikke må lade dig gå på af det. Jo mere frygt du har når du lægger dig til at sove, desto værre bliver det: Slap af. Drømme kan ikke gøre dig fortræd og du kan ikke blive skør af dem.
    Derudover vil jeg foreslå dig at hjælpe de gode drømme lidt på vej: Se en sjov film, lyt til noget afslappende musik, o.l.
    Selv ser jeg en Disney film inden jeg går i seng, hvis jeg får mareridt i et par dage i træk. Ja det lyder tumpet, men det virker. Der er intet der kan blæse hjernen ud med lalleglade tanker som en Disney film.
Log in eller Registrér for at kommentere.