Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lavt selvværd - hvad kan gøres

Redigeret 1 januar, 2011, 18:34 i Åndehullet
Hej,

Jeg har en rigtig god veninde, som har ekstrem lavt selvværd. Nogle gange kan det nærmest være svært at være sammen med hende, for hun er i "undskyld" position med det samme og ved det

Heldigvis er hun med årene selv blevet klar over problemerne og nu er hun rent faktisk begyndt at kigge sig omkring hvad der kan hjælpe hende.

Selv mener hun at en såkaldt "coach" vil være vejen frem. Selv ville jeg måske mene at en psykolog ville være bedst, men det kan jeg tydelig mærke at det ikke er noget hun vil - nok primært fordi hun føler det som et "nederlag", selvom jeg absolut intet galt ser i at gå til en psykolog og det jo egentlig er noget de meste mennesker kunne have godt af.

Men er der nogen der har erfaringer om sådan en coach vil være vejen frem ?

Af de hun kæmper med kan jeg lige nævne:

- Kan nærmest ligge søvnløs for at om hun nu har gjort det godt nok
- Bruger uanede kræfter på andre og andres velbehag, istedet for at tænke på sig selv.
- Hvis nogle f.eks. siger et eller andet, tager hun det enorm til sig og vender den altid i negativ retning i hovedet, så hun ikke føler sig god nok.

Er der nogle der kan komme med nogle erfaringer og om en coach vil være en mulighed ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    din veninde skal i terapi --lad hende prøve en coach i første gang ---men det skal være en som har forstand på adfærds terapi ---så psykolog ville nok være det bedste
  • Indstillinger
    Hej dem coats jeg kender arbejder med profesionelle behandlere , som arbejder med , andre mennesker, som bærer på mange følsomme ting. de har brug for at få at vide om de gør deres arbejde godt. og dele deres tunge ting , med denne coats . Er din veninde ansat inden for det offentelige. så er det måske derfor hun vælger en coats. Hun føler måske det er et nederlag at gå til psykolog. for så tænker folk måske noget om hende. nogle mensker er kritiske for hinanden eller også tro man det værste . en psykolog var ikke af vejen . men hun lyder fast besluttet på sit forslag. hilsen
Log in eller Registrér for at kommentere.