Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Seroquel mod Søvnproblemer..

Redigeret 12 juli, 2013, 00:53 i Alternativ behandling
Hej.
Jeg er en pige på 16, som har Haft problemer med noget spiseforstyrrelses'halløj. Da jeg blev undersøgt nærmere omkring det emne, synes min læge det var underligt at jeg heller ikke kunne sove & derfor aftalte vi at jeg skulle prøve et reseptmedicin (Staves*) der hedder Seroquel. jeg var på det i ca. 2 uger, det virkede sådan okay den første dag. Men de følgene dage blev det bare det samme som før jeg begyndte at tage Seroquel. Efter flere samtaler med min læge, aftalte vi så at jeg skulle øge min dosis fra 25 mg (Hvilket er en fin dosis i forhold til min alder.) Til 50 mg, Det hjalp faktisk ike rigtig, men dagen efter da jeg skulle i skole (Jeg går i 9 klasse.) efter den 1 time, fik jeg det utrolig dårligt, (Jeg har kronisk hovedpine.) fik endnu mere hovedpine & jeg kunne ike koncentrere mig & læse hvad der stod på tavlen (Jeg sidder i midten af klassen, ca. 2 meter fra tavlen.) Da jeg havde snakket med min mor & min lærer blev vi enige om at jeg skulle tage hjem & prøve på at få noget søvn. Jeg havde cyklet i skole, men jeg havde så meget kvalme at jeg ikke turde at cykle hjem så jeg blev nød til at trække min cykel hele vejen.
Efter den dag har jeg ikke taget Seroquel fordi jeg fik det så dårligt & var ved at besvime.
Men jeg har heller ikke kunnet sove mere end 2 timer om natten, siden jeg stoppede med at tage Seroquel. tilgengæld kan jeg nogengange sove midt på dagen, & jeg sover også helt fint når jeg har drukket alcohol osv.

Jeg tænkte på om der er andre som har oplevet det samme mens de har været på Seroquel.

/LittleChick1.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har selv prøvet Seroquel. Jeg stoppede med det, da jeg fik en voldsom uro i krppen, og ikke kunne falde i søvn om aften.

    Det du beskriver, kunne godt tyde på, at dit blodtryk måske bliver meget lavt. Har du fået målt dit blodtryk? Antipsykotisk medicin kan ofte påvirke blodtrykket, selv i små mængder. Jeg synes du skulle tage til lægen, så kan han hjælpe med at finde ud af, om det kunne være det.

    Johanne
  • Indstillinger
    Hej !

    Seroquel kan godt give bedre søvn, men man kan osse blive svimmel og

    og få det skidt. For mig har det altid været det bedste, at bruge så lidt

    recept medicin, som muligt. En enkelt øl til natten kan være OK.

    Men da du kun er 16 år, skulle det nødigt blive en dårlig vane.

    Det bedste ville være, at prøve baldrian, fås både som te og piller.

    Held med det Bo
  • Indstillinger
    Måske tåler du ikke seuquel så godt eller har din dosis været for høj til dig. så som johanne siger stiger eller falder blodtrykket og du føler du skal besvime. men der findes indslumrings piller , men dem kan du blive mere afhængig af . det er måske derfor lægen vælger at give dig seoquel. men tale med lægen om det . hvis det fortsættter og du har fået stress som måske er grunden til du ikke sover må du blive henvist til en psykriatrer de har mere forstand på psygisk medicin som egen læge har. held og lykke
  • Indstillinger
    Seroquel er lægens svar på alt! Seroquel er faktisk et anti-psykotisk medicin som bruges til folk med psykiske sygdomme.
  • Indstillinger
    Hej Anonym.

    Rigtig mange typer medicin bruges til andre ting end de oprindeligt var "beregnede" til, og det er ganske udbredt at bruge en LILLE dosis Seroquel ved svære søvnproblemer.
    Alle dem jeg har hørt om som får Seroquel at sove på, får 25-50 mg.
    Jeg tager selv Serquel som stemningsstabiliserende (den virkning kan det også have), og jeg får 300 mg. pr. dag. Ved manier og skizofreni kan man få helt op til 1200 mg. pr. dag.
    Så; at få 25-50 mg. er som sagt en LILLE dosis.

