Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

salmonella

Redigeret 2 januar, 2011, 15:32 i Åben debat om infektioner
hej.. jeg går hele tiden og spekulerer på om jeg nu får salmonella, bare jeg ser et æg.

så mit spørgsmål er hvordan smitter det helt præcist, altså hvordan får man salmonella? håber i vil svare hurtigt

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg fik for 10 år siden salmonella/campylobacter. Jeg var meget syg i 2 år.

    Siden har jeg været meget påpasselig. Æg har smitten på skallen. Man siger, at det ikke smitter, hvis man bare skolder ægget, men jeg bruger ALDRIG rå æg - med mindre de er pasteruiserede. Jeg spiser heller ikke blødkogte æg, men det synes mange er noget pjat.

    Fjerkræ, svinekød og hakket kød skal altid gennemsteges. Sørg altid for en god hygiejne i køkkenet. Kød for sig, og grøntsager for sig.

    Skift karklude og viskestykker hver dag - og altid efter du har haft med råt kød at gøre.

    Selvom du fx køber kyllingekød, hvorpå der står det er salmonellafri, så husk på, at der fx også findes campylobacter, som man bliver mindst lige så syg af.

    Jeg fik smitten ved at spise en pizza fra et pizzaria. Pizzaen var sliced, og smitten havde siddet på sliceren. Undgå evt. at få din pizza sliced :)

    Ellers skal man jo bare bruge sin sunde fornuft.

    Johanne
  • Indstillinger
    tak for svaret
    men tænker hvis min mor fx, ligger rå æg på bordet? og så ikk vasker finger inden hun rør ved kæleskab's lågen? er der så ikke stor smitte fare?
  • Indstillinger
    Er der andre ting du er så bange for?
  • Indstillinger
    nej det er der ikke
  • Indstillinger
    Hej,

    Man kan jo altså, desværre, ikke ALTID undgå bakterier eller virusser. De fleste der bliver smittet med salmonella, er slet ikke så ramte af det som jeg var.

    For de fleste tager det vel 1-2 uger, så er det ovre igen.

    Du skal ikke være så bange for det. Du skal bare være opmærksom på din egen hygiejne i køkkenet - så kan du vist ikke gøre så meget mere :)

    Johanne
  • Indstillinger
    jeg siger tak. tror det hjalp at høre det fra andre eller hvad man siger.og så en som har haft det
Log in eller Registrér for at kommentere.