Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp. Er det farligt at starte på p-piller før menstruation

Redigeret 3 januar, 2011, 05:08 i Prævention
Jeg er stoppet på p-pillerne Novinette i oktober og har haft menstruation engang siden. Denne kom lidt efter et måned og varede i næsten 14 dage. Nu er der gået over et måned og jeg har stadig ikke fået den næste. Mit spørgsmål er om det er meget farligt at starte igen på p-pillerne nu selvom jeg ikke har fået den. Jeg skal nemlig besøge min kæreste (torsdag) som jeg ikke har set i flere måneder og gider simpelthen ikke have menstruation der. Min egen læge holder nytårslukket og ved ikke hvem jeg kan spørge om råds. Håber i kan hjælpe. Hilsen sofie

Kommentarer

  • Indstillinger
    Om det er direkte farligt, ved jeg ikke, men sundt er det ikke, og hvad der er mere vigtigt - du er ikke ordentligt beskyttet, hvorfor I alligevel skal bruge kondom.

    Man kan altså godt have sex, selv om man har menstruation. I kan måske hygge lidt i badet sammen, og hvis I har nogle håndklæder med i seng, eller hvor I nu vil have sex, så er problemet ikke større end at det lige kræver lidt afvaskning bagefter.

    I øvrigt ladet det da til, at din krop har fortalt dig ret tydeligt, at p-piller bliver du temmelig påvirket af, hvis du efter ophør i oktober kun har haft en menstruation. For mig at se, at det da ret klart at din krop ikke har godt af at blive medicineret med hormoner, så generelt vil jeg foreslå dig en anden prævention.
  • Indstillinger
    Helt enig at du skal tale med lægen om anden prævention.

    Understreger lige som lotte at du IKKE er beskyttet af p-pillerne selvom du begynder på dem nu. Man skal bruge kondom i 14 dage hvis ikke man starter på 1. menstruationsdag.

    Det hedder sig at man ikke kan blive gravid når man har menstruation, men når der er så meget kuk i dit system er det ikke til at sige hvornår du har ægløsning.

    Så... Eneste udvej er, at I bruger kondom. Men det tager I såmænd heller ikke skade af.
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar. Jeg havde nu også tænkt at bruge kondom for en sikkerhedsskyld og p-pillerne mest skulle stoppe at jeg ikke fik menstruation. Men nej det er måske ikke det smarteste.
Log in eller Registrér for at kommentere.