    Et andet eksempel på at medicin bruges til andet end det oprindeligt blev udviklet til er, at jeg ud over at tage Seroquel som stemningsstabiliserende også tager Lamotrigin. Det er et antiepileptisk præparat - jeg har aldrig haft epilepsi, men har fået et langt mere stabilt stemningsleje siden jeg begyndte på det.
  • Indstillinger
    Jeg har kæmpe søvnproblemer, sover en time og er vågen 15 - 20 min og sådan går mine nætter og har gjort det i snart 4 - 5 år desuden har jeg søvn apnø dvs at 45 gange i timen "glemmer" Jeg at trække vejeret så jeg ikke får ret meget REM søvn. Nu har jeg prøvet Seroquel i ca 10 dage 25mg ved 21.00
    tiden, og jeg sover lidt bedre nogen gange op til 2 timer af gangen, og for mig er det en stor forandring i mit søvnmønster. Desuden er jeg begyndt at drømme helt vildt !!! og meget livagtigt nogen meget realistiske drømme hvor jeg har svært ved át skelne om jeg sover eller er vågen. Inat drømte jeg, /udlevede jeg en aften/nat som jeg rent faktisk husker og som er sket for måske 5 år siden hvor jeg var i byen med en ven og mødte min første kæreste, detajler
    som at vi cyklede på en bestemt vej, fik en øl og mødte hende kæreste nr. 1
    da jeg vågnede efter at ha sovet 3 timer måtte jeg kigge ud af vinduet og var helt i tvivl om det var en drøm eller om jeg var røget tilbage i tiden.. :-) er der andre der har oplevet stærke/livagtige drømme på denne medecin ´? God nat til dem der har brug for det.
  • Indstillinger
    Hej Aliasaliasen

    Det lyder godt, at Seroquel kan hjælpe dig. Men at sove to timer ad gangen er egentlig ikke så meget. Og Seroquel er jo et antipsykotisk middel. Jeg ved godt, at det også bruges som et beroligende middel.

    Det bedste ville jo være, hvis du blev behandlet for din egentlige sygdom, altså søvnapnø. Får du slet ikke nogen behandling?

    Jeg lider selv af søvnapnø. Da den var værst, sov jeg også meget afbrudt. Problemet er jo, at man bliver vækket, fordi den manglende vejrtrækning betyder, at man er ved at blive kvalt. Og den måde at blive vækket på betød for mit vedkommende, at jeg havde svært ved at falde i søvn igen. Centralnervesystemet var jo i alarmtilstand, og så er det svært at falde til ro.

    Jeg har den form for søvnapnø, der hedder central søvnapnø. Dine symptomer kunne tyde på, at du også har central søvnapnø. Er det rigtigt?

    Lidt oplysninger til andre, der læser med: Den almindelige form for søvnapnø hedder obstruktiv søvnapnø. Her er det en fysisk forhindring (”obstruction”) i form af tungen eller snæver plads i svælget, der helt lukker af for luftstrømmen under søvnen.

    Men hvis man har central søvnapnø, er det centralnervesystemet, der ”glemmer” at sende besked til åndedrætsorganerne om at gå i funktion. Bryst- og mavemuskler er helt uden bevægelse – indtil man vågner så meget op, at man kan trække vejret igen.

    I den situation er det ikke nogen god ide at drikke alkohol eller tage søvndyssende medicin, for det vil svække centralnervesystemet endnu mere, så søvnapnøen bliver værre.

    Selv har jeg her i foråret fået den maskine, der er bedst egnet til central søvnapnø, nemlig den maskine, der hedder bi-PAP, auto SV. Men jeg kan desværre ikke falde i søvn med maskinen.

    Hos mig er åndedrætsproblemerne nok udløst af hjerteproblemer. Min fornemmelse er, at de to lidelser gensidigt forværrer hinanden.

    Det eneste, der indtil nu har hjulpet mig, er kosttilskuddet Q10. Jeg tager 200 mg dagligt. Jeg vil tro, at årsagen til, at det hjælper, er, at det virker helbredende på hjertet. Eller det kan også være, at det styrker det sløve centralnervesystem?

    Ved du, hvad årsagen til din søvnapnø er?

    Sådan som jeg ser på det, så er det ikke nogen god ide at sløve centralnervesystemet med piller. Og så vidt jeg ved, er Seroquel sløvende. Men jeg kender det jo ikke.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for dit svar, og jo jeg er blevet skrevet op til en maskine her til september,
    har prøvet den før for ca. 2 år siden men opgav efter en uge da jeg heller ikke kunne falde i søvn når jeg lød som"Darth Wader" når jeg trak vejert igennem
    maske. Årsagen til min søvnapnø er nok en blanding af forskellige ting, er dsv overvægtig og har igennem
    de sidste mange år udviklet en egentlig søvnløshed pga. posttraumatisk stress,
    ( så en god ven blive skudt) og da jeg er selvstændig har det i starten ikke været noget problem at se lidt fjernsyn/spille på nettet... og stå op ved 10.00 og tage en time på øjet ved 13.00 tiden, men det bliver værre og værre...
    og jeg føler mig altid lidt træt og uoplagt.

    Bedste hilsner A.
Log in eller Registrér for at kommentere.