Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Pludselig forstoppelse

Hej derude og godt nyt år.

Jeg har fået mig et lille problem, her i går da jeg blev mig selv igen efter alle tømmermændene, skulle jeg et smut på det lille hus, det måtte jeg opgive igen efter 5 min.
Jeg har siden i går prøvet flere gange uden held, her for 2 timer siden var jeg nede og købe en omgang rosiner og noget juice, men det har heller ikke hjulpet.

Har aldrig prøvet noget lign. i hele mit liv, og tænker at det måske har noget og gøre med den massive alkohol jeg fik indtaget i løbet af fredagen.

Kan i anbefale mig noget, jeg er godt nok ved at være desperat! :(

Mvh.

Kommentarer

• Hejsa!

Forstoppelse er bare forfærdeligt at gå rundt med.

Hvis ikke du kommer af med afføringen i løbet af i morgen, vil jeg anbefale dig at gå på apoteket. Fremlæg problemet for farmaceuten og få råd om hvad h*n mener er det rigtige for dig. Det er ikke pinligt.

Hvis du føler, at afføringen sidder dernede men bare ikke vil ud, har du formentlig en hård knold der sidder og blokerer, og så vil du nok have god hjælp af det der hedder Microlax.
    Det er en lille tube med væske/gele. Man indfører spidsen i rumpen og presser væsken/geleen ind.
    Lad det blive deroppe så længde du kan - i løbet af 5-20 minutter vil du få kraftig afføringstrang, og ud kommer den hårde afføring.
    Jeg kan anbefale at smøre med lidt vaseline eller glidecreme først.

Min erfaring er, at man kan spise nok så mange svesker og endog afføringspiller uden at det hjælper hvis man har sådan en hård knold siddende.

Men prøv da at få en pose svesker eller en halv liter sveskejuice ned og evt. stærk kaffe i dag og se om det kan gøre det.

Ellers findes der både pulver man rører op i vand og drikker samt piller som kan sætte gang i det. Begge dele giver dog først resultat efter mindst otte timer og efter min erfaring som regel længere.

Jeg har nogen gange haft gavn af at lægge mig på ryggen på gulvet med bøjede ben således at lænden er presset i gulvet, og så massere maven. Det kan hjælpe tarmbevægelserne på vej.
    Det hedder sig at man skal gøre det fra højre mod venstre...

Desuden bør du have ekstra meget fokus på at få fibre nok - især da hvis problemet fortsætter. Gennem kosten og eventuelt i form af tilskud som HUSK.

Sidst men absolut ikke mindst: DRIK RIGELIGT VAND - HVER DAG!
  • Anna jeg takker mange gange for din tid og hjælp!
  • Det var så lidt :) Kan dog kun tale ud fra egen erfaring.

Du kan jo også lige skrive hvordan det går og hvad du har gjort - måske andre så kan have glæde af dine resultater.
  • Hvis du stadig har forstoppelse i morgen , så gå på apoteket og køb noget LAXOBERAL dråber og tag 10 dråber i et glas vand . hjælper det ikke så tag flere dråber optil 20 pr dag. de er til forstoppelse . og drik rigelig med væske . god bedring
  • Jeg har flere gange med stor fordel brugt Wolle's P8 når jeg har haft problemer med at komme af med afføringen.

Jeg bruger også Wolle's Glad Mave i perioder, det er de perioder, hvor jeg kan føle mig oppustet eller hvis min mave rumler, ligesom dagen før og et par dage efter jeg har været i byen.

Jeg køber produkterne i den lokale helsekostforretning og jeg er sikker på du har en sådan lige i nærheden
  • nu har jeg også døjet en del med det på det sidste, i forbindelse med min graviditet.. og her virker rosiner ganske fint, de virker på den måde at hvis jeg spiser en god mængde inden jeg går i seng, passer det med at jeg kommer af med noget næste morgen

mht laxoberaldråber, hvis du tager det, så vær obs på at der går ca 8-10 timer inden de virker, så tag dem om aftenen inden du går i seng, eller så det passer med at det virker inden sengetid (træls at være på job og så kommer det bare) + det kan give voldsomme mavekramper (erfaring) at tage de dråber..
    men som andre siger, prøv svesker eller sveskejuice, og hav lidt tålmodighed, det virker ikke med det samme, men der går altså nogle timer inden det virker, uanset hvad du tager (med mindre det er klyx)

og ellers så få fat i apoteket...
    kan anbefale et glad movicol om dagen hvis du har tendens til hård mave, og ellers så er det kosten der har noget at sige i forhold til fordøjelsen :)
Log in eller Registrér for at kommentere.