Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hey - mave smerte + blood i aføring

Jeg er den dreng på 17 år som i de sidste 2 måneder har haft smerte i nedre venstre side af maven, smerten er mild men kommer med cirka 1minuts mellemrum og vareved i et par timer, dette kommer cirka 2 gange om ugen, har i de sidste 2 uger også haft rødt blood i aføringen hvad kan dette være?

Har en tid ved egen læge om 12 dage kan det vente til det eller skal jeg kontakte dem før?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er svært i et debatforum at vurdere, hvor ondt du har i maven, og hvor konkret det er, og hvor meget blod, der kommer.

    Du er 17 år, hvorfor det overhovedet ikke er urimeligt, at du lige taler med din mor eller far om det her.

    Umiddelbart vil jeg gætte på, at du har noget katar eller irriteret tyktarm, der giver dig disse ubehag i maven, hvorfor det måske er en god ide at se lidt på din kost. I og med, du er så ung, så tænker jeg straks, om du drikker meget cola og der bliver sendt godt med junk-food ned i den mave? - På forhånd undskyld for straks at sætte dig i den bås :-)

    Masser af grønt og frugt, groft brød vil givet være godt for dig. En god portion havregrød - endelig grød ikke gryn - til morgenmad vil muligvis gøre underværker. Altså ikke bare en dag, men som fast morgenmad i en længere periode.

    Blodet i afføringen kan handle om, at du måske har en hæmoride.

    Men - tal med din mor eller far. Som du beskriver det, så er det fornuftigt, at du kommer til læge og får set på tingene, dog vil jeg mene, du godt kan vente de 12 dage. Jeg vil dog poientere, at det ved jeg ikke, smerter i maven skal altid tages alvorligt, så hvis dine smerter forværres bør du søge læge hurtigere.
  • Indstillinger
    tak for svaret lotte :) dog vil jeg sige jeg spiser nogenlunde sundt styrke træner en del så min diet indeholder mange proteiner og fibrer så dette burde ikke være problemet, det er ikke så meget blood jeg kan se men ved ikke hvor meget det er da det kun er en lille del jeg går ud fra jeg kan se, tror bare jeg holder mig til den aftale jeg har med lægen :-)
  • Indstillinger
    Hej jeg synes det er for længe at vente 12 dage når det har stået på så længe. du kan lige ringe og tale med lægen . når helligdagene er færdige . held og lykke spider68
Log in eller Registrér for at kommentere.