Hjem Rusmidler Rusmidler

Ang. afhængighed af social chat (Kunne ikke finde andre emne

Redigeret 10 januar, 2011, 14:58 i Rusmidler
Hejsa,

Jeg ved godt at det ikke har noget med euforiserende stoffer at gøre, men dette er det tætteste jeg kom på det emne det omhandler.

Jeg vil gerne stille et spørgsmål, som i mange ører kan lyde sjovt/dumt. Dette er noget der har bekymret mig en bette smule..

Kan man være afhængig af facebook? Ligesom man kan være afhængig af hasardspil og alkohol.

Min veninde bruger typisk hele hendes dag, hvis hun kan komme til det, på at være på facebook. Ofte når jeg logger ind (det gør jeg ofte, mindst en gang om dagen) har hun skrevet op til flere opslag.

Og jeg undrer mig bare over..om det kunne være en mani/afhængighed?

Kommentarer

  • Hej ja jeg tror godt man kan være afhængig af at skulle skrive med feks facebook eller andet spændende . det griber en hver dag man skal lige se om der er sket noget nyt. Venlig hilsen
  • Man kan være afhængig af mange ting, men spørgsmålet er vel egentligt om det er et problem i hverdagen? Bliver arbejde og hverdagspligterne ordnet? Helbredet er en anden ting man skal holde øje med. Får man mad og søvn? Kommer man ud i den "friske" bilos-luft bare engang imellem?

    Jeg har selv næsten alle mine venner online, (dog ikke på Fjæsbog), så jeg bruger også meget tid foran tasterne. Men de ting i hverdagen der bare skal ordnes, bliver også ordnet... Som oftest. ;)

    Derudover så lader det til at langt de fleste unge damer der er bare en smule aktive på nettet, er særdeles glade for Fjæsbog. Det må være noget med deres sladre-gen der kan få frit slag. hehe.
  • jeg tror helt klart man kan blive afhængi af at side ved denne maskine ---det svarer lidt til ludo mani --spille mani
    om sommeren når vi flytter i sommer huset tager jeg ikke min computer med --med vilje --for der skal man nyde sin have --men jeg savner den tit --og må tage en ekstra tur hjem lidt tiere end jeg ellers har gjordt
  • Spændende emne - men du kan sagtens blive afhængig af facebook, dating, online gaming, eller andre online/web baseret tjenester, hvori der ligger social interaktion med andre mennesker.

    Er din veninde det? Det er ikke til at vide.
    Hvis det er skadeligt for hendes dagligdag, omgangskreds, job/skole, fritid, osv. tjaaa... så er det da værd at tale om - motivationen bag.

    Men udfordringen ved online "sociale" tjenester/spil, er at hjernen - ikke aner at det er online - og hvis man er på online dating og en eller anden skriver et sødt brev, eller en sød chat - så aktiverer det en masse stoffer i hjernen, som ellers skulle være aktiveret ved rigtig fysisk samvær - og derved tror mennesket at online verden er lige så "rigtig" som den fysiske verden - og derved kan der opstå noget forvirring for den enkelte, som så føler deres forskellige behov bliver dækket online - hvor de i virkeligheden misser en masse livsvigtige ting.

    Bla. omverdens reaktion på ens personlighed, stemme, kropssprog, mimik og udseende - blandt andre ting.

    Det er en længere snak :) Men tal med hende - hør hende om hendes lyst og motivation for at være online

    Frimar
    http://stoffri.wordpress.com/
Log in eller Registrér for at kommentere